Säkring flyger
Hej då jag kör pannan flyger säkringen, är det troligtvis ett element som är av då?
Ja, det kan vara ett element som gått av, och den lösa änden har kommit åt ett annat element.
Det kan också vara en elementklämma på baksidan som "släppt taget", och den avbrända tråden har kommit i beröring med plåt(jord….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag kunde köra ugnen ett tag nämligen, sen löste säkringen ut. Blir att felsöka.
Det kan också vara ett element som har krupit ur sin "hylla", och kommit i beröring med ett annat element…
Du kanske har hittat felet, men här kommer ännu en tanke:
Om jag minns rätt (?), är din ugn en Scandia IW 160, vilken har 11 kW effekt.
Det ligger så nära smärtgränsen för 16A proppar, att det räcker med ett spänningsdropp på 5-10V på elnätet, för att du skall hamna på "fel sida", och proppen går….
Den aktuella nätspänningen skall mätas medan ugnen är igång.
Bara en tanke….
Hej! Nä måste låta ugnen svalna innan jag felsöker, måste plocka ut det som är däri. :) ugnen är 25A och huset har 25 A men. Det har inte varit något problem. Men nu hörde jag något poffande bak på ugnen då säkringen flög så jag gissar att något gått av eller släppt. Hör av mig hur det går😅
Ok. Har du 25A säkring, kan du förstås glömma #4….
Däremot är säkringen sönder..vet du vilken styrka det ska vara?
Sotningen på kontaktorn ser oroväckande ut. Det kan vara dålig kontak som har orsakat att det har gått varmt. Om du mäter upp slingorna bra som du visar på bilderna så är felet innan det. Då sneglar jag på kontaktorn som ser lite skum ut.
Ok. Ska jag testa ta lös och rengöra med kontaktsprej? Och sedan montera tillbaka? Kan ju hända att det eroderat?
Var får jag tag i kontaktor och säkring?
Det står väl på säkringen hur stor den är, någon som håller på med ugnar har nog det du behöver
Nja som en temporär lösning kanske. Är den utsliten så är den. Om du får den att fungera, om den är felet, så är det en del i felsökningen. Men om den har gått varm är antagligen plasten skadad och funktionen går inte att garantera. Lika så isoleringen i ändarna av kablarna till trefasen. Det som kanske har hänt, jag killgissar, är att du fick ett överslag som fick säkringen att lösa ut. Är det en glas-säkring står det på den hur många ampere den är på. Pyttesmått oftast stämplat i metallen.
Kontaktor söker jag på nätet. Jag gissar att du ska ha en som klarar mer än 16A och har en spole på 24V. Se vad din är på och sök på samma så finner du. Den går väl lös på någon tusenlapp. Om du är lite mer äventyrlig.kan du köpa en från Tradera. Säkring, om det är en av sorten glasrör, kallas för finsäkring. Det finns i alla möjliga sorter och är också den lätt att googla fram. Jag antar att Conrad har båda. Annars kanske Elfa, Amazon eller liknande har. Om du hittar en som är jättebillig är det en varning. Kineserna kopierar men lägger allt med säkerhet på hyllan. Det finns på youtube hur det florerar billiga kopior på jordfelsbrytare, kontaktorer och dvärgbrytare (det som folk kallar säkring i en modern elcentral) samt hur de är olämpliga att använda ur elsäkerhetssynpunt.
#13: Om automatiken är en SE7000 (stämmer det Fredrik…?), skall kontaktorn ha 230V spole, och inte 24V.
Ja det är en Se 7000 jag har. Det står T40L250V på glassäkringen som pajat som Satt bredvid automatiken. Sen om det är orginal det vet jag inte. Ska kolla numren på automatiken.
Det är troligast att din SE7000 är "original".
De allra flesta Scandia IW-ugnar som såldes i Sverige, var försedda med Harting 15D-kontakt, och därmed förberedda för valfri styrning av typerna C-8, C-19, SE600 eller SE7000.
Originalkontaktorn har då följaktlligen 230V spole.
På SE7000:s baksida bör sitta en typetikett med ett serienummer, vars första två siffror är tillverkningsår, vilket mest sannolikt även är ugnens ålder.
- Redigerat 2025-07-16 08:06 av Bo§e
T40L250V Hmm. Det brukar stå ett A efter en siffra men jag tolkar det som att du har en 40A säkring. Verkar det rimligt?
Kontaktor förslag
De flesta vanliga kontaktorer har en åtkomlig, fjäderbelastad "knapp", så att kontakten kan tryckas in manuellt (även om det finns undantag).
Scandia-ugnarna hade Danfoss kontaktorer som standard, så detta är säkert originalkontaktorn.
Har du någon lokal elfirma i närheten…? De kan mycket väl ha precis vad du söker. Det här är standardgrejor, som brukar finnas litet varstans…
SE7000: Den ser ut att vara från 1996 (litet otydlig 9:a), vilket stämmer bra med tiden då det såldes många IW-ugnar i Sverige..
- Redigerat 2025-07-16 10:13 av Bo§e
Ja som du skriver. Den tar bort strömspikar. Jag tänker att det är för att dämpa elektromagnetiska pulser som kan fortplanta sig i ledningarna och luften. Det kan slå ut känslig elektronik. Som tex din styrning. Prova utan och se om du får problem. Kanske kan du återbruka den du har. Jag gissar på att det är ett motstånd med hög resistans som "äter upp" ström spiken när kontaktorn går från på till av.
- Redigerat 2025-07-16 12:09 av Bagossa
#21: Japp, bra att du kollade upp om det var rimligt. Jag kan ju inte se vart säkringen sitter eller vad den gör på distans. :-)
#22, 23: Javisst, det stämmer. Det är en "stötdämpare", dvs ett RC-filter som skall motverka spikar på elnätet.
Vissa styrningar kan bete sig väldigt underligt när/om de utsätts för plötsliga spänningsfluktuationer.
Så, ja den är viktig, och en så billig detalj är det bara dumt att snåla med.
Vi noterade en hel del sådana här fall, inte minst när äldre ugnar byggdes om och fick modernare styrningar, eftersom få kände till behovet av dessa filter.
Jag hade en "godisskål" med RC-filter på kontoret, och bjöd alla som behövde…🙂….och delade ut den här skissen till både elektriker och keramiker….
En 0,1 mF (250V) RC täcker i stort sett alla behov…..
Yes, fick tag i en, kommer imorgon :)
Med vänlig hälsning,
Fredrik