Keramik iFokus

Keramik

Läst 191 ggr
Ålands folkhögskola
0

Glasyrprover

Jag har bytt bränningstemperatur nyligen, och har skapad många glasyrprover. Dem tar mycket tid, och jag undrar om någon har tips om vad man kan göra att snabba upp processen?

ler
0

Det beror lite på vad du vill och vart i processen du är? Vill du bara ändra på en glasyr som ska ha lite justeringar så kan man göra en lite större sats och väga både glasyren och vattnet så kan man väga upp flera mindre mängder och tillsätta det man nu önskar. Det går ganska fort. Om det är helt nya glasyrer så blir det lite svårare men man kan ju även då göra likadant

Ålands folkhögskola
0

#1: Tipsen om att väga både glasyren och vattnet var bra, jag testar ofta en basglasyr med olika oxider. Jag har gjort en sats och delad upp efter volym, som är ungefär samma sak, men med mindre noggranhet.

ler
0

Ja det är viktigt att vara noggrann med prover så att man kan göra om resultaten till större skala, tråkigt om det blir fel. En bra våg är viktigt, jag har ibland gjort små prov på två gram och en gång så blev det producerat 10 ton utifrån det receptet, men då har jag en våg som kan ta tusendelar av ett gram

Ålands folkhögskola
0

Oj då! Jag antar att den vågen var inte den billigaste. Jag använder en gammal balansvåg, tiondels gram går bra.
Var hittar man en bra digital våg? Jag behöver inte tusendels gram, men hundradels skulle vara ett steg uppåt…

ler
1

Googla på det du kan få en bra digital våg för ett par hundra kronor. Jag har fyra vågar och den sista jag köpte för 150 kronor klarar hundradelar och det var i en affär som säljer husgeråd, kryddvåg kallar dom det

• Redigerat 2025-07-22 08:54 av ler