Ugn
Ja kul att se, dom var inte så noga förr i tiden jag köpte en verkstad från en gammal gubbe för lite över 30 år sedan, där fanns det en del kusliga saker så som en hink uranoxid, det fick jag aldrig använt och det var ju med take på vad det kunde göra med hälsan men det var frestande att göra något kul med det
Vem vet, om du hade provat uran hade resultatet kunnat bli strålande!
Ja och jag kunde ha blivit en strålande keramiker
#0: Hej!
Var skulle jag kunna få se denna raritet?
Hälsningar
Peter Mörck
Mikrotegelbruket AB
Tegelbruksvägen 7, Borgeby
237 91 Bjärred
peter.morck@lateris.se
0708-36 5460
Hej "Ler".
Ugnen finns alltså inte i Viskadalen?
Peter
Nej det är i Lyngby och om det finns något liknande i viskadalen vet jag inte. Du håller på med tegel ser jag, glaserar ni också?
#8: Nej. Det lättaste sätt för mig att svara är:
Se vår hemsida www.mikrotegelbruket.se och ladda hem beskrivningen.
Jag är gammal tegelbrukare från Minnesberg i Skåne.
Någonstans i texten står talat "red lead". Jag är övertygad om att det är blyoxid i pulverform. En tunna med sådant fanns vid brukets två periodiska glaseringsugnar (modell större ugnar) för glasering av framför allt taktegel.
Ja det är blymönja, inte bra att hålla på med, det går till och med genom huden, nu använder man sig bara av blyfrittor som inte är farliga att hantera. Jo jag såg din hemsida men kunde inte se om ni fortfarande glaserar
- Redigerat 2025-08-28 14:24 av ler
Det var en kommentar från "Baqossa" som fick mig att tro att bilden var från Viskadalen. Där har det även tillverkats keramiska föremål i förindustriell tid.
Vi, Mikrotegelbrukare, håller på att försöka bygga en uråldrig tegelugn som liknar den på bilderna. Den vi ska bygga ska efterlikna de gamla fältugnarna (tegelmilorna) men bränningen ska vara mera kontrollerbar. Resterna av en gammal sådan ugn finns i Bjärred, Bjersunds gamla tegelbruk, som har fem fyrhål. Den (ruinerna) är numera hembygdsmuseum.
Allt detta får säkert dig att förstå att vår ambition är inte att glasera utan att tillverka tegel på förindustriellt sätt. Att vi kanske därvid kommer att tangera glasering, gör vårt projekt kanske intressant även för dig. Vi har inom vår krets flera som har gedigen kunskap om glasering.
Är du intresserade så håll kontakten.
Jag är fortfarande intresserad Viskadalens krukmakarmuseum. Givetvis även det i Lyngby men jag har redan flera nära kontakter inom dansk tillverkning av tegel och keramik men det där med det i Bollebygd (?) blev intressant för mig.
Ja vi håller kontakten. Det finns en fin rundugn i Nivå nära Helsingør som är ett museum i dag också värt att se för en tegelman.
https://ringovn.dk/
Tack för info! Men ringugnar är alldeles för "moderna" för oss :-) Vi vill gå längre tillbaka i tiden, innan industrialiseringen. Nog om det.
Jag avvaktar om "Baqossa" har någon kommentar från Viskadalen.
Hälsningar
Peter