Gipsplatta
Hej, inser att det är väldigt användbart med en gipsplatta för att dra ur vätskan från leran när jag blött upp den. Detta med gips verkar vara lite av en djungel. Modellgips, alabastergips, gipsbruk, gipsputs osv. Går det att använda sig av gipsbruk?
Exempelvis från Byggmax: https://www.byggmax.se/gipsbruk-megaron-p07903
Eller blir den för hård?
Mvh Mli
Du kan använda i stort sett vilken gips du vill. Den du har hittat vet jag inte om den är riktigt gips eller vad det är. Det står att den är till för tätning av gipsskivor…
Denna har jag använt och fungerar bra:
https://www.bauhaus.se/modellgips-fixor-5kg
Du kan blanda ut bauhaus gips med lite mera vatten och få den mera porös.
Har du nära en leverantör av gips som tex Cebex är det det billigaste sättet att få tag på bra gips.
Gipsbruk är nog inte så lämpligt. Det är en mix av gips och sand, och det finns ingen uppgift om hur stor dess vattenbsorption är.
Om du vill "lyckas första gången", skaffa en bra modellgips med känd hårdhet och vattenabsorption.
Gipsen bör vara "lagom" hård. Alltför hård gips suger vatten dåligt, eller inte alls. Alltför porös gips suger visserligen vatten, men håller inte så länge.
Ett par välkända "säkra kort" är Primosupra 60 eller 70.
Lämplig vattenmängd anges redan i beteckningen: P 60 skall tillsättas 6 dl vatten per kg gipspulver, och P 70 skall tillsättas 7 dl….osv….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja primosupra 60 eller 70 som Bosse säger, jag har arbetat med gipsbruk en hel del och jag är ganska säker på att det är olämpligt, det är inte bara gips och sand men andra saker som stärker gipsen och som gör den till ett bra bruk
Den som gjuter något i gips för första gången, gör ofta upptäckten att den "gissade" mängden gips inte räcker till det man tänkt sig.
När pulvret blandas med vatten, minskar dess volym ganska drastiskt, vilket oftast överraskar förstagångsgjutaren…
Volymminskningen varierar givetvis med gipssorterna, men om man räknar ut det tänkta objektets volym i liter, och multiplicerar literantalet med 1,33, får man fram ungefär hur många kilo gipspulver som behövs.
Litet ovetenskapligt, men man kommer i alla fall i närheten…..
Exempel: En knådplatta som är 50 x 50 x 8 cm, kräver ca 27 kg gipspulver, grovt räknat.
5 (dm) x 5 (dm) x 0,8 (dm) = 20 liter.
20 x 1,33 = 26,6
- Redigerat 2025-08-17 23:15 av Bo§e
#1: Tack för svar 😊
Hittade en återförsäljare till Cebex så det blir deras Primosupra 😊
#4: Hej igen, är det bättre att göra en lite större platta och inte lika hög tex: 80x80x7 cm eller vill man hellre ha 60x60x10 cm?
Ja så tjock som möjligt
Som Ler (#7) säger…!
Större tjocklek har bättre sugförmåga, och blir mer hållbar.
Jag har precis gjutit torkplattor åt Konstfack keramik och de var 60x61x8 cm.
Jag kan säga att det blir mycket gips och innan de har torkat så väger de bly.
Ja skulle säga att 7cm räcker långt.
om man står i en valsituation, och har begränsat med gips, är det alltid bättre att göra en mindre och tjockare platta, än en stor och tunn.
#9: Ja, 7-8 cm fungerar, men jag skulle sätta det som ett minimum, av tekniska/praktiska skäl…
Och så varningen som aldrig får missas:
Ingen gips får hamna i avloppet …..😬😬😬☠