Lavalera ”fäller”
Lavaleran fäller sina prickar på sättplattorna. De verkar sitta väldigt hårt. Vad kan detta bero på och vad gör jag åt det? Kan jag låta dem vara?..
Plattorna är nya och är precis behandlade med plattengobe. 😊
Varför dom fäller ut kan jag inte svara på men du ska ta bort dom från plattan, har du nog med plattengobe så är det ju enkelt, en spatel och så kan det hända att du får ha på en omgång plattengobe igen, beror på hur mycket som lossnar
Menar du att det blir avtryck av prickarna under krukan, eller "sprätter" prickarna iväg, och landar på plattan…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Det blir avtryck under krukan. Känns som vasst järn ungefär och sitter som berget. Det är inte ”bara” att skrapa bort. Som sagt är plattorna nya och nybehandlade. Har även en supersättplatta köpt via brännpunkt som inte kräver någon underhållsbehandling och även på den fastnade det.
Detta hände i glasyrprogramet på 1250. Kör en ny nu på 1240 och får se om samma händer. Jättekonstigt…
Nej konstigt är det inte, lava smälter vid den temperaturen. Men har du inte för tunna skikt med plattengobe? Det borde gå att skrapa bort om engoben är lagt tjockt nog
#4: Möjligen är det för tunt. Jag får lägga på lite till. Tyckte det var konstigt då jag aldrig varit med om detta förut. Men man lär sig hela tiden! Vid 1240 var det inte alls samma fällning.
Innehållet i "prickarna" kan variera, trots att sådana leror litet slarvigt får det generella namnet "lavalera".
Ibland består prickarna av basalt (dvs "lava"), men ibland kan de bestå av krossad rödlera av något slag, och som kan ha varierande egenskaper vid olika temperaturer och värmearbete.
Som du nämner (#5) kan det räcka med små skillnader i bränning, för att prickarna skall hålla sig någorlunda stabila, eller plötsligt bli mer "reaktiva"….
En känslig s.k. "lavalera" som jag minns, är Massemühle Wagners "695/8", som var populär på sin tid.
Den lämnade alltid tydliga avtryck på plattorna, och det krävdes litet tjockare plattengobe för att inte klibba igenom.
"Klibbandet" kunde också motverkas genom att man hade en burk engobe med ljus stengodslera tillhands när man beskickade. När beskickningen var klar, tog man en pensel, och strök snabbt litet engobe längs fotringen. Det räckte för att isolera de aggressiva "prickarna"…
Bilden visar "695/8, något överbränd, vilket var vanligt med denna lera…..🙂
Men, kan man anpassa temperatur/värmearbete, är det förstås det enklaste sättet att undvika att det "klibbar".
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-08-25 12:28 av Bo§e
#6: Tack! Bra tips. 😊
#6: Smart! Lägger det på minnet.