Fågor om elevlera
Vill köpa lite inspirerande lera som tex porslinspapperslera, var hittar man sådan och bra sådan?
Vi ska även bränna Raku men vet någon här om en bra rakulera som går att dreja i utan att skinnflås, var går gränsen om man vill anv handen litegrann?

Tror att de flesta leverantörer har porslinspapperslera nu förtiden. Men varför inte låta dem göra den själva? Riva tidningspapper är enkelt om man inte vill ha det riktigt finfördelat. Alla bra lera för Raku som jag känner till är ordentligt chamotterad… Det är ju inte omöjligt att dreja med diskhandskar.
Vet att lotta2 har skrivit att hon använder toapapper när hon gör sin egen papperslera. Det måste ju vara mycket lättare att finfördela än ex tidningspapper.
Jag brukar lika ofta använda leror med finare chamotte till Raku, det måste inte vara den som känns som grövsta sortens sandpapper.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har ingen speciell rakulera, det går bra med samma som man har till vanligt bruksgods, med lite eller ingen chamotte.
Jag har aldrig vågat bränna sådan lera men det var bra att man kunde anv vanlig lite charmotterad lera.
Vi vill väl prova rakubränna pappersporslins lera man det är alltid viktigare att det blir bra med elevernas saker. Jag vill inte rekomendera något som sen går i kras, så jag får testa lite på egen hand först. Köpa några olika sorter och även blanda lite på egen hand. För egen del jag vill ha en bra lera porslins pappers lera som helst går att dreja i, har drejat i vanlig papperslera men porslin är säkert svårare.
Det är ok att göra egen porslins papperslera men då får jag göra det på min egna fritid för ALLA eleverna och det är rätt många av dem: så jag ser ingen anledning till att göra detta till dem på egen hand, de tycker även att deras lektionstid i verkstaden är dyrbar, ungdommar är otåliga men jag tycker de ska prova på olika moment en liten kvantitet går ju att fixa snabbt men jag tror det inte nöjer sig med detta.
Varför köpa ett får om man vill ha ett par vantar? Det räcker väl med att man får sticka dem?
Rozzy, jag brukar rakubränna papperslera även porslinspapperslera utan problem. Jag har bara att testat att dreja den färdiga pappersleran fr Cerama och Cebex för länge sedan, men bägge gick ok att dreja i. Man känner ju alltid en viss "gräng" ( jaja, jag vet att det ett ord för akvarellpapper, men det är ungefär för att beskriva känslan av små fibrer mellan fingrarna- hittar inget bättre ord) i leran när man drejar i papperslera, men det går ju ändå. Beskickningen går men det faller lätt av små bitar bort så försök dreja så pass att beskickningen hålls på ett minimum.
Jaja, det är väl bra att det finns färdig lera för alla som varken vill eller hinner göra egen. Min största anledninga tt blanda egen är ju mest för att man kan styra pappershalten exakt. I ditt fall så skulle jag ju också klart köpa en färdig lera pga tidsbesparingen.

Jag har precis provat att blanda "papperslera" med lera och aska från vår pelletsbrännare. Askan/smulet från när jag tömmer pelletspannan är ju mycket finkornigt och var bara att knåda in i leran med lite vatten. Jag har inte provat bränna än, vet inte om "askleran" får exakt samma egenskaper som papperslera, men än så länge ser det lovande ut. Jag var i första hand ute efter en bra lera att skulptera ett orginal som jag sedan skall gjuta av i brons. Jag är ingen expert på papperslera, så kanske kan någon expert som även bränner med pellets prova och ge ett utlåtande.

#9 Har nån du vet testat detta innan? Jag får för mig att leran smälter tidigare av askan. Aska använder man sig ju av att göra glasyrer med tex.! Har aldrig hört talas om att det skulle vara likvärdigt med papper… men jag kanske har helt fel! Får se om nån mer skriver här framåt dan.
Mvh Petra
Jag håller med Bruzapetra när det gäller askan, jag tänkte precis samma sak. Men jag kanske också har fel…
Tänkte samma som 10 och 11, dock utan att ha provat och ej heller hört om någon som gjort det.

Jag har nu provbrännt ett litet hjärta, brassade på med min lilla handhållna gasbrännare jag använder till silverlera. Bränner min ugn så sällan så jag hade inte tålamod. Brännaren kommer upp i runt 900-1000 grader. Det verkar brännas som vanlig lergods.
När jag använt pappersleran har jag använt den precis som vanlig lera så jag har inte utnyttjat papperslerans speciella egenskaper, känner inte till dem så noga. Det blir ju inga fibrer i "askleran" utan leran blir bara mer porös. Fibrerna i pappersleran gör väl att den blir lite flexibel när den torkat?
Annars tror jag att min blandning får några av papperslerans egenskaper. Men vore intressant om någon som kan papperslera gör ett experiment. Det var väldigt smidigt att knåda in i leran, ungefär som chamott. Måste tillägga att det smulet jag rensar ur pelletsbrännaren inte ser ut mycket som aska snarare något sorts finkornigt papperssmul Trevligt med återvinning också och vi får så jäkla mycket smul som skall rensas nästan varje vecka.
Har svårt att tänka mig att askan sänker smälttemperaturen på keramiskt material, papperet i papperslera borde ju bli till aska när det bränns.
Ahh, du bränner vid lergodstemperatur, då smälter ju inte askan! Gissar att både #10 och #11 tänkte som jag att det var stengods, och då smälter ju aska ut och blir som en glasyr… så i stengods borde det bli ungefär som att blanda in glasyr i leran..
Varför knådar du in aska? vad är det du är ute efter?(Nyfiken)

Hade precis läst något om papperslera, sedan skulle jag tömma pannan och stog där med en massa smul. Letar efter en lera att skulptera med, som jag kan behandla lite hursom hälst. Skall jobba med skulpturen länge och vill slippa gröpa ur den. Tänkte kanske inte ens bränna den, utan skall göra en form runt den sedan och gjuta i brons. Skall gå en bronsgjutar kurs i vår och skall göra ett porträtt av min katt till trädgården. Älskar att experimentera med material.
Experiment är spännande!
Hur blev det?
Spännande med aska, inte så konstigt- papper är ju av trä/lump som blir aska vid förbränning inte så långt ifrån…
Jag har drejat i papperslera av stengods och det blir en liten strukturerad gräng. Men därimot inte i porslinspappers, jag har lite dålig erfarenhet av att dreja i Porslinslera över huvud taget - den blir som lös gele helt plötsligt.

Det blidde ett litet hjärta som väger nästan ingenting. I större format vet jag inte ännu

Det låter ju spännande det här! Du får gärna visa bilder om du vill:D
Är inte aska lite riskabelt att handtera? Aska och vatten bildar väl lut som är frätande?
Jag läste lite här: http://www.shenet.se/ravaror/pottaska.html men blev bara lite klokare.
#20: stämmer att man kan få lut (NaOH) genom att blanda vatten och aska. Lut har högt pH och är frätande. Hur frätande beror på koncentrationen… mycket vatten i blir svag lösning och inte så frätande. Man har användt det förr till tvätt av kläder (och mycket annat). Många andra ämnen som används av keramiker är frätande eller farliga att andas in eller allegiframkallande eller mer eller mindre giftiga, så man får hantera det därefter. Aska är nog inte bland det värre--- beroende på förstås vad det är för aska (eldar man upp en gammal ytterpanel med färg som innehåller bly t.ex. och tar den askan…..). Gissar att man blir torr om händerna efter att ha knådat in aska i lera? Och håller man på mycket eller länge eller har känslig hud kanske det blir värre än bara torr.
#17: Jag tycker det är stor skildnad på att blanda in papper och aska! Dels är det väl i första hand pappersfibrernas armerande effekt man vill ha när man blanda in papper, och de har ju brunnit upp när det är aska. Dels blir det troligen helt andra mängder aska efter bränning också. Om man har 30% papper i en papperslera blir det 3 hekto papper i ett kilo lera max…. hur lite aska blir det om man eldar up 3 hekto papper?
Fast experimenterande är ju kul!! Nu har ju du AnnaSi gjort mig nyfiken! nu vill jag ju veta hur det kan bli med lite (lite!) aska i leran och sen en saltbränning….. har ju sett att det kan bli snyggt med aska som kommer flygande och sett att några lägger aska på sakerna innan bränningen för att få mer av detta…. så varför inte blanda in… inte för strukturen eller konsistensens skull som papperslera men för en kanske spännande yta…. Någon som testat??
21, Pyro kan jag gissa att du inte sysslat mycket med askglasyrer ;D Handskar på är ett absolut måste om man ska pilla med askor mer en mycket kort tid. Efter att jag en gång hållt på och glaserat med en askglasyr och nästan fått huden bortfläkt på händerna så glömmer jag aldrig att sätta på handskar mer. Det sker samma sak som om man håller på med betong utan handskar, huden fläks upp och går sönder i minisprickor. Det gör skitont och drejning var utesluten under ett par dagar. Lustigt nog känns det inte mycket när man håller på som med betong utan först senare.
Du har rätt i att jag inte jobbat mycket med askglasyr, har gjort några stycken, fast bara prover och i mindre mängd, så jag har alldrig stått och glaserat mängder med saker med någon askglasyr. Har inte haft i fingrarna i så mycket så jag känd något… men bra att du påpekar!.
Har grejat ganska mycket mer med betong.. det brukar gå åt minst 1 par handskar…..
Och aluminiumhydroxid blir man också torr av….
Under min "självförsörjningsperiod" för sådär 14 år sedan gjorde vi eget "tvättmedel" med vatten och björkaska :) kläderna blev rena men stela som brädor :)
Nja, jag skojade ju bara lite Pyro, lite beror det ju också på om man använder tvättad aska elller ej. Otvättad aska är mycket otrevligare för både händer och andningsvägar så skydd är ju inte fel, inte för tvättad aska heller faktiskt. Och om man inte tänker sej för är det ju lätt att man står där och glaserar ett bra tag i tunnan, och får det surt efteråt.
Hehe, jag gillar din beskrivning av kläderna tvättade i aska! Jag har också i min gröna vågen-tid tvättat kläder i aska. När jag fick smyga med sköljmedlet för min man tyckte jag att gränsen var nådd och vanligt tvättmedel införskaffades…:D
Hur blir pappers leran efter bränning…?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Låter inte bra alls att det är frätande. jag kände i alla fall inget när jag blandade. Kanske är det skillnad på aska o aska, det jag rensar ut från pellets pannan ser inte likadant ut som när man bränt ved, utan mer som mycket finkornigt träpulver, kanske är det inte helt förbränt. Leran verkar funka för mitt syfte i varje fall. Blanda betong med händerna har jag gjort, det var inte roligt.
Vad använder man askan till vid glasering, för att få fram olika färger eller vad?

Man gör askglasyrer av den. Som huvudingrediens i glasyren. Man kanske kan likna den lite till utseendet som vedbränt gods. Askan är flussande och därför tänkte jag att leran borde smälta ut fortare med det som ingrediens…
Har aldrig jobbat med ask glasyrer. Ska det vara köpeaska eller kan man ta aska direkt ur kaminen(då vanlig björk) Har läst nån stanns att nån använde äppelträd…vad blir skillnaden på de olika träslagen?

Det går nästan inte säga vad skillnaden är, man måste pröva sig fram. Resultaten blir oftast inte samma om man använder sig av bara äppelaska heller, det kan variera från träd till träd. Det är väl det som är charmen med just askglasyrer. Ju renare askan är desto bättre och lättare att få ett bra resultat. Man renar den genom att skölja den i vatten. Häll vatten över och låt stå tills askan sjunkit, häll av vattnet och gör om igen. björkaska funkar jättebra! Jag tror de flesta tar sin egen aska, eller av nån de känner. Vet inte om man kan köpa aska från keramikleveratörer?! Mvh Petra
Man kan köpa aska från leverantörer. Cebex har en blandaska i sitt sortiment bla. I Danmark har jag sett ett betydligt bredare sortiment med sorterade askor från flera olika träslag. Jag använder askan från min vedpanna, och numera är det mest björkved. I år fick vi med bok i veden och det ska bli kul att testa.
Jag måste ju bara lägga till en sak till Bruzapetras inlägg, enligt min åsikt så blir askorna visserligen mer lätthanterliga när man tvättar dom, men ju mer man tvättar bort ju mindre spännande saker får man också i glasyren. Mindre rinn jodå, men en aska ska väl få vara lite vild? För mej är dom vackraste askorna dom som man ser att det är en askglasyr. Men det är ju en smaksak. Nja, tvätta på om ni vill det, men lagom är bäst…
De här sista inläggen borde ju få en alldeles egen asktråd.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag håller med dig Lotta. Det är roligare nä'r askan får bete sig som den vill. Men om man inte prövat innan så kanske det är lite lättare med en som man tvättat och beter sig lite "snällare"…kanske..
Jo, det är sant Petra..;D

någon som har bilder på askglaserat?

Har tyvärr inte det men googla lite på "ash glaze" så hittar du nog mycket. Om ingen annan har vill säga:D
här hinner man inte blinka här händer allt på tråden från elevlera till askglasyr -kul ni är i farten på detta forumet.