Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 4473 ggr
Ulle
0

Inventering - Hur?

Tänkte ta och göra min inventering. Då dyker det genast upp några frågetecken:

Vilket värde ska man ta upp på sina saker? Försäljningsvärde (ex.moms) eller tillverkningsvärde. Alltså skall jag räkna med min arbetskostnad eller bara ta upp materialkostnad? Det blir ju en viss skillnad om man enbart tar upp tillverkningskostnaden utan att räkna med arbetstiden…

Vilket värde tar man upp på en färdigblandad glasyr? Ska man räkna ut hur mycket den kostade när man blandade den och sedan uppskatta ungefär hur mycket det är kvar? Det verkar så K R Å N G L I G T !!

Ni som har erfarenhet kanske tycker att det är jättedumma frågor det här men snälla någon, hjälp mig att reda upp i inventeringsträsket!!

Ulle

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

helenahenstedt
0

Kommer inte ihåg exakt, men det ska räknas och mätas och vägas. Om man ska göra enligt regelboken.

Tror inte du ska räkna arbetskostnad. Men du får nog snart svar från någon som vet bättre. Sen brukar skattemyndigheten vara hjälpsamma, ring dit!

abbis
0

Jag har en revisor som sköter allt..Men jag har för mig att man räknar 20% av värdet så har du keramik för 50 000 så ska du ta upp 10 000 i lager..Vad det gäller råmateriel så räknar jag inga öppnade påsar och inte färdigblandat glasyr…leran uppskattar jag men inga öppnade förpackningar där heller..inköpta saker är enklare där räknas allt och sen drar man av den moms som gäller och delar med 2 ..då har du lagervärdet..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulle
0

Tack Abbi, nu klarnar det lite i alla fall…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Vavrakeramik
0

En ännu dummare fråga- varför ska du inventera värdet? Är det för varulagret i din bokföring? Jag brukar i så fall uppskatta varulagret som material. Inte ska du behöva stå och väga o räkna så exakt.

abbis
0

#4 Så du kör färdiga krukor som material..

Det blir inte riktigt samma sak då lera och råmaterial är en bråkdel av dom 20% jag nämnde .I dom 20% ingår min arbetstid..I en verkstad bör det finnas även färdiga produkter inte bara råmaterial..Det gäller oxå att ha balans annars åker man på för mycket  skatt..

poja
0

Sådant här skulle aldrig jag orka med.

abbis
0

#6 Då får du ta anställning hos någon som drejare  då Glad

poja
0

Jag drejar ändå.

KeramikeniSkredsvik
0

När det gäller färdiga osålda produkter så beräknar jag materialvärdet. Om dom inte blir sålda alls så är den arbetstid jag lagt ner på dom inte värt någonting… men materialet har jag i alla fall betalat.

Så här står det i min Företagsekonomibok:
"Lagervärde = verkligt värde eller 97% av anskaffningsvärdet"
Anskaffningsvärdet beräknas enligt FIFO - first in, first out.

Material försöker jag beräkna/grovväga öppnade förpackningar. Öppnade lerpaket tar jag inte upp. Färdigblandade glasyrer tar jag inte upp.

/Sofia

pyromanen
0

I skatteverkets information "Skatteregler för enskilda näringsidkare" (finns via deras hemsida förstås) så står det om varulager två sätt att räkna på.  Det ena är "huvudreglen" och ser mest ut som det Abbis tillämpar den andra kallas "Schablonregeln" och det ser ut att vara det som Keramiken i Skredsvik gör.

Sen om det är konst istället så står det att man ska använda matrialkostnad för ej sålda verk.

Vavrakeramik
0

Ni har väl rätt, visst måste jag ta upp ett värde även på mina färdiga produkter, det blir ju fler o fler nu när butiken växer också. Tack för detta. Men glöm att jag står o räknar lerpaket och väger glasyrmateriel- där kör jag på känn… typ ca 10000:-.

KeramikeniSkredsvik
0

#10 Javisst, huvudregeln är att det som är lägst av antingen verkligt värde eller 97% av anskaffningsvärdet är det som ska tas upp. Jag anser alltså att 97% av anskaffningsvärdet är lägre än det verkliga värdet. Men det beror ju så klart på vad man lägger i i anskaffningsvärdet. Jag räknar ju endast materialkostnaden i färdiga produkter.

Så huvudregeln gäller alla, schablonregeln är att man tar 97% av anskaffningsvärdet. Så tolkar jag det i alla fall.

Sen vet jag inte om att jag har hört någonting om 20% av färdiga produkters värde eller att man endast ska ta upp 50% av inköpta varors värde (som Abbi talar om). Men det får vi förhoppningsvis snart veta mer om :)

/Sofia

abbis
0

Jag har en revisor som sköter lager..Jag tror dock att det är rätt missvisande att krukorna som är färdiga lagerförs som om dom inte fanns..Lager är lager..