Keramik iFokus

Keramik

Läst 219 ggr
enore
0

Bubblor i glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har använt Nyckelviksskolans svarta glasyr ovanpå järnhaltiga föremål. Flera av dessa har fått tunna blåsor som går att spräcka med med fingret. Blåsorna är bara på utsidan de har stått utspridda i ugnen tillsammans med LEWE matta glasyr, blåsorn är mest vända åt Lewe föremålen. Jag brände i 1240° med tio minuters utjämning.
Nån som har en aning om varför det blivit som det blivit?

Tacksam för svar!

Bo§e
0

Det ser ut som vanliga underbränningsblåsor, men eftersom blåsorna är vända mot LEWE-glasyren, kan man fundera på om ångorna från den glasyren kan ha påverkat ytspänningen hos den svarta, så att den inte förmått att flyta ut, fläckvis….? Kanske kromoxiden…?
Känner mig inte säker här…vad säger Ler…?

Men, det kanske helt enkelt är vanliga underbränningsblåsor, som det ju ser ut som…? Att glasyren inte är riktigt "färdig"…
Hur högt skall Nyckelviksskolans glasyr brännas….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-11-17 18:37 av Bo§e
ler
0

Jag tänker som du Bosse att det är underbränt, inte nog med värmen och inte minst inte nog med tiden

Bo§e
0

Ja, och att blåsorna är fläckvis, kan ju bero på värmespridningen i ugnen, och att det inte riktigt hann bli klart.

ler
0

Nej helt säkert är det så och glasyren kanske inte är helt optimalt konstruerad men det finns det ju bot på

• Redigerat 2025-11-17 19:23 av ler
enore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Nyckelvik ska upp i kon8 men då blir den inte så fint matt, se bild (2föremål)

Den har blivit kanonfin i samma typ av bränning tidigare, se bild med 3små vaser

Så knepigt, jag får köra en omgång till, när gods finns, utan Lewe så kan svaret kanske dyka upp.

Men ni har kanske rätt i värmearbetet, för bubblorna var vända mot mitten, så jag kanske bör öka till 1245 grader nästa gång..?

• Redigerat 2025-11-17 19:45 av enore
ler
0

Fem grader gör nog inte så stor skillnad när det ser ut sådär, men hur ser receptet ut? Kanske du skulle ha ett annat recept, det är ju ingen komplicerad typ av glasyr och det är väl inte tänkt att vara på bruksgods tänker jag?

• Redigerat 2025-11-17 19:46 av ler
Bo§e
0

#5: Ja, prova med 1245°C nästa gång, och du kan ju samtidigt bränna om de "bubbliga" exemplaren, som med litet tur kanske smälter ut ordentligt.

Att döma av bilden (#1) var det troligen nära att lyckas, så kanske de 5 graderna räcker. Du kan ju också förlänga utjämningstiden litet grand…

ler
0

Sådan några bubblor är inte så lätt att få bort

Bo§e
0

Ja, även om glasyren flyter ut, kan det synas spår av bubblorna, men ibland blir det helt ok. Det kostar ju inget att prova…