Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnarugnsproblem
Läst 188 ggr
Idatyra
0

Duncan ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
Jag har köpt en begagnad ugn av märket Duncan med kiln sitter. Fin invändigt med hela element och fina stenar.
Testade den i somras och den går igång fint. Efter ca en timme slutar den värma och endast timern går. Denna modell har tre lägen, hög låg och auto. Körde på auto och då slår ugnen på och av var 60sek för långsam uppvärmning. Den startar och slår av och på och ugnen blir från en början varm för att sedan helt sluta slå på.

Min gissning är att relät som styr av och på har gått sönder. Fungerar dock inte att köra på nåt av de tre inställningarna.

Då ugnen är så gammal finns denna del inte att få tag på längre.

Är det någon som vet mer än mig som jag ge mig tips om jag kan ha rätt i min teori? Finns det liknande reservdel man kan testa att byta till som gör samma sak?
Kan jag på något annat vis få denna ugn att fungera?

Tacksam för alla svar!
Hälsningar
Ida

Bo§e
0

Hej,

Duncans ugnar är knepiga, och manualen är inte särskilt pedagogisk…😬

Här en kopierad text från ett tidigare inlägg, där vi försökte reda ut det hela,
Kanske kan du hitta en ledtråd till ditt problem:

En bränning går till så här:
(Enligt Duncans manual)

1 Ladda "Kiln Sitter" med en lämplig kägla.
2 Brytare 2 i läge "Manual Low".
3 Ratt 1 i läge "ceramic".
Nu går ugnen på låg effekt tills du själv ändrar brytare 2 till "high"
(Oklart hur många timmars väntetid som behövs✱).
När ugnen nu går på "high", gäller effekten du satt "1" på.
Värmen stiger nu tills käglan i Kiln Sitter löser ut och avbryter bränningen.

Om man gör som ovan, men sätter brytare 1 på "automatic", slår den själv över till effekten som ratt 1 är satt på, efter 2 timmar, och fullföljer bränningen.

Problemet med detta, är att det - vid skröjbränning - är tveksamt om de två timmarnas långsam körning verkligen räcker till….vi vet ju heller inte vilken effekt ugnen går på under den långsamma fasen, vilket borde informerats om. Det är ju viktigt att veta även i första exemplet.

Så långt Duncans egna instruktioner.

En annan, möjlig metod
Ett annat sätt att skröja, som jag tänker på, är att först sätta brytare 2 på "manual high", vilket gör att den startar direkt med ratt 1:s inställda effekt.
Sätt ratt 1 på ca 50% effekt (se bild 2).
Efter ca 6 timmar vrider man upp ratt 1 till max effekt, och låter Kiln Sitter avsluta bränningen, som vanligt.
Detta är mer likt en "traditionell" skröjbränning med halvautomatisk styrning.
Obs! Detta är min egen fundering, och vill man prova, är det bäst att göra det under övervakning, tills man ser hur det fungerar.

✱Jag saknar, som sagt, en uppgift på vilken effekt ugnen jobbar med, när den går på "low"…..
Här får man vara försiktig, och försöka utröna hur snabbt/långsamt temperaturen stiger, så gott det går.
Helst borde detta kollas upp med pyrometer, tills man "vet"….

Jag bifogar också Duncans manual (PDF), men du kanske redan har den…?

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-12-08 20:00 av Bo§e
Idatyra
0

Tack för svar! Det tog lång tid av sökande efter manualen och hittar ingen till den variant jag har. Den som du länkat har jag i flera varianter i olika bra upplösning 😁 Fick inte med originalet med ugnen tyvärr. Jag har inte de rattarna som står i manualen utan bara I II och auto och en timer. Men har som tänkt att jag löser det under väg med en massa testande. Tyvärr är ju problemet att jag inte kommer så långt då den inte slår igång på nåt läge.
Men tack för svar och engagemang 🙏

ler
0

Det kan väl inte vara relät som är trasigt eftersom den ju värmer upp till att starta med

Bo§e
0

Problemet är att den inte är tillrättalagd för "allmänt keramiskt bruk", utan har vissa färdiga inställningar som enbart är tänkta för bränning av Duncans egna produkter, på Duncans eget vis……..och att de heller inte tydligt berättar vad dessa inställningar och knappval innebär…
Det leder till en massa testande, innan man förstår vad den kan, och inte kan göra….

Men om man bara hittar ett sätt att välja "halvfart", och ett sätt att sedan växla från halv- till full fart, borde den gå att köra som en vanlig halvautomatisk styrning, och låta kilnsittern avsluta bränningen….

• Redigerat 2025-12-08 22:07 av Bo§e
ler
0

Låter som idioti!!! Går det inte att ganska enkelt få en annan styrning? Vad säger du Bosse?

• Redigerat 2025-12-08 22:21 av ler
Bo§e
0

#5: Jo, det var min första tanke….🙂
Det är ju inte svårt att byta styrutrustning (med litet sakkunnig support), men inte så billigt. Då måste man bedöma om ugnen är värd den investeringen.

Det enklaste är att beställa ett "konverteringskit", som innehåller kontaktor, kopplingsplint, honkontakt för styrtavlan, givarkabel och givare, samt in- och utgångar för ström, allt färdigkopplat….och så förstås själva styrtavlan.
Då blir monteringen relativt enkel.