Keramik iFokus

Keramik

Etiketterbränningugnsproblemengoberelugnsättplattor
Läst 251 ggr
cs ceramics
0

Sättplattor

Hej
Jag är ganska ny på keramik men har skaffat mig egna sättplattor för att vara säker på att jag inte får glasyrfläckar på mina grejor. Sättplattor och plattengobe är köpt på Cebex. De är brända med en skröjbränning. De släpper trots det färg från engoben och dessutom började färgen krackelera på plattorna vid högbränningen. Vad är fel?

Tacksam för hjälp!

Bo§e
0

Menar du att plattengoben flagnar…?
Då är det troligen ett för tjockt lager.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bagossa
0

Engobera ovansidan så trillar det inte ner flisor från undersidan. Pensla ett tunnt lager och bättra på om det behövs.

cs ceramics
0

#1: Ja just det. Enligt dem skulle jag stryka på minst 3 lager

Bagossa
0

Det beror på hur tjockt blandad plattengoben är, hur mycket engobe penseln bär, plattornas sugförmåga etc. Så det är ett trubbigt sätt att mäta på.
Flagnar det är det för tjockt. Skrapa bort det gamla och prova igen.

50:50 aluminiumoxid/hydroxid: kaolin plus vatten till lagom smet är en bra tumregel för den som vill försöka själv. Om appliceringen blir ojämn fortsätt inte pensla på mer utan byt till en enbart blöt pensel och stryk vidare med den tills det är jämt.

bjorn.lindberg
1

Köpte en sån lite pump-sprejflaska på Bauhaus, funkar bra att spreja plattor med. Blir gärna att man knuffar runt plattengoben när man gör det med pensel.

https://www.bauhaus.se/tryckspruta-home-it-garden-2-5bar-2l?channable=06ff2069640031343932343738aa&srsltid=AfmBOooSUA7n-1HhFTJOm4bluMIjftpVGFnGW5zYRS8r4luhMSh0muPasWk

Effektiv trädgårdsspruta för enkel ogräsbekämpning! Denna trädgårdsspruta är ett oumbärligt verktyg för dig som vill hålla din trädgård fri från ogräs under vår- och sommarsäsongen. Med en kapacitet på 2 liter och ett maximalt tryck på 2,5 bar, kan du enk
Bo§e
1

Det är svårt att beskriva lämplig konsistens på plattengoben när den stryks på, men jag gör ett försök…🙂

Jag brukar blanda den så pass tunn att den går lätt att stryka ut med en riktigt bred pensel ("tapetpensel"), vilket skall ske med långa snabba drag.
Konsistensen är då så tunn (eller o-tjock 🙂) att man nästan kan se sättplattan skymta genom den blöta plattengoben.
När det sedan torkar, har det bildats ett ogenomskinligt, täckande vitt skikt, som är lagom tjockt, och inte flagnar.

Plattengobe som fastnat på plattans kanter skall torkas bort. för att undvika att det dråsar smulor när plattan hanteras i ugnen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)