skröja fat
Hej,
jag undrar vad ni har för tips om hur man skröjar fat bäst. Ställa på varandra eller kan det bli för tungt så de bli oformliga? De är inte 100% lika stora men ganska…
Tack på förhand.
Jag brukar aggressivt ställa saker i varandra. Jag ser det som Darwinism, om de går sönder i skröjen är det deras eget fel.
Du behöver försäkra dig om att det är fotringarna som står ovanpå varandra och inget annat. Kanten, (eng. the rim), skall inte ha nån kontakt med nåt annat fat. Om de är väldigt stora och sätter sig i ugnshyllan kan det vara att de kladdar fast och spricker. Prova att lägga lite kvartssand under så fatet kan rulla på sanden när det krymper.
- Redigerat 2026-01-08 17:05 av bjorn.lindberg
#1: Hej och tack för snabbt svar. Jag uttryckte mig nog klantigt, det är tallrikar jag pratar om. 27 resp 17cm i diameter med liten kant, ca 1 cm. Gäller samma för dessa?
#2: Som Björn säger. Om tallrikarna går att stapla så att kanterna går fria, så ok.
Det kan dock vara smart att inte bygga alltför höga (tjocka) staplar, för att undvika att tyngden knäcker tallriken längst ner. Dessutom kan stapeln bli så kompakt, att värmearbetet blir ojämnt, och godset därför inte blir jämnt skröjat.
Men, rimligt höga staplar, och där kanterna går fria och inte "hänger på varandra", så kommer det att gå fint.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-01-08 17:46 av Bo§e
#2: Ja det tänker jag, bränner kanske 3-4 tallrikar i en trave, sand under. Ibland går de sönder men sånt är livet om man är en tallrik.
Kan ju också vara värt att nämna att man bör undvika att placera stapeln alltför nära något ugnselement, eftersom tallrikskanterna kan deformeras av för mycket direkt strålningsvärme…
"Don't Panic" (Douglas Adams)