Svinn
Jag har nu drejat upp mina första 10 kg lera. Ur det fick jag 6.0 kg torkat gods.
Om man räknar med att leran lättar 25% vid torkning så har det försvunnit 1.5 kg lera( torr vikt) som alltså lösts upp i vatten och försvunnit.
Finns ju i och för sig en del sediment i vattenhinken men jag tycker ändå att det är rätt mycket svinn.
Är det för mycket?
Normalt?
Vad anser ni som har erfarenhet?
25% vatteninnehåll kan vara en hög siffra. Vatteninnehållet kan variera en hel del mellan olika plastiska leror.
Om vi tar en välkänd lera, t.ex. Sibelco WM2502, innehåller den 19-20,5 % vatten, enligt tillverkaren.
Goerg & Schneider anger ett vatteninnehåll på 18-24% i sina plastiska massor.
20% vatten är nog en mer realistisk beräkningsgrund.
Har du beskickat sakerna…? Du nämner inte det svinn som uppstår vid beskickningen, dvs om sakerna är beskickade (?)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har räknat med den beskickade leran. Om det är 20% vatten ökar ju svinnet. Eftersom jag är nybörjare så blir det ju mera slabbigt än normalt, men vad kan vara rimligt att få ut?
Har aldrig vägt nåt för att kolla hur mycket som försvinner, dvs. det som inte är grejor eller återvunnet. En viktigare fråga är förmodligen vad svinnet tar vägen? Ner i vasken? En sedimenteringstank/avskiljare är rekommenderad, det kan bli rätt dyrt att fixa avloppet. Vi har en avskiljare från Botz som håller ungefär 140 liter. Vi tömmer den kanske 2-3 gånger på år, under den tiden har vi gått igenom ungefär ett ton lera. Om vi antar att det är 50% vatten i avskiljaren så blir det säg 150 kilo lera som åker till tippen per år, det är glasyrrester också, men hur som helst blir det i så fall ett svinn på ungefär 15%. Ganska stora felmarginaler på den siffran, men den är inte 0%.
#2: Jag har faktiskt aldrig räknat på detta någon gång.
Det vore intressant att höra om någon har gjort det.