Svinn
Jag har nu drejat upp mina första 10 kg lera. Ur det fick jag 6.0 kg torkat gods.
Om man räknar med att leran lättar 25% vid torkning så har det försvunnit 1.5 kg lera( torr vikt) som alltså lösts upp i vatten och försvunnit.
Finns ju i och för sig en del sediment i vattenhinken men jag tycker ändå att det är rätt mycket svinn.
Är det för mycket?
Normalt?
Vad anser ni som har erfarenhet?
25% vatteninnehåll kan vara en hög siffra. Vatteninnehållet kan variera en hel del mellan olika plastiska leror.
Om vi tar en välkänd lera, t.ex. Sibelco WM2502, innehåller den 19-20,5 % vatten, enligt tillverkaren.
Goerg & Schneider anger ett vatteninnehåll på 18-24% i sina plastiska massor.
20% vatten är nog en mer realistisk beräkningsgrund.
Har du beskickat sakerna…? Du nämner inte det svinn som uppstår vid beskickningen, dvs om sakerna är beskickade (?)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har räknat med den beskickade leran. Om det är 20% vatten ökar ju svinnet. Eftersom jag är nybörjare så blir det ju mera slabbigt än normalt, men vad kan vara rimligt att få ut?
Har aldrig vägt nåt för att kolla hur mycket som försvinner, dvs. det som inte är grejor eller återvunnet. En viktigare fråga är förmodligen vad svinnet tar vägen? Ner i vasken? En sedimenteringstank/avskiljare är rekommenderad, det kan bli rätt dyrt att fixa avloppet. Vi har en avskiljare från Botz som håller ungefär 140 liter. Vi tömmer den kanske 2-3 gånger på år, under den tiden har vi gått igenom ungefär ett ton lera. Om vi antar att det är 50% vatten i avskiljaren så blir det säg 150 kilo lera som åker till tippen per år, det är glasyrrester också, men hur som helst blir det i så fall ett svinn på ungefär 15%. Ganska stora felmarginaler på den siffran, men den är inte 0%.
#2: Jag har faktiskt aldrig räknat på detta någon gång.
Det vore intressant att höra om någon har gjort det.
Men rent allmänt, bör man ju sträva efter så liten vattentillförsel som möjligt, när man drejar. Kanske inte så mycket med tanke på minskat svinn, utan i första hand för att leran inte skall tappa så mycket bärighet under arbetet, vilket underlättar formningen.
Dock är alla leror olika, och hur sparsam man kan vara med vattnet, varierar med varje lersort.
Det något man får jobba på…
Men, som Björn nämner…..det blir en hel del spill.
Man får räkna med att en del av leran går åt till själva tillverkningsprocessen, även om allt inte kan bli krukor…
- Redigerat 2026-01-29 10:06 av Bo§e
Tack för svar.
Om det är för mycket svinn kan väl bara du själv svara på, vi vet ju inte vart dom saknade kilon tagit vägen. Och vill du räkna på det så måste allt sparas, torkas och vägas och så måste man veta exakt hur mycket fritt vatten som finns i leran. Men hoppas att du hade det kul när du drejade 6 kg färdigt gods
#6: Tack. Jag har haft jättekul.
Det är inte av snålhet jag frågar utan jag vill bara lära mig.
Intressant. Hakar på en ny fråga.
Antar att 20 % Bosse.nämner är fritt mekaniskt vatten. Hur mycket är då det.kemiskt bundna vattnet?
#8: Svar: Vet ej….🙂
Men det borde ingå i den mängd (vikt) som försvinner vid bränning, dvs "glödförlusten" (LOI)
Dock är det många ämnen som ingår i glödförlusten, så hur stor del som utgörs av det kemiskt bundna vattnet, kan jag inte svara på.
Gissar dock att det handlar om en väldigt liten massa/vikt…
Någon som vet…?
- Redigerat 2026-02-04 15:04 av Bo§e
#8: AI-översikten säger så här:
Mängden kemiskt bundet vatten varierar beroende på lermineral, men ligger ofta i området 10-15 % av lerans torrvikt
Det var mer än jag skulle ha gissat…!
- Redigerat 2026-02-04 15:04 av Bo§e
Ja glödförlust menar man väl hur mycket organiskt material och andra flyktiga ämnen som försvinner och det är ju normalt inte så mycket
Om man ser på datablad hos fabriken så ligger glödförluste normalt på 5-7%
#12: Ja, ungefär så brukar det se ut.
Därför funderar jag på AI:n höga siffra på kristallvatten.
Kan det vara riktigt…?
Så LOI inkluderar alltså vattnet?
Litar ju inte på språkmodellen AI. Om den inte har svaret brukar den hitta på något. Det är därför det blir bort i tok ibland.
#14: Jag tycker att det borde göra det. Kristallvattnet representerar ju en del av den torra lerans vikt, och LOI fastställs ju genom vägning av föremålet.
Därför tvivlar jag på AI:ns uppgifter.
En del av LOI utgörs rimligen av kristallvattnet. Men hur stor del…?
- Redigerat 2026-02-04 17:15 av Bo§e
Det beror på hur ler sammansättningen ser ut, hur mycket illit, kaolinit, montmorrilonit och fritt kvars som leran innehåller så det är inte bara att ge ett svar, det måste man testas för att kunna ge ett svar på det
#17: Ja, så är det förstås, och jag har nog aldrig sett en analys av det som avgår med glödförlusten. Bara mängden som avgår.
- Redigerat 2026-02-04 20:57 av Bo§e
Om du vill ta vara på all lera utan svinn, och vara varsam med avloppsrören och miljön, så använder du en slaskhink. En hink fylld till 2/3 med vatten där du häller drejvattnet, slasket i baljan, tvättar av verktyg och händer, etc.
Över natten sjunker lerinnehållet och man kan skopa av det extra vattnet som tillkommit, och göra samma sak vid nästa drejning, och nästa.
Till slut har du ett lager lera i botten. Ställ hinken åt sidan och låt vattnet klarna helt, och slanga ur det. Ta ur geggan och återvinn den tillsammans med beskickningsleran och andra överblivna bitar.
Du får mer lera kvar, och dina avloppsrör kommer att tacka dig.