Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningkeramikugnarköpa
Läst 252 ggr
erisan
0

Ruben Lind

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11

Hej. Jag har fått erbjudande om att köpa en Ruben Lind. Bifogar bilder.

Den har följt med en fastighet så ägaren har ingen aning om funktionen. Oanvänd minst 6 år. Men gissar mer än så. Vi provade starta den. Den surrade gick en eller två minuter sedan klickade något i ”panelen”. Vet inte om den ska bete sig så? Provade två gånger. Luktade lite bränt/värme så något startade iallafall.

Har frågor:

Hur är skicket? Är den risig eller okej?
Är den värd att köpa? Billigt. Tror TYP bortskänkes eller symbolisk summa. Någon tusenlapp.
Kan det finnas asbest i den?
Hur kan jag funktionstesta?
Om något behöver bytas. Går det att byte ex tegel mm?
Stenarna i taket, verkar det vara på g att ramla ner eller är det okej?

Verkar ha varit någon smälta för såg plattor med rester på.

• Redigerat 2026-02-10 20:39 av erisan
Bo§e
0

Hej,

Ja, den är risig. Ditt förslag "bortskänkes eller symbolisk summa", är nog det mest förnuftiga här (om du frågar mig).
Transporten kostar ju också pengar…

Frågetecken 1:
Varför har man försökt "täta" ugnen med eldfast kitt, på så många ställen…?
Det skulle kunna bero på att man desperat har försökt få ugnen att prestera mer än den klarar (långa, sega stengodsbränningar), vilket resulterat i att teglet "krympt" litet grand, och att det har resulterat i att ugnen blivit litet "slapp" i konstruktionen (och teglet har tappat en del av sin isolationsförmåga).

Antagligen är det också orsaken till att innertaket inte mår så bra, och att takstenar har kommit "på drift".
Om taket skall repareras på ett hållbart sätt, räcker det inte med att "putta tillbaks" stenarna. Man får lyfta ur innertaket, och återmontera det. Man lyfter bort plåten på ugnstaket, och plockar ut isolering och takstenar, uppåt.
Sedan snickras en "form" inuti ugnen. Formen motsvarar den önskade profilen på det nya valvet.
Sedan monteras valvet mot formen (som när man bygger en valvbro). Stenarna måste ha tajt passning här. När det nya takvalvet är klart, kan formen rivas, och därefter lägger man på tilläggsisolering, och sist återmonteras takplåten.

Med tanke på det tvivelaktiga teglet, vet jag inte om det är värt att lägga ner så mycket jobb…..?

Frågetecken 2:
Om styrutrustningen är "hel" och gör det den skall, kanske den kan användas…? Styr- och mätsystem bör dock kontrolleras i grunden.
Men var beredd på att konvertera till nytt styrsystem, om något krånglar. De här gamla styrningarna är sällan/aldrig värda att reparera.

Frågertecken 3:
Elementens skick vet vi ingenting om……

Som jag ser det, är den här ugnen ett "projekt", med okänt kostnadstak, och okänd utgång.

För den som är specifikt intresserad av att "mecka" med ugnar, och har litet kunskaper, skulle den - kanske - kunna vara en utmaning.

Men, om huvudönskemålet bara är att få en bra ugn att bränna sin keramik i så fort som möjligt, bör man nog avstå.
Då är detta projekt "too much"…!

En alternativ lösning, värd att tänka på:
Ugnen innehåller så pass mycket tegel, att det nog skulle räcka till bygget av en, eller rentav ett par rakuugnar….!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

erisan
0

Tack för ett utförligt svar!

Tror det blir nog så mycket arbete.. stor fin ugn men det är frågan om det inte är bättre att spara ihop till en ny…

Bo§e
0

#2: Ja, det blir nog bäst.
Även om mycket jobb (och pengar) läggs ner, finns ingen garanti för att det blir en bra ugn i slutändan….
Den har litet för många frågetecken beträffande själva materialet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-02-11 14:30 av Bo§e
ler
0

Bara rent skrot, allt som Bosse säger är ju värt att lyssna på, jag är nog mera direkt i mina uttalanden och det är att det absolut inte finns någon som helst idé i att göra något med en så dålig ugn och hopplöst gammal, teglet har förmodligen inte någon isolationsegenskaper kvar eller dåliga i alla fall. Spar ihop till en modern ugn det får du mera glädje av