Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringkeramik-bränningbränningbränna
Läst 924 ggr
Ylvian
0

Nålstick?

Tar upp ett tidigare inlägg från mig om nålstick ifall någon kanske har råd om detta…

Kan man glasera över nålstick i bränd glasyr och få bort dessa
genom att t ex bara ha glasyr i de små hålen?

Kan man bränna om ett glasyrbränt gods i en något lägre temp med ett bra resultat? tex glasyr 1013 från 1060 grader till ombränning i 1040 grader?

Bo§e
2

Det kan gå bra att fylla i nålstick och bränna om. Det är alltid värt att prova, om det är ett föremål man är mån om.

Men varför en lägre temperatur…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
1

Jag har bränt om flera gånger. Oftast har det gått bra men någon gång har leran blivit överbränd, åtminstne tror jag det. Den har nämligen fått några stora bölder. Eller kan det finnas någon annan orsak till det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ylvian
0

#1: Tänkte att den lägre temperaturen kanske är mer gynnsam MOT nålstick (?)

Bo§e
1

#3: Eftersom det handlar om lergods, är jag tveksam om en temperatursänkning hjälper…
Frågan är vad som är orsaken till nålsticken…? Vilken lera är det…?

Ulla
1

Oj, jag läste visst slarvigt. Mina bränningar gällde stengods. Sorry!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

#5 du tänker inte fel, även lergodsglasyrer kan få nålstick om dom bränns för högt

• Redigerat 2026-02-23 09:45 av ler
Bo§e
1

Nålstick kan ha många orsaker.

En orsak som är temperaturrelaterad, är om man börjar närma sig lerans "smärtgräns".

Om det är en vit lergodslera, är 1040-1060°C långt från "smärtgränsen", och då får vi nog leta efter orsaken till nålsticken någon annanstans än just temperaturen.

Om det däremot t.ex. är en gul eller röd lergodslera av "nordiskt" ursprung, kan 1040-1060°C vara farligt nära smärtgränsen, och kanske rentav litet över….

Därför vore det intressant att veta vilken lera det handlar om.

Ylvian
0

#4: Här kommer inlägget från 17 aug 2025:

"Har nu bränt samma mugg i 1060 grader istället för 1150 och har fortfarande NÅLSTICK! Endast över engoberade ytor. Köpte nyligen denna beige engobe från Cebex, och den är silad och har stått ett tag innan användning. Kan den vara för tjockt pålagd?

Kan jag bränna om i ännu lägre temp och få bort ev nålstick? Eller är det kört med de nålstick som redan uppstått i 1060 grader?"

Info:
Rödlera CL 700
Doppad i beige engobe CF 2
Skröjad i 980 grader
Glaserad i transparent glasyr 1013
(med tempområde 1020-1240 gr)
Bränd i 1060 grader i 25 min

ler
1

En lergodsglasyr som är beräknad till 960 grader kan ge nålstick om man bränner den 1050 och det är nödvändigtvis inte beroende på vilken lera som man använder, glasyren reagerar för starkt mot leran, så man kan alltid göra ett test

Bo§e
1

#9: Ja, det kan vara en ledtråd. Värt en test.

#7 och #8: Ok, CL700 klarar upp emot 1150°C, så 1060°C är långt från dess "smärtgräns". Då kan vi nog stryka den teorin.

Ylvian
0

För svar på vilken lera som jag har använt vid nålstick se mitt inlägg #8

P.S Skulle ta bort detta inlägg då jag såg att jag fått respons på mitt svar, men hur gör man för att ta bort inlägg?! Hittar ingen soptunna… :)

• Redigerat 2026-02-26 07:37 av Ylvian
Ylvian
0

#10: Kan det ha med den nya engoben CF 2 att göra, då nålsticken endast finns på engoberade ytor?!

Har tidigare haft en engobelera som heter "vit" utan problem, men fick vid beställning beige CF 2 istället, som visserligen är mer vit än beige.

Bo§e
1

#12: CF2, som är mer "off-white", har ett visst järninnehåll, som skulle kunna påverka just den glasyr som du använder…

Tänker:

• Prova en annan transparent glasyr.
    eller
  • Skröja godset litet högre, eller med längre utjämningstid (dvs om du lägger på engoben före skröj…?)).

• Redigerat 2026-02-26 13:44 av Bo§e
Ylvian
1

#13: Okej. intressant! Ska göra ett test med en äldre glasyrskvätt (3100 tror jag) samt skröja högre för eventuell skillnad.

Det trista är att det tar sååå lång tid att testa för mig eftersom jag bränner sällan och då vill ha full ugn. Borde ha en pytteliten testugn! Blir resultatet i en liten testugn i stort detsamma som i en 100 liters ugn?

Bo§e
1

#14: Det tråkiga svaret är att resultaten oftast skiljer sig en del, mellan "liten testugn" och "fullstor ugn".
Man kommer en bit på väg ok, och får en fingervisning om "vart man är på väg", men det resultat man får i den lilla testugnen är sällan upprepningsbart "rakt av" i den större ugnen, utan man får göra det slutgiltiga provandet i den.

Men, eftersom provugnen är vägledande, kan mycket jobb/tid ändå sparas, om man bränner mycket prover.

• Redigerat 2026-03-09 18:03 av Bo§e
ler
1

Jag gör alla glasyrer i en provugn och har aldrig varit med om att det inte funkar hos kunderna, man kan ju göra ett program som liknar den stora ugnens Brännkurva om man inte litar på sina glasyrer, men om det funkar i provugnen och glasyren är riktig till leran och temperaturen så kommer det garanterat att fungera i den stora ugnen också

Bo§e
1

#18: Jovisst, om man lyckas kopiera den stora ugnens Brännkurva, eller skapar en Brännkurva som emulerar den stora ugnens värmearbete, kan man förstås komma nära i resultat, men det kräver normalt litet intrimning.

Sedan har ju somliga glasyrer en viss spännvidd/tolerans, och andra har det inte…

• Redigerat 2026-03-09 19:20 av Bo§e
Ylvian
0

#15: Okej tack, misstänkte nästan det. Har inte heller plats för en liten provugn, så får ha tålamod istället. Det blir långsiktiga projekt när man är keramiker en dag i veckan, och kan kännas som om man behöver minst ett extra liv :)