Keramik iFokus

Keramik

Läst 388 ggr
TKclay
0

Rhode ugn hållbarhet...

Hej!
Jag har en Rhode ugn på 190l tillverkningsår 2016. Ugnen är helt slut…stenen är i gott skick men plåten ärgar sönder, metallspännen trillar av då popnitarna inte håller längre. Metalhöljet på den övre ringen har kanat ner i takt med att stenarna krymt. Locket är fäst i metallhöljet så när man nu stänger locket pressas metallen uppåt och locket stänger ojämt och stenarna i bakkant belastas hårt. När man försöker flytta ugnen är den som ett dragspel, helt lealös…Ska man räkna med att en ugn är helt slut efter tio år? Jag bränner flitigt men är rädd om ugnen. Bör man ta kontakt med Rhode? Är det ens nån idé?

Bo§e
0

Tråkigt när det blir så här.
Normalt borde det inte bli så efter bara 10 år, men det du beskriver, tyder på att ugnen har fått utstå många långa, sega bränningar, där ett värmearbete i överkant har fått teglet att krympa.
Och, när teglet krymper, förlorar ugnen isolationsförmåga, varvid bränningarna blir ännu "segare", osv, och till slut räcker inte effekten till, trots elementbyten. Då finns ingen väg tillbaks, utan ugnen har blivit kraftigt försämrad, med högre elementförbrukning, och ännu segare bränningar….

Rohdes tegel brukar vara av god kvalitet, och jag tycker, som sagt, att 10 år är en kort tid för att sådana problem skall kunna uppstå, under normala betingelser.

Vi kan kalla det ett onaturligt åldrande, och jag kan tänka mig att orsaken finns bland följande möjligheter:

1. Ugnen har låg effekt vs literantalet, och den har därför pressats hårt i bränningar som den inte riktigt klarar av.

2. Ugnen har körts för länge med slitna element, vilket ger långa, sega bränningar, som med tiden orsakar att teglet sintrar/krymper.

3. En kombination av båda….

Det är nog ingen större idé att kontakta Rohde. Jag tror att svaren blir ungefär som ovanstående…

Vilken Rohde-ugn är det…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-02-23 14:19 av Bo§e
TKclay
0

#1: Hej!

Det är en TE190 MCC+

Jag byter element en gång om året, och Ingvar har mätt så att ugnen har rätt effekt och det har den. Så jag tror att det inte kan vara orsaken. Jag tänker att det nog är usel kvalitet helt enkelt. Blir till att köpa ny ugn.

Vad rekommenderar du för ugn? Frontmatad, element på rör? Fabrikat? Nabertherm? Cerama?

Bo§e
0

#2: Ok, effekten 11 kW för en 190 liters ugn är inte katastrofalt låg, men den är heller inte så imponerande, om man huvudsakligen bränner stengods.
Kan tänka mig att bränningarna blir påtagligt "segare" än t.ex. hos Nabertherm Top190R (för att jämföra med motsvarande storlek) som har 13,5 kW effekt, och dessutom erkänt bra tegel.

Lägre effekt sliter hårdare på både element och tegel. Det är mer eller mindre en "naturlag", som ingen glad försäljare kan prata bort.
Och det du beskriver, tyder på att ugnen pressats litet över sin egentliga förmåga, över tid.

Vi skall ju inte göra reklam i forumet, men numera är det nog ingen hemlighet att jag personligen, efter många års umgänge med ugnar, är en "Nabertherm-fan"….🙂

• Redigerat 2026-02-24 11:01 av Bo§e
TKclay
0

#3: Ok, tänker också att jag kört slut på ugnen. Jag har stor produktion så behöver nog helt enkelt en bättre ugn.

Har förstått att Nebertherm är bäst! Vilken modell skulle du rekommendera om jag vill ha det bästa? Den bör ju vara på minst 200l…. Eller ska man satsa på en större?

Bo§e
0

#4: Det är inte lätt att bestämma ugnsstorlek, anpassad till ens produktion…

Om du känner att ugnen är en "broms" i din produktion, bör du förstås ha en större, men det finns också fördelar med en mindre ugn, som då får sättas/tömmas litet oftare, vilket ju kan vara bra om man behöver vara flexibel, och leverera vissa beställningar snabbt…osv….
Svårt att ge råd här. Allt är avhängigt hur du jobbar…

Din gamla, slutkörda ugn kan användas till skröjbränning, och därmed avlasta trycket på din "nya" ugn, där du nu enbart kan köra glasyrbränningar….

Om du har en stor produktion, skulle jag vilja rekommendera en frontmatad ugn, som generellt tål litet tuffare användning.

Men välj ingen "lågeffekts"-ugn…🙂
Om eltillgången eller budgeten sätter gränser, gå hellre ner ett snäpp i ugnsstorlek…

• Redigerat 2026-02-24 11:56 av Bo§e
TKclay
0

#5: Har pratat med Brännpunkt och de rekommenderar Nabertherm N200 frontmatad, effekt 15kw. Skulle du säga att det är en bra och duglig ugn för aktiv användning?

Bo§e
0

#6: Om du bränner ditt stengods kring kägla 6-7-8, absolut ja…!👍 Det är en väldigt bra ugn.

Om du är en "hardcore" kägla 9-10-brännare, välj N200H.
Det högre priset återbetalar sig i det långa loppet.

🙂