Måsskitglasyr?
Har blandat en måsskitglasyr efter recept här på sidan. Den blev fin, vit där den ligger tjockt och ljusblå där det är tunt. Problemet är att jag saknar den fina ”brända” kanten mellan glasyr och lera. Kan jag tillsätta något för att få till den? Har prövat lägga järnoxid under glasyren men det gav endast en blåare ton. Hoppas på hjälp😊
- Redigerat 2026-02-27 13:08 av mia67
Jag vet inte helt vad du menar men om det är övergången mellan lera och glasyr så är det typiskt natrium som ångar och reagerar med skärven. Har du recept och vilken lera har du använt?

#1: Precis den övergången är det jag är ute efter!
Detta recept har jag använt. Vet du vad jag ska tillsätta?
Nej den borde funka som den är och det har den ju redan gjort så funkar den inte nu så är det något annat som är fel.
#0: Hej!
De är min glasyr du hittat! På bilden ser du glasyren på fylelera, en lera som inte går att få tag på längre. Den fina övergången beror på leran och inte glasyren!
#4 beror på både lera och glasyr, enda kravet till leran är att det finns tillräckligt med järn och så ska glasyren ha natrium, andra alkali ångar inte lika lätt, så järn i leran och natrium i glasyren och den rätta bränningen som gärna får vara snabb