Sprickor ljusstake
Jag har börjat göra ljusstakar men nästan alla har fått s-sprickor i botten. Jag har provat att beskicka bort mer lera än på den på bilden för att godset ska torka jämnare. Jag har också speciella skivor med hål i (för att beskicka enkelt) som de har fått torka upp och ner på. Har också testat att ha plast under kanterna för att de inte ska torka för fort så att det blir spänningar.
Kom gärna med tips och bilder på hur ni brukar göra!

- Redigerat 2026-02-28 22:34 av Julia Ö
Ja, S-sprickor vid centrum är vanligt vid sådana här former, tack vare den "extra" leran just där alla spänningar möts.
När ljusstaken torkar, finns en tendens att ljushållaren vill torka "sist", när resten redan har torkat/krympt i mycket högre grad.
Du får ursäkta de kluddiga snabbskisserna 😮, men bild 1 visar ett ganska säkert knep.
Vid drejningen gör man ett hål rakt igenom ljusstaken, så att det helt enkelt inte finns något centrum där spänningarna kan mötas. Då rör sig krafterna i andra riktningar när det torkar.
Du måste göra hålet redan vid drejningen, och inte vid beskickningen.
Ett annat sätt som kan fungera, är som bild 2 visar.
Direkt efter beskickningen, lägger du ljusstaken på tork, uppochner, på en torkbräda som är försedd med hål för ljushållaren.
Det gör att den torkar jämnare, runt om, vilket minskar risken för S-sprickor.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Stort tack för dina tips!😊 Jag har provat att torka ljusstakarna upp och ner på skivor med hål men jag dröjde kanske för länge med att ta av plasten från mitten av ljusstaken. Nästa gång jag drejar ljusstakar ska jag testa att göra en med hål rakt igenom och en utan och torka dem upp och ner så får jag se skillnaden.👍 En fundering är bara om det är risk att stearinet rinner genom hålet på slutet (men det kan det vara värt😉).
Om du torkar uppochner på skiva med hål, och inte har någon plast alls, kan det gå bättre.
Man vill ju att mitten skall torka i samma takt som resten av ljusstaken.
Det är nog en väldigt liten risk att stearin kan rinna igenom.
Hålet behöver inte vara så stort.
Men, gör hålet redan vid drejningen, innan leran börjat krympa.
#3: Jag ska prova det.👍 Återkommer i sinom tid och betta hur det gick.
Om någon mer har tips får ni gärna dela med er!
Sen vill jag passa på att tipsa om att det funkar väldigt bra att beskicka ljusstakar på skivor med hål i mitten, då slipper man använda chuck om ljushållaren är högre än kanten. Jag fäster skivorna med tunna disktrasor, en stor längst ner mot drejskivan och mindre remsor om det behövs flera skivor på varandra.
#1: Hej igen!
Jag testade att göra hål rakt igenom ett par ljusstakar men de sprack tyvärr ändå. Jag kan ha gjort hålet för litet. Det som till slut fungerade var att beskicka väldigt noga så att godset blev mer jämntjockt än tidigare och sedan torka långsamt upp och ned på skivor med hål. Jag hade dessutom en plastpåse med hål i mitten som kanten stod på så att den inte skulle torka fortare än resten av ljusstaken.
#5: Ja, hålet (bild 2) var nog litet för litet för att göra nytta, men kul att se att du gjort framsteg…👍