Basglasyr
Hej!
Jag har nyligen börjat experimentera med att blanda egna glasyrer och skulle gärna vilja sätta ihop en egen bas-uppsättning. Därför undrar jag om någon här har ett stabilt recept på en bra basglasyr?
Jag bränner stengods vid 1240 grader. Om någon har gjort något liknande får ni också gärna dela med er av tips på vad som kan vara bra att tänka på.
Stort tack till alla som så generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet!
Det finns lite olika bud på vad en "basglasyr" är, beror lite på vad du skall ha den till. Om du tänker att du vill kunna färga in med färgkroppar så kan det ju vara en ide att prova nån transparent. Jag har ett par olika som jag bränner till kägla 10, det kan nog vara att de funkar på kägla 8 också.
G1947U (https://digitalfire.com/recipe/g1947u), jag har räknat om kemin för Kalifältspat Potash från Cebex. Som vanligt med transparenta glasyrer vill du inte glasera för tjockt, den blir lite mjölkig och spricker.
Kalifaltspat Potash 26.50
Silica 26.00
Wollastonite 23.00
Kaolin 50 22.00
Zinc Oxide 2.50
Bosses, fast jag har modifierat den så det knappt är lönt att kalla den Bosses längre, men det är vad som står på hinken.
Wollastonite 24.04
Kaolin 50 20.01
Petalite 19.45
Silica 17.42
Kalifaltspat Potash 13.49
Talc 5.60
Denna glasyren är överlag bättre än G1947U, i alla fall för det jag gör. Den går att glasera tjockt och vill inte spricka i närheten så mycket som Bosses, tack var litium från petalit. Det största problemet med denna glasyren är klyddet med att få tag på petalit. Spodumen funkar fint också, har inte provat med litiumkarbonat men jag antar att det funkar. Om du kan få tag på spodumen så blir receptet:
Silica 27.38
Wollastonite 24.14
Kaolin 50 23.15
Spodumene 11.63
Kalifaltspat Potash 7.79
Talc 5.91
Du kommer få lite mindre kalium med denna men jag är inte säker på att det är ett problem.
Valet av kvarts/silica kan ha en avgörande skillnad på hur mycket glasyrerna spricker/crazing. Om du kan få tag på mesh 400 kvarts är det att föredra.
#1: Värt att tillägga är att inte alla färgkroppar gillar zink, i fall du provar G1947U.