Fritta
Det är en barium-fritta, du behöver ta det till tippen och få den omhändertagen av nåt profs. Personligen inte intresserad av frittan i fråga, men det hade hjälpt om vi kunde se vad det är, Ferro F21?
Ja vet man inte vad det är så är det värdelöst, men det måste väl stå något nummer på säcken?
Via CAS-numret framgår att det verkar röra sig om en blybisilikatfritta
Litet närmare svaret, men ingen analys eller andra data….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-12 14:57 av Bo§e
Ja, litet skumt är det, men när CAS-nummer 65997-18-4 står på samma etikett, borde det ju stämma.
?
#5 nej det kan inte stämma något är helt fel
En fråga är var säcken kommer från…?
Kommer den från keramisk produktion, eller någon annan tillverkning…?
Jag vet (!) att man skall vara litet skeptisk till AI, men den sökfunktionen hävdar envist (även efter "korsförhör") att Ferro Frit F 21 är en fritta som främst är avsedd för framställning av emalj. för applicering på metall….
?
Detta kan vara ett villospår, men jag visar ändå resultatet.
- Redigerat 2026-03-12 17:47 av Bo§e
#7: Hur tänker du vad är helt fel?
Jag tror att den komma ifrån en keramik kursverksamhet. Kvinna som var kursledare var duktig på att blanda egna glasyrer.
#10: Ok. Vi kanske skall ta AI:n med en nypa salt tills vidare 🙂 men det ena behöver inte utesluta det andra. Vissa frittor kan ha ett brett användningsområde, beroende på sammansättning.
CAS-numret 5997-18-4 pekar tydligt mot blybisilikatfritta, och EC-numret 266-047-6 leder direkt till CAS 5997-18-4.
Dessa två nummer matchar m.a.o. varandra.
Det "skumma" är varför säcken är märkt med Andreaskors (hälsofarlig), med hänvisning till ett påstått bariuminnehåll, om det nu är en blybisilikatfritta….?
Med blyinnehåll borde säcken i stället vara märkt med en dödskalle (toxisk).
Det känns som om något är tokigt här….
Står det något handskrivet på säcken…?
- Redigerat 2026-03-12 18:39 av Bo§e
Ja, den gröna nyansen avslöjar eventuellt bly direkt…🙂
Tack, vilken kunskap ni har. Jag tror inte att jag kommer att använda den då jag köper mina glasyrer. Det är nog 10-15 kg i säcken skulle jag tro.
Hur kom du fram till det?
Dom analys på ferros frittor börjar på 11 och är nio siffriga och efter 11 kommer beteckningen. Se bild ovan!
Men den du visar stämmer ju inte med numret på bilden?
Ville visa exempel här! Har inte hittat den rätta fritten än dom har många frittor!
Men hur kommer du fram till 3704 då? Är det något som du tror att det är eller?
Systemet går igen på alla mina ferrofrit lister dom äldre! Jag tror det är så
Ingen aning hittar inte något som liknar i mina papper
Hittar heller inte någon ferro fritta 3704
Ferro har gjort massor av olika frittor dom man hittar på nätet är ju de mest vanligaste som används nu! 3110 3124 3134. Har något äldre frittor i verkstan 3770 3760! Men ännu äldre hittar man inte alls någon info om på nätet!
Nej men jag har gamla tabeller och böcker och det finns inte någon med det numret eller den sammansättningen.
Men det var ju 3704 som du pratade om
Närmaste nummret jag har hittat är 3701 hittar inget 3704!