Buteljgrön
Jag går en keramikutbildning och har börjat prova blanda egna glasyrer. Jag har gjort test på en buteljgrön som min handledare hade i en gammal receptbok. Den fick inte den djupa gröna färgen jag är ute efter. Vad kan det bero på? Vi brände till 1220-1225. Finns det något annat recept som blir bra i den temperaturen?
Det recept jag testade är
Fältspat 40
Kvarts 20
Krita 20
Kaolin 20
Infärgning:
Koppar 3%
Järn 2%
Tror det kan vara att du behöver glasera lite tjockare? Om du vill ha en klar grön färg så är det bra om du har så lite järn som möjligt, så kanske utan tillsatt järn.
- Redigerat 2026-04-02 10:43 av bjorn.lindberg
En klassisk stark grön glasyr med en klar grön funkar nästan bara med en blyglasyr på låg temperatur, det finns frittor utan bly som kan användas med relativt bra resultat. Ska man få en någorlunda klar färg på stengodstemperatur så ska man undgå framför allt magnesium och även kalcium och bor gör också färgen dämpad. Du kan byta ut kritan mot zinkoxid och andra så som Barium och litium och som Björn säger så skippa järnet
#3: tack för svar! Dom såg ju väldigt fina ut! Har du något recept på dom?
Nej det är glasyrer som jag säljer till fabriker men du kan ju säkert få ett bra resultat om du testar lite. Du ville väl ha det till stengods?
#2: Jag skall kolla på detta. Har provat lite för en bra flaskgrön/oribe, har vart lite si och så med resultaten.
Glasera tjockare öka koppar oxiden till 2-3 procent kopparoxid och blanda i 0,1 procent koboltkarbonat börja där så blir färgen mustigare
Men det är ju redan 3% kopparoxid
Såg det efteråt läste inte hela receptet!
Kisbränder har jag aldrig hört talas om. Det är nog inte lätt att få tag på. Kollade med Google och såg att det är en biprodukt som innehåller mest järnsulfat.
(Kollade för skojs skull upp pegmatit också. Intressant att se innehållet i bergarten.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#12: Det var en fin grön glasyr. Vilken temperatur…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
1250 med 10min hålltid! Receptet kommer från Skrombergaverken fick ta över en massa recept därifrån.
Forshammar fältspat är pegmatit, några typer har 9-10 kvarts så det är precis som pegmatit