Guld
Hellojs på er.
Tänkte höra med er som jobbat med guld på keramik. Dels den mycket kryptiska frågan: hur dyrt är det egentligen (jag får rysningar när jag ser priserna i katalogerna)? Hur långt räcker egentligen 5 ml?
Något speciellt jag bör tänka på i form av reaktioner med speciella glasyr råvaror?
Ska det på tjockt? tunnt? Vart är billigast att köpa?
Sen hittade jag nån form av "guld" där man bara behövde värma det i en vanlig köks ugn. Nån som provat det? Hållbarhet?
Jag har använt det guld som keramikexperterna för och det är lätt att använda tycker jag. Lägg på ganska tunnt låt det stå ett par timmar innan bränning upp till 810 grader. Där säljer dom dessutom 2ml (eller gram kanske det är) Man använder ju inte så mycket av guld så det räcker nog länge När det gäller reaktioner med andra glasyrer vet jag faktiskt inte, men det finns det säkert nån annan som gör.
hälsar Åse
Prova helst på en testbit innan du lägger på guld det snyggaste du gjort. Jag har en glasyr som tappar en del av glansen när jag bränner på guld på den. Inte sett samma effekt på andra glasyrer men på denna är det en jätteskillnad. Tror inte det har med guldet att göra utan att den inte gillar att brännas om till så läg temperatur.
Jag tycker det är ganska svårt att lägga på guld speciellt då på en kant upptill på ex. ett glas. Det gäller att vara stadig på handen eftersom det inte går att torka bort(guldet alltså)
Jag har ett par gånger använt mig av "guldet" som man bränner i vanlig köksugn. Det blir ju inte det där riktigt guld-guldiga som t.ex finns att köpa på Keramikexpertern men är OK om man bara vill måla någon liten pytte-detalj som exempelvis glorian på en liten ängel eller liknande.
Däremot så är dessa "köksugnsfärger" jättebra att snabbt laga keramiksaker med, tex en knopp på ett lock, som har slagits av.
Jag har även använt mig av dom för att rädda vissa saker som har blivit jättefula i glasyren men varit OK för övrigt, tex en stor tomteborg vars tak blev fullständigt gräsligt pga att jag hade lagt alldeles för mycket mangan uppblandat med lite glasyr på. Då målade jag hela taket med "guldfärgen", väntade ett dygn och svisch in i köksugnen - det blev ett jättefint brons-tak!!

Tack för alla tips och råd!
Man kanske skulle våga sig på att köpa lite guld då:D
Veka, går det inte att torka bort guldet alls? Det låter svårt att få det så där jämt och snyggt ut.
Hejbe. Tack för infon om "ekonomiguldet" Jag tror jag har lite hemma redan som jag inte testat ännu. Jag får ta och leta fram det igen.
Lotta2 tack för tips om omglaserings problemen. Jag har inte testat att bränna om mina basglasyrer i så låg temp.
#2 Lotta Jag blir lite nyfiken - vad var det för glasyr? Jag har märkt att en del kopparinfärgade glasyrer blir grå när man bränner om dem i lå´g temperatur, och jag har fått för mig att det gäller alkaliska glasyrer med koppar. Var det en sån?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lr, du har helt rätt, det var en alkalisk glasyr med väldigt lite kvarts i och med 4% koppar, men den blev bara mattare i färgen. Inte ful, men inte supersnygg längre!
zzaga min chef sa att man inte kan torka bort guldet. Det kan verka som om det går att torka bort det ,men guldet framträder vid bränningen igen.
Har sett att det finns något som kallas guldradérgummi. Jag letade efter guld i Uterms katalog på nätet ( för porslin och glas) och hittade detta. Borde ju enligt namnet kunna radera guld. Pinsamt nog har jag köpt ett ( 19 kr ) men inte hunnit testa det…Bara 1 år sen jag köpte det, hmm, var väl något jag hade tänkt använda det till då…Ni vet kanske hur det kan bli…
Aceton brukar funka bra att tabort guldet med innan det bränns.
Bra att ha även till att tvätta föremålen med för att guldet ska fästa bra.

Om man vill glasera hela saker så finns det en guldaktig lergodsglasyr från Welte. Inte alls som dekorguldet men…guldfärgad och till ett betydligt lägre pris.
Jag har en liten flaska med guld som stått några år. Blir det förstört (torkar) om det står länge, eller kan man späda ut det med någonting?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det är svårt att tajma guld och glasyr, för om guldet överbränns blir det inte guldigt. Men har man färdigbrända rakusaker, sätter på guld och bränner om i rakuugnen tills guldet… blir guld… så kan det funka. Jag tror hård reduktion ställer till det igen dock.
Testa testa!!

Tack alla snälla för råd och tips:D
Jag ska spara tråden så att jag kan ge mig på det hela sen.
13# Jag har läst att japanska keramiker använder guld för att laga sina trasiga rakuprylar. Vet dock inte hur det går till… Någon annan som har mer pejl?

Har hört att dom ansåg att om en sak sprack så var det ett tecken från (någon) gud, alltså föremålet var välsignat på något vis. Därför lade dom på guld för att visa att det liksom var extra värdefullt. Men jag tror att dom först hade lagat på annat vis och guldet var bara dekor. Minns inte riktigt var jag hört detta, kan ha varit Dan Leonette på gotland, han har guld på sina rakusprickor…

Avalon
Spännande. Det har jag inte hört innan. Den Japanska kulturen är verkligen märklig:D

En fråga till såhär på slutet… behöver man späda guldet med något? Läste i någon tråd om aceton…
Jag har aldrig spätt ut guldet. Lägger man det för tunt blir det rosa… inte alltid särskilt snyggt!

Lr
Gott att ha dig tillbaka! Jag har saknat dig!
Tack då vet jag att jag inte ska mixtra med det.
Saga, så trevligt det känns att vara saknad!! *självbelåten*
Jag har haft drejkurs hela förra veckan, inte hela dagarna, men eftersom jag varit tvungen att ta mig upp hutlöst tidigt om mornarna (typ åtta) så har jag inte orkat hålla mig uppe om kvällarna, när det är billigare att surfa. Har hört att kreativa människor har stort sömnbehov? 
När det gäller lagningar så är min favorit kakelfix/husfix. Det är lätt att spackla igen sprickorna med och ger ett rufft utseende som jag gillar. Men bladguld låter så exklusivt, så på någon riktigt fin rakupryl måste jag testa det också. Tack för det tipset Lotta!