Hej,
Om du har kvar remmen, och har tur (?), kan beteckningen stå tryckt på remmens utsida. Det kan vara en sifferkod, eller remmens längd i tum (?).
Hur som helst, kan du säkert få hjälp om du pratar med en firma som denna . De är vana vid att identifiera remmar.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack har mätt den på alla håll fattas några mm til remmar jag hittar! Hittade en son är La 660 min är 658 😀
Går det inte att reglera på hjulens läge?
#3: Det låter tillräckligt nära.
Jag frågar som Ler, om det inte finns någon justeringsmöjlighet….?
Inte vad jag kan se!
Du kan kolla om det ligger några brickor under motorns fästskruvar, som går att ta bort, och därmed ändra avståndet mellan remskivorna.
Alternativt kan man också lägga till extra brickor där (och höja motorn), om remmen skulle vara för kort.
- Redigerat 2026-04-25 20:08 av Bo§e
Det verkar inte längre finnas reservdelar till Nva- 07 / 15
Mina lerkvarnar är från 1981/83
Har svetsat och svarvat i metall och fundera på att gjuta dom i brons legering
Man har ju allt hemma egentligen för att gjuta men man har ju så mycket annat att göra också
Ja, reservdelar till äldre Shimpo-maskiner saluförs inte längre, men vissa slitdelar går ju att tillverka/renovera själv, om man har de resurserna.
Synd att de inte anger NVA-07:s remdimension i manualen. Det hade de kunnat bjuda på…
Dock har jag sett att drivringen (gummi) till drejskivan RK-2 har dykt upp på marknaden, men den är troligen pirattillverkad, och ingen originalreservdel.
Bra för alla RK-2-ägare, då denna viktiga reservdel är svår/omöjlig att tillverka själv….
Det var inte svårare än att fråga
Chat Gpt den hade svaret öppna upp och så fanns det ställ skruvar under motorn
#10 👍