Ugnsproblem! Hjälp!
Hejsan!
Jag försöker lista ut vad som kan vara problem med min keramikugn. Det är en Naber, Ugnsmodell: N 60 E(R) från 2005. Denna ugn har stått orörd på ca 15 år, förflyttats till vårt förråd på landstället och stått skyddad under vintern. En elektriker kom och fixade så att vi hade en säkring på 16 ampere. Eftersom den stått så länge tänkte jag göra en urbränning för att bränna ur all fukt som kan ha bildats under åren. Jag satt den på ett färdigt program som skulle gå upp till 800°c vilket skulle ta ca 1 dygn. Men jordfelsbrytaten gick så fort ugnen kom till 30°c. Vet någon vad felet kan vara och vad man gör åt detta problem? Jag misstänker något typ av el-läckage?
Hej,
Det är ett känt, men inte så omtalat faktum, att ugnstegel faktiskt kan "läcka" litet ström.
Minimalt och ofarligt, men tillräckligt för att en jordfelsbrytare av "hemma-typ" skall känna av det, och reagera.
Antingen får man koppla bort jordfelsbrytaren från den säkringsgruppen (som man ofta gör där man t.ex. har en frysbox), eller installera en jordfelsbrytare av "industri-typ", som inte är fullt så känslig, och som tillämpas på industrier m.m. där det finns olika slags maskiner.
Det här fenomenet dyker upp ibland, men är lätt åtgärdat.
Bidragande orsak kan vara den fukt som lagrats i teglet när ugnen förvarats, så det kan hända att problemet försvinner efter en uttorkningsbränning….
Koppla bort jordfelsbrytaren under uttorkningsprogrammet, och prova sedan igen med brytaren inkopplad, så får du se…..
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-05-05 15:28 av Bo§e
#1: Okej tack för svar! Är det inte dock dumt att koppla bort jordfelsbrytaren om det skulle vara någon större fel?
Nej så länge du har en säkring så är det ingen fara