Fläkt till ventilation
Jag funderar på följande utvändiga vägghängda kanalfläkt till min ugn istället för en invändig kanalfläkt för att ventilera när jag bränner.
Eller är det en dålig ide?
https://ventilation.se/sv/products/yttervaggsflakt-rs-160-c1
- Redigerat 2026-05-06 15:22 av ninja1984
Den är helt ok. Kapaciteten duger bra.
Be elektrikern att koppla ett "fartreglage" till den. Fläkten behöver ju inte gå med full fart hela tiden.
Men, jag undrar varför du vill ha fläkten på utsidan….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-05-06 15:36 av Bo§e
#1: Tack för svar, det är egentligen bara för att jag tycker att det blir snyggare….
#2: Ok…..ja, det är ju egentligen en smaksak.
Med fläkten på insidan bör man sätta en jalusislutare (bild 1) utvändigt, som förhindrar att kalluft "rasar in" när fläkten inte är igång.
Funderar på på om den utvändiga fläkten har en liknande funktion inbyggd, eller om man då måste ordna med något slags "stängningsanordning" på insidan, t.ex. ett backspjäll (bild 2), eller kanske ett manuellt spjäll (bild 3)…?
- Redigerat 2026-05-06 17:50 av Bo§e
#3: Hej igen, nu är det dags att beställa fläkt och funderar på om fläkten kanske blir för kraftfull? Vad skulle du rekommendera för flöde. Denna har maxflöde på 230l/s
#4: Det är en "lagom" storlek på fläkt.
Den angivna maxsiffran 230L/s får det att verka våldsamt 🙂 , men det är det inte, och du kommer att märka att det behövs.
Dessutom kan du ju koppla err tyristorreglage (fartreglage) till fläkten, så att du kan välja vilken effekt du vill, vid olika tillfällen.
Köp ingen mindre fläkt….den här blir bra.
- Redigerat 2026-06-22 18:33 av Bo§e