Keramik iFokus

Keramik

Etikettengober
Läst 149 ggr
Malinlo
0

Ljusblå engobe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag söker efter ett recept på jämnt ljusblå engobe (liknande bilden). Jag har vit stegodsengobe och kobolt hemma. Funderar på hur svårt det är att ta lagom lite kobolt, och vad som är lagom, eller om jag borde köpa färgkropp istället? Har inte möjlighet att göra många testbränningar.

ler
0

Det ser inte ut som en engob på bilden men klart att det går att göra en liknande, jag skulle nog köpa en ljus färgkropp typ vanadin blå, kobolt blir svår utan att få prickar och mycket svårt att styra, vill man ändå använda kobolt så använder man bättre koboltsilika färgkropp som är lättare att styra

Bo§e
0

Ja, den vanliga koboltoxiden är både stark och relativt grovkornig, och vid de ytterst små mängder som krävs för att få en ljusblå engobe, kan kornen ge ojämn infärgning.

Man kan "riva" ner koboltoxidens kornstorlek tillsammans med t.ex. litet av det engobepulver man tänker använda, tillsammans med vatten, i en stenmortel, för att ge kobolten bättre/jämnare spridning i engoben.

Annars är ju Lers förslag med ljus färgkropp bra.

Det här är känsligt, och jag tänker att du får testa i trakterna kring 0,1-0,5 % kobolt i en vit engobe för att få en riktigt ljust blå. Det verkliga färgresultatet syns först när engoben är glaserad.
Engobelerans vithet spelar också en roll här…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-31 11:20 av Bo§e
Malinlo
0

#1: Tack för svar! Bilden var bara som exempel på nyans. Det är säkert en glasyr.

ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en färgkropp som är beräknad till att färga lera eller engob, den skulle kunna vara en möjlighet