Utaug ugnar
Det ser bra ut tycker jag. Det kan nog fungera skapligt precis som det är, men en huv fångar förstås upp ångor och varmluft mer effektivt.
En eller två huvar spelar nog ingen större roll. Välj det som är mest praktiskt/ekonomiskt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-06-13 18:18 av Bo§e
Ja jag tror nog det suger effektivt här och värmen vill jag ha kvar i verkstan! Tack för svar Bosse😀
Hur mycket låter/vibrerar en sån fläkt? Tänker om det är en dålig idé om det finns sovrum ovanför.
Den vibrerar inte om du hänger den så här! Det är luft strömmen man hör! Finns mindre modeller att välja beroende hur stor lokal du har
Bra att veta, vibrationer kan man ju alltid motarbeta på olika sätt ändå. Men hur är ljudnivån?
#5: Östbergs kanalfläktar (som jag har mest erfarenhet av), är nästan helt vibrationsfria, och ljudet man hör är snarare ett "sus", än motorljud.
Att välja en mindre fläkt i syfte att minska "susets" ljudnivå, tor jag är ett feltänk, då suset blir mer högfrekvent hos en mindre fläkt, och därmed mer störande än det lugnare och mer lågfrekventa ljudet från en större fläkt.
De 160 mm fläktarna som är vanliga i de här sammanhangen, brukar aldrig störa någon.
Dessutom är det en bra idé att koppla ett tyristorreglage ("dimmer") till fläkten, så att hastigheten kan regleras. Den behöver ju inte gå med full fart hela tiden….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-06-15 13:26 av Bo§e