Keramikugn
Hejsan, jag har en gammal ugn där botten som är i plåt vittrat sönder. Jag har letat och letat men hittar ingen svetsare.
Jag funderar på om man skulle kunna lägga eldfast tegel ta bort hjulen och ställa den på?
Jag tänkte ha den i garaget där det är betong.
Vid googling så står det att jag behöver en luftspalt under ugnen men det kan jag ju inte ha iom att jag eg behöver en ny botten. Eller räcker det med bara någon cm så jag bygger två staplar med tegel och ugn på? Se ex i bifogad bild.
Tack på förhand vänligen Emma ☺️
Jag anar vilken ugn du har. Har den bottenisolering av fiber…?
Ingen svetsning behövs (det rostar i alla fall, igen…)
Ta bort hjulen, och ställ ugnen på en ny plåt. Resterna av den gamla plåten kan få vara kvar.
Ställ alltsammans på några lecastenar (t.ex.), så att du åtminstone får ca 15-20 cm luftspalt mellan ugn och golv.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-07-03 17:32 av Bo§e
#1: Ja jag tror du svarat mig tidigare ☺️ jag fick en ugn som har mååånga år på nacken! men tack då kan jag ju sätta fart utan någon som svetsar!
Hur tjock plåt ska man ha förresten?
#4: Inte alltför tunn. Kanske någon millimeter, eller gärna litet till (beroende på vad du får tag på).
Bra med litet stadga, och så rostar den inte igenom så snabbt.
Mer risk för att vara övertydlig, ställ inte ugnen direkt på betonggolv. Det finns risk att golvet spricker, har du riktig otur får du en flisa i ansiktet.
Jag är också lite skeptisk till just lecablock. Jag rev min sodaugn nu, det är två lager eldfast tegel, som visserligen leder värme bra mycket bättre än isolertegel men lecablocken som var under var helt slut. Gick typ att smula sönder med händerna. Tänk betongplatta, lecablock, två lager eldfast tegel och sen ugnskammare. Om jag inte har helt fel på det så är lecablock lecakulor som man limmat ihop med cement. När cementen blir för varm kommer bundet vatten att bege sig av och cementen förlorar all integritet. Gissar att eldfast tegel kanske hade varit bättre. Kan ju vara att det inte blir tillräckligt varmt under en el-ugn som är byggd i isolertegel, men ändå.
#6: Du har rätt beträffande lecablocken. De är bundna av cement, och blir det tillräckligt varmt under tillräckligt lång tid, kan de börja vittra. Det är dock en långsam process, och inget som händer överraskande. Men visst är det bättre att palla upp ugnen med eldfasta stenar.
De här engelska ugnarna har en ganska dålig bottenisolering av keramisk fiber direkt mot plåten, och som åldras, och som brukar krympa i periferin, så att det blir otätt i en cirkel, mellan tegel och fiber, vilket orsakar att plåten rostar (och ugnens prestanda försämras).
Man kan täta med extra fiber runt kanten, eller ännu bättre byta ut den gamla bottenisoleringen mot ny fiber, gärna 75 mm tjock. Det är förstås viktigt att då inte blockera det nedersta elementspåret, och man kanske får trycka ner kanten av ullen, så att inte elementet stängs in.