Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 243 ggr
Martinasvenssonmalar
0

Glasyr krakelerade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har gjort massor med tallrikar med transparent glasyr , ingen har krackelerat nånsin ! Men i dag hände det med en tallrik! 😱 går det glasera om så det smälter ihop?

ler
0

Nej det blir bara värre om du har mera glasyr på, det är kanske det som är problemet att du har ett för tjockt lager glasyr

Martinasvenssonmalar
0

#1: Jag har gjort på samma sätt som tidigare , men det kanske är det enda som är en möjlighet till det! Tror du det går att bränna om

ler
0

Nej egentlig inte orsaken till att det krackelerar försvinner ju inte med mindre att orsaken är att du har öppnat ugnen för tidigt

Martinasvenssonmalar
0

#3: Ok jag menar inte att lägga på mer glasyr utan bara att köra glasyrprogramnet igen! Så att kanske glasyren smälter ut i sprickorna igen

ler
0

Det förstod jag att du menade men om det var för tjockt glaserat så kommer det att krackelera igen

Martinasvenssonmalar
0

#5: Okej! Tack då är det nog bättre jag gör om den helt ☺️

ler
0

Ja det är bättre och frågan är om du tänker att det kanske var tjockare glaserat än normalt? Annars så om du öppnar ugnen på samma temperatur som du alltid gör så får man fråga sig om det har blivit någon ändring på glasyren från leverantören, det är ju inte alltid som dom informerar om ändringar, uppstår det igen så säg till

• Redigerat 2026-07-04 11:28 av ler