Sprutpistol
Hej
Vad använder ni för sprutpistol ni som sprutar glasyr? Jag har en och den är kass. Så ge mig tips på pistol och vart man köper den snälla.
Petra
Vad har du för sprutpistol, och på vilket sätt är den kass…?
I stort sett alla sprutpistoler som har nedanstående egenskaper, brukar fungera helt ok:
- Överliggande färgkopp.
- Ca 1,5 mm munstycke.
- Körs med ca 2 bar (1,8-2,2 bar) tryck.
Det finns billiga och dyra pistoler med ovanstående kriterier, och generellt kan man säga att de "dyra" håller betydligt längre än de "billiga". Glasyr sliter hårt, framför allt på munstycke och nål.
Bra, om man hittar ett fabrikat, där det går att få reservdelar (åtminstone munstycke och nål)
En sprutpistol som (åtminstone förr) köptes av många keramiker är "Optima 700". Den ligger i mellanprisklass, och har betraktats som "vettig", och reservdelar har varit tillgängliga. Nämner den som ett exempel.
För att slippa irriterande störningar, skall en sprutpistol då och då smörjas på de punkter som skissen visar.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Hej.
Tack för svar. Har en ifrån Biltema. Men den sprutar med en sån vid stråle och det blir mer glasyr utanför än på föremålet. Den spelar det ingen roll om jag siktar glasyren. Det lilla filtret i koppen blir igensatt med en gång. Men oavsett om jag tar bort det så är strålen för vid. Ska googla på den du rekommenderar. Tack!.
Ja, silen skall du ta bort. Den är tänkt för "målarfärg", och är bara till besvär, och ingen nytta när det handlar om glasyr.
Om man rutinmässigt siktar sin glasyr med en 60 mesh sikt, brukar det fungera fint i sprutpistolen.
Glasyren som du sprutar med, får gärna ha litet tjockare konsistens än den vanliga "doppkonsistensen"….
De flesta sprutpistoler har ställbar strålbild.
En viss "bredd" får man acceptera, men ofta kan man välja mellan "rund" eller "platt" stråle, och jag brukar då välja den "platta" strålbilden, och ställa så att den blir "lodrätt platt" (bilden), vilket jag personligen tycker fungerar bäst när man sprutglaserar saker som står på en roterande kavalett. Det ger maximal "träffyta" på föremålet, och inte så mycket vid sidan om.
För att utforska inställningsmöjligheterna av strålbilden, kan man provspruta med vatten mot en pappskiva, och se hur justeringarna fungerar.
Jag vet inte vilka inställningar som är möjliga med Biltemas sprutpistol, men du kan ju undersöka vad den kan göra…..
Om du sprutar saker som roterar på en kavalett, tänk "platt, lodrät" strålbild…🙂
Den sprutpistol du söker bör ha den inställningsmöjligheten.
- Redigerat 2026-07-07 12:45 av Bo§e
#4: Ja de är inte nåt vidare, prova den här istället: https://www.bsz-keramikbedarf.de/en/newness/spray-gun-trend.html
#5: Jösses va dyr hahaha du kan inte rekommendera någon som finns att beställa i Sverige?
När jag hade stor verkstad i Berlin så köpte vi bara dom helt billiga och dom funkade helt perfekt, dom kostade väldigt lite så om dom gick sönder så köpte man bara en ny, man kan ju ställa in hur viften ska vara eller om man bara vill ha en samlad stråle, 1,8 mm munstycke var bäst
#6: Inte som jag känner till, men om du köper en billigare och provar kan du ju återkomma här och berätta vad du tycker om den. Du kan köpa pistolen i fråga i Sverige, men den kostar mer: https://www.esska.se/shop/Sprutpistol-Walther-Pilot-Trend-MD-materialanlsutning--761061304000-11570 så vitt jag kan se är BSZ billigast på just denna pistolen.
#4 Bosse?
#9: Jag har inte så stor erfarenhet av de här superbilliga sprutpistolerna som dykt upp på marknaden.
Några av dem kan säkert fungera utmärkt för glasering (bortsett från livslängden då, kanske…?)
Kanske någon kan rekommendera någon viss modell…?
Optima, som jag nämnde, verkar ha försvunnit från marknaden, vilket är tråkigt, då det var ett bra fabrikat på alla sätt.
Optima 700 låg i samma prisklass som den spruta Björn nämner här ovan, och det kan sägas vara en mellanprisklass.
I industrin har jag sett sprutor av fabrikaten Atlas Copco och Greiff m.fl., som kostade 10-tusentals kronor redan för 40 år sedan (!), och de var givetvis driftsäkra och långlivade, men förstås överkurs för en studiokeramiker som inte använder sprutpistolen alltför frekvent.
En sprutpistol som ser intressant ut är denna, som finns hos Clas Ohlson. ANI tillverkas i Italien, och är ett ganska känt fabrikat. Går nog att googla fram en hel del info.
Prisklassen är ok, och den ser ut att ha samma reglage som Optima 700, vilket kan innebära att strålbilden har samma justeringsmöjligheter.
Om det dessutom går att köpa reservmunstycke- och nål till den (?) vore det ett extra plus.
Den här kan vara värd att undersöka vidare…
- Redigerat 2026-07-08 12:35 av Bo§e
#10: Tack! Ja den ser bättre ut än Biltemas i samma prisklass är munstycket 1,5 mm ok? För då köper jag den.
#11: 1,5 mm munstycke är helt ok.
Den skulle jag också våga köpa….
Om du sedan laborerar med arbetstryck (#1) och strålbild (#3), och smörjer den då och då vid de viktiga punkterna (#1), kommer det säkert att gå fint….🙂
- Redigerat 2026-07-08 12:57 av Bo§e
ANI verkar vara ett "rekorderligt" fabrikat.
Om du köper den, kolla upp modellbeteckningen. Det kan stå på sprutpistolen eller förpackningen etc….
Det kan vara en ANI F1/N, men kolla för säkerhets skull.
Med rätt beteckning, finns det reservdelar till ANI….👍
Det som så småningom slits är satsen med munstycke och nål (som visas på bilden). Sök på modellbeteckningen + "nozzle" eller "nozzle kit", etc…
Det finns även "nozzle kits" med olika munstycksstorlek om man vill experimentera.
En sats med tätningar kan också behövas någon gång….
- Redigerat 2026-07-08 14:21 av Bo§e
#13: Tack du är fantastisk!
Hej Bosse!
Går det att få tag i en PDF för en gammal sprutpistol, Optima 700?
- Redigerat 2026-07-29 13:11 av hotpoint
#15: Eftersom Cebex sålde Optima 700 förr, kanske de har kvar någon manual eller annan info.
Ring Cebex/Cerama och fråga…..du kan ha tur….
Annars, berätta vad du vill veta. Kanske kan du få hjälp här….?