Keramik iFokus

Keramik

Läst 756 ggr
luddonlime
2

glasyrsprutning

hej, frågor till er som sprejar glasyr.

1. använder du skåp?
  2. i så fall, har du utsug?
  3. återvinner du glasyr som hamnat jämte godset?
  4. i så fall hur?

hälsningar från västkusten
// Lena

Bagossa
3
  1. Ja, hemmabygge, stor låda med bakre väggen med stålnät och filterduk.
  2. Ja, en stor kanalfläkt med flex slang som leder ut luften.
  3. Nej, det är en salig blandning. Ibland testar jag en lite provbricka i slasken men det har aldrig blivit något intressant.
  4. Jag samlar allt torrt pulver i en hink. Filtret tvättar jag i vatten. Glasyren som sedimenterar lägger jag också i hinken.
bjorn.lindberg
1

Ja, skåp från Keracomp som har vattengardin och kanalfläkt. Jag har provat att återvinns lite av det som hamnar i vattnet, men det brukar inte vara nåt värst spännande tyvärr.

ler
1

Man kan ju alltid göra om på glasyren, tillsätta dolomit och krita brukar vara bra eller bara göra en svart med lite stains, eftersom man inte vet vad det är så testa bara

luddonlime
0

Hej, tack för svaren.
Låter som min plan att bygga om ett rostfritt skåp jag har kan fugera ihop med att montera en vanlig badrumsfläkt överst i bakkant.
Får hålla mig till att glasera ute i stadig medvind max 6m/sek
Västkust = Västan >150 dagar om året.

// Lena

Bo§e
1

#4: Mitt första sprutskåp bestod av ett gammalt kylskåp, som försågs med fläkt.
Jag rev ur all isolering, så att bara plåtskalet återstod, vilket ökade innervolymen förvånansvärt mycket…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bagossa
1

En badrumsfläkt kan bli lite klent men är en bra start om det är det du har till förfogande nu. Utomhus och andningsskydd är bra.

Bo§e
1

Ja, jag tror att du kommer att upptäcka att badrumsfläkten inte gör så mycket nytta…

ler
1

En badrumsfläkt är samma som att inte ha någon fläkt, allt allt för klen

luddonlime
0

tack för fläktfeedback., minns du vilka data din fläkt har/hade?

// Lena

Bo§e
1

#9: Mitt "kylskåpssprutskåp" hade en ganska medelmåttig fläkt, som jag inte skulle rekommendera. och jag minns inte vad den hette….det var för 50 år sedan..😬

De sprutskåp som Cebex sålde hade bra fläktar.
Det "lilla" skåpet hade en sådan här fläkt.
Det "stora" skåpet hade en sådan här.
Rekommenderas…!

K�p produkter f�r ventilation, fl�ktar, v�rme�tervinning och radonsanering p� faktura. �ven projektering och ritningstj�nster f�r villa�gare.