Keramik iFokus

Keramik

Etikett: rÄvaror
LĂ€st 496 ggr
Sammi12
1

Bentonitlera igen.

Hej 😊
LÀst en trÄd om bentonitlera, men dÄ handlade det mest om glasyrer.
PÄ vilka andra sÀtt kan man anvÀnda bentoniten?
Fick förslag frĂ„n AI att man kunde blanda den i den ” vanliga” leran för ökad plasticitet. StĂ€mmer det?

Bo§e
0

Ja, det stÀmmer. Bentonit ökar plasticiteten.
Till exempel kan bentonit tillsĂ€ttas till en Porslinslera, i strĂ€van att göra den drejbar, osv
.

Dock fÄr man en plasticitet som inte riktigt liknar plasticiteten hos naturligt bildade sekundÀrleror. KÀnslan blir mer "artificiell" (tycker jag), och det Àr ju ocksÄ en genvÀg.
Det som i naturen tar 10-tusentals, eller 100-tusentals Är att Ästadkommas, kan inte helt och fullt ersÀttas av denna "snabbmetod".
Men, om man har realistiska förvĂ€ntningar, sĂ„ visst Ă€r bentonit ett slags plasticitetshöjare, Ă€ven om man inte kan förvĂ€nta sig att fĂ„ en "Instant SekundĂ€rlera"
.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-07-21 11:28 av Bo§e
Sammi12
0

#1: Tack för svar 👍😀

ler
0

Leror delas in i tre huvudgrupper illit, kaolinit och montmorillonit, montmorillonit Àr den gruppen som bentonit tillhör och alla undergrupper Àr plastiska leror, de har alla ett högt innehÄll av aluminium, desto högre halt desto mer plastiska Àr dom. PrimÀr leror (stengods) har som regel alla grupper i sig. SekundÀra leror har varit primÀra leror frÄn början men har vandrat bort frÄn moderberget och genomgÄtt en ytterligare vittring och blandats med olika Àmnen sÄ som kalk och jÀrn. SÄ bentonit kan sÄklart blandas i vilken massa som helst och öka plasticiteten Àven om det finns bÀttre alternativ. Jag byggde en Raku ugn med bentonit och en massa perlit och det funkade bra Àven om det tog vÀldigt lÄng tid att fÄ den torr

• Redigerat 2026-07-21 13:41 av ler
Sammi12
0

Oj oj oj, mycket kvar att lĂ€ra mig
. 🙄
Tack 🙏😊#3: