Keramik iFokus

Keramik

Etikettvideo
Läst 2662 ggr
Vanja-K
0

bra video

Ab-ovo
0

Ja, jag håller med, det var en bra video som sätter fart på suget efter att bränna Raku. Jag har inte tagit i lera på någon månad utan bara målat för en utställning av mina tavlor med vernissage på lördag, 12 januari, på Galler Lätting i Gävle. Spännande och roligt men nu längtar jag verkligen efter leran.

Lilja
0

Verkligen inspirerande video. Längtar till våren och Raku. Kanske finns på en tråd här men vad är det för "glasyr" hon använder som krakelerar bort efter bränning?

Vanja-K
0

#2  Det är naked Raku. Man doppar föremålet i en slip. Låter det torka i ett par dagar. Sedan doppar man föremålet i en glasyr. Goggla på naked Raku, så kan du läsa mer.Kanske det finns en tråd????

LeWE
0

Häftigt.. det måste man ju prova nån gång!

Dolomit60
0

klart häftig video !

Ligger på min lista nu !

susanne.k.wall
0

Den var bra.

Hubert
0

Cool men vad var det som gjorde den ena rödaktig…..

Lilja
0

Det är väl en rödbrännande lera och det som blev vitt är en vitbrännande lera.

Vanja-K
0

Vet inte. Den röda färgen är absolut från en glasyr tror jag. För annars skulle den ha svart som bottenfärg.

Har skrivit till personen i fråga. Får se om han svarar.

pyromanen
0

Tror på rödbrännande lera, har fått liknande resultat med en rödbrännande. Varför skulle den ha svart som bottenfärg?

Vanja-K
0

Jag tänkte att det brukar ju bli svart vid redusering. Tänkte kanske fel.

"10 vad brukar du ha för glasyr på när du använder röd lera? Har faktiskt aldrig sett någon som använt just röd lera..Det kanske kan bli ännu mer spännande färgskiftiningar?

rakuLotta
0

Jag har sett vit eller transparent rakuglasyr på fylelera. Det blir jättefint. Lite varmt gyllen så där.

pyromanen
0

#11, hade vanlig genomskinlig färdigköpt rakuglasyr från cebex. Tycker vit lera blir mycket snyggare i Raku, så det är inget jag bruker hålla på med.

Var det inte sånt där skyddande engobe som hindrade reduktion? eller så är det jag som tänker fel :)

Lilja
0

håller med Pyromanen och har använt samma glasyr på röd lera men som sagt den blir lite mer ointressant än den vita leran vid Raku tycker jag.

AnnaSii
0

finns det någon speciell fördel med "naken raku" eller är det bara desing? jag förstår inte riktigt vitsen, glasyr är ju fint och skyddar godset

rakuLotta
0

Det är nog bara tycke och smak, men ser man dom" på riktigt" är det en helt annan grej. Krackelglasyrer är mer ruffa och jätteläckra på sitt sätt…och naken Raku känns /ser lite sidenmatta ut och krackeleringarna är som skuggor på godset. Jättefint på sitt sätt. Gillar både och jättemycket!

Vanja-K
0

Jag för min del tycker att naket Raku är nästan snyggare än vanlig Raku. För den siden matta ytan.Mönstern blir annorlunda.

mangobango
0

Härligt Vilken bra musik till också, kändes poetiskt! Tack, det förgyllde min kväll.

Vanja-K
0

Det var svart lera. Brännt till 950 grader. Därför blev den brun. Enligt keramikern. Häls. Vanja-K

Vanja-K
0

Glömde skriva. Den som vi tyckte var röd är alltså brun.

koko
0

#3 Men varför har man en glasyr ovanpå slipen?? Allt krackas och tvättas ju bort efter reduceringen?

Fin video för övrigt!

Vanja-K
0

#21  Gå in på emil berild. tryck då på prosess, så får du en riktigt bra förklaring.

Ulla
0

Glasyren förhindrar att skärven färgas svart där den ligger.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_