Keramik iFokus

Keramik

Läst 65 ggr
sucilia
0

Hänkelpress

Vad tycker ni om hänkelpress? Någon som använder det till handtag till koppar och är nöjd? Tittar lite efter olika modeller. Har dragit mina hantag men funderar nu på hänkelpress 🤔

ler
0

Hänkelpress till hänklar på en kopp är inte tidsbesparande det finns ju inte något överskott av lera till att få det snyggt, nej mycket bättre att göra som du redan gör, men en press är mycket bra till andra saker, jag gör provbitar till glasyrtest, väldigt snabbt. Men det är bara min mening, jag tycker också att en dragen hank blir mycket snyggare

Bagossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med ler här att för hänklar och öron till alster vet i 17 om det sparar tid. Rengöring, framplock och ta hand om korvarna. Men det kan vara ett bra sätt att få fram det du vill ha om du letar efter en specifik form. Jag 3D pritar munstycken till min hänkelpress till den formen jag vill ha.
Ett alternativ till just långa solida former är en variant på mirett/beskickningsverktyg/loop eller var man vill kalla det. Dra detta verktyget grunt genom ett solidt block lera så blir det en korv du kan använda som öra. Man kan tillverka en av tjock ståltråd eller liknande. Se bild. Snabbt och enkelt men som ler skriver blir det inte riktigt samma "liv" som ett draget öra. Men samtidigt kanske det är just det man söker. Jag gjuter de flesta av mina öron och hänklar. Så rätt och fel, vem vet.

• Redigerat 2026-07-27 11:03 av Bagossa