Dumma bats
Jag blir lite lack på mina bats.
Jag har bats av lite olika slag, några båtplaywood några i plast (och några i gips). De förstnämda börjar nästan alltid vobbla när jag kör lite större klösar (5-6 kg). Nån som har något bra tips på hur man får de jäklarna att sitta fast utan att vobbla?
(Jag är inte så sugen på att börja dreja på gipsplattor.)
zzaga - BLI SUGEN!
(Det är nog tyvärr så att 6-7 kg (5 kg?) är max vad som går att dreja på bats i alla de former - förutom gips som är välförankrad via vakum).
Börja dreja på gipsplattor PÅ RIKTIGT (inga små hål på undersidan för uppstickande saker ur drejskivan) så slipper du ALLA problem, du kommer inte ångra dig då du väl kommit igång ordentligt.
Dreja en platta, gör ett spår i den, blöt ned din gipsplatta ordentligt. banka fast den på mitten så gott det går, centrera den sedan ordentligt genom att "slå" den in mot mitten med handen (kl 2-3) lite träning dock (behöver heller inte vara helt centrerad såvida det inte stör ditt öga) Ta sedan en lervattnig finger och markera mitten på din platta, doppa nedre delen på din tillspetsade lerkluns i vattenhinken och tryck dit den så din "spets" försvinner, vatten på händerna, tryck fast och dreja på som vanligt. Då du drejat klart så gör du rent runt ditt gods (slinga enkom eller nål för spår+slinga) och sedan tar du bara en sickel och sticker in mellan plattan och drejskivan och bänder loss. Du skär alltså inte loss någonting. Dagen efter så har det lossnat så fint och det är perfekt tid att beskicka. Detta gäller inte bara små saker utan även stora saker. Har du inte möjlighet att beskicka dagen efter så är det bara att lyfta av från gipsplattan, ställa på annan skiva som inte suger vatten och in i en påse (om du har tid nästa dag) och om inte så ställ in i skåp med vattenbad inunder (med påse runt både vattenbad och gods + ev. fuktig svamp (=1 vecka)).
Vanlig hederlig ettrighet och jädraranamma krävs dock.Det hela kommer att uppföra sig och skeva dina första 50 plattor du sätter och du kommer att undra vad det är för skrutt du blivit rekommenderad men sedan kommer du inse vilken produktion du faktiskt kan ha och det genom hela förloppet (fastsättning av plattor, rengöring av plattor, förflyttning av gods, fingeravtryck, torkning och torktid, beskickning samt utebliven frustration då grejjorna blir hårda och bräckliga på kanter och på bottnar samt mjuka så dom sliddrar på mittendelarna och man riskerar att inte hinna beskicka innan det är torrt som fnöske..
Vad gäller den initiala lerplattan med spår, den behöver du (om du gör den ordentligt och verkligen trycker ned den helt vågrät) faktiskt bara göra en eller ett par gånger på 14 dagar. Då du arbetat klart för dagen och plockat bort sista gipsplattan så blöter du ned din lerplattring på drejskivan, lägger dit en fuktig svamp samt trär en påse över hela härligheten (inkl själva drejplattan), dagen efter blöter du bara ner det hela lite grann igen och trycker på en ny gipsplatta och så kan du hålla på länge länge länge.
Vårda din tid - kör på gipsplatta - och lycka till!
Jag kör alltid större grejer på båtplywood med hål för pins. Visst ibland händer det att de wobblar, vissa av batsen, men jag tar 3 st små lerbollar som jag rullar och trycker ut med jämna avstånd runt drejskiva och böter dom lätt. Trycker till drejplattan hårt på lerplupparna och det sitter så otroligt mycket bättre.Inget mer wobbel. Verkar inte krävas så mycket lera för att suget ska uppstå.
Annars håller jag ocså med om att gipsplattor är bra, men vad sjutton har man en massa bats så kan man lika gärna använda dom. Det går alldelles utmärkt att dreja riktigt stora grejer på dom också.
Vilken bra beskrivning sannas!
Jag använder olika sorters bats som finns i verkstaden, men efter ett tips här i forumet så köpte jag formar att göra gipsplattor i. Jag har inte haft tid att göra plattorna ännu, men nu ser jag att det är hög tid. De verkar vara ännu bättre än jag trodde.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tack alla för era råd:)
Jag får ta o brottas med gipsplattorna en gång till… *suck*. Jag har kanske blivit lite emot det sedan skoltiden när man var tvungen att städa sin drejskiva noggrant innan nästa elev skulle sitta där. Lite lättare om man bara kan bevara det till dagen efter.
Hur stora gips skivor kör ni på då? Vad är liksom max?
Ulla Toppen, införskaffa primosupra 68 så har du gipsplattor som räcker jättelänge.
Det du kan tänka på i förberedelserna inför gjutning är att ha ett plant underlag (tunnt med släppmedel dyrt att köpa färdigt men tvålflingor går lika bra, på både ring och bänk) samt att du rustar dig med ex en helt rak och hård stålsickling som du kan "dra av" med och som räcker över diametern för innermåttet på din ring (annars får du fula hack där du skarvat för att måttet på verktyget du använde inte räckte till). Använd gummiklubba då du bankar ur så slipper du förstöra ringen och din nygjorda gipsplatta. Det finns slipnät på rulle som du kan ta bort de vassa graderna på kanten med (gör det då plattan bränt klart =omedelbart efter färdigbränning, men inte torkat=3-4 dagar), dra bara ett varv eller två runt så är det klart. Väntar du längre så har plattan blivit så hård att det blir damm av det hela och det är inte trevligt.
Alla dina olika bats har du ju fortfarande användning för i allehanda andra olika sammanhang.
Har du för avsikt att dreja mycket på gipsplattor men inte använder gips i andra sammanhang så kan du ju göra flera "egna ringar i gips som komplement (om du nu inte vill köpa fler färdigringar förstås), gör då ringen som sprängform. När man ändå ställer sig för att gjuta så är det ju trevligt att ha en driva som resultat då man inte orkar blanda mera gips. Förse dig med 20-25 gipsplattor i varje storlek i alla fall för att det riktigt ska kännas hur smidigt det är. Arbetar du med gips vanligtvis så känner du ju redan till det jag skrivit här och då är klart att då använder du ju småslattarna som blir över från annat till dina ringar och behöver egentligen inte tänka på att det är gipsplattor du gör, dom kommer ju liksom på köpet.
Zzaga Det finns inget max för storlek på gipsplatta, klarar du att tillverka 1 m plattor och kör lerringsplatta över hela skivan så fungerar det alldeles utmärkt - tycker dock inte du ska börja där kanske..
Som Ulla skrev här ovan så finns det färdiga plastringar att gjuta sina plattor i, mycket billigare än att köpa färdiga. Jag har försökt beskriva så gott det går hur du ska bära dig åt med tillverkning av dina plattor. De "vanliga plattorna är nästan lika stora som drejskivan och sedan finns det en mindre 12-15 cm?
Vad gäller städningen så kan du omöjligt ha det lättare än vid användande av gipsplattor, allt vatten du sölar ut sugs ju upp direkt, inga tråg att rengöra och ingen kladdig drejskiva- det är bara att skrapa rent dina gipsplattor med en sickling (stora trevliga bitar, inte torra och inte kladdiga), tömma och rengöra din hink och dina verktyg samt torka av hinkbottnens blöta ring från drejskivans bord. Jättetrevligt, inge jobbigt alls och framförallt du är vråleffektiv.
Det finns även gipsplattsformar i silikon, dem behandlar man med släppmedel som ovan.
Försökt vara så saklig jag kan med har jag missat något så tjoa till..

Hej!
Läser med intresse Sannas kurs i gipsplatte användning. Har precis köpt min första säck gips och laddar inför användandet…
Frågor: Sickling- vad är det? Har köpt silikon formar men släppmedel missade jag att man skulle ha - behövs det verkligen till silikonformarna??
Hälsningar från Catharina

Nej, Catharina, det behövs inte i de formarna som du har köpt. Jag gjöt mina första formar här om dan och det gick perfekt.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
sickling, sickel - jag kollade i Svenska Akademins ordbok:
"BETYDELSE: tunn stålskiva med skarp tvärslipad kant, som användes för att skrapa en yta jämn"
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Helt rätt Ulla en sickling används till skrapa en yta jämn, nämligen trä ytor. Kan säkert användas till annat.

Kan man gjuta gipsskivorna i silikonring på en trä skiva eller vad har ni som underlag?