AnvÀnda slaggsten?
Hejđ
ExperimentlustâŠđ
Har nÄgon anvÀnt slaggsten pÄ nÄgot sÀtt - provsmÀlt i 1280 grader, krossat Ä anvÀnt som oxid eller blandat i glasyr, pressat i smÄ bitari rÄ reta eller pressat i pÄ ytan av rÄ lera och skröjat+ högbrÀnt? Eller nÄt annat?
SĂ„ nyfiken pĂ„ dyr det skulle kunna bliâŠđ€
Slaggens innehÄll kan variera en hel del, beroende pÄ vilken sorts tillverkning den har kommit frÄn. Det Àr ju en avfallsprodukt, som "skummas av", t.ex. vid jÀrnframstÀllning.
Den innehÄller ofta jÀrnoxid, kalciumoxid m.m. men kan Àven innehÄlla andra metalloxider, beroende pÄ vilken sorts malm som smÀlts. Krom och/eller kobolt kan förekomma, vilket ger slaggen olika fÀrger.
Har aldrig testat sjĂ€lv, men slaggsten pĂ„stĂ„s (litet generellt) ha en smĂ€ltpunkt pĂ„ ca 1100°C, eller en bit dĂ€röver, men hĂ€r finns sĂ€kert variationerâŠ.
Du kan ju börja med att krossa slaggen till mindre korn****, och provbrĂ€nna den pĂ„ en platta eller i en skĂ„l, och se vad som hĂ€nderâŠ.
Om du gör det, fĂ„r du gĂ€rna berĂ€tta hur det gĂ„râŠđ
. ****
Mindre korn, av försiktighetsskÀl, pga att större bitar skulle kunna sprÀngas/hoppa omkring i ugnen
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-03 12:55 av Bo§e
Med hjÀlp av en kulkvarn skulle det sÀkert gÄ att fÄ fram nÄgot slags pigment av slaggsten.
FrÄgan Àr bara om fÀrgerna blir tillrÀckligt intressanta för att vara vÀrda allt arbete�
Jag gjorde kopia pÄ slaggsten i keramik, det skulle vara till Boxhholms kyrka som Àr gjord av slaggsten, men det blev för dyrt sÄ det blev renoverat med vanligt tegel, jag testade aldrig att anvÀnda det till glasyr men jag tÀnker att det mÄste gÄ bra om man som Bosse sÀger mala det i kulkvarnen och ha en lÀmplig fritta som kan lösa slaggen
- Redigerat 2026-08-03 14:38 av ler
Ăven om fĂ€rgen inte blir sĂ„ spektakulĂ€r och fĂ€rgsprakande, skulle det ju kunna bli nĂ„got personligt, som man kan kalla "sitt eget".