Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnarugnbränning
Läst 377 ggr
Bols
0

Elslingor - felsök

Sista bränningarna har ugnen gått väldigt långsamt på slutet. Misstänker brott på ngn elslinga (inget synligt brott). Kan man mäta själv om någon är trasig/av?

Bo§e
1

Om det går väldigt långsamt mot slutet, behöver det inte vara något brott. Elementen kan helt enkelt vara slitna (men hela).

Enklaste sättet att konstatera om det är ett avbrott, är att först konstatera att alla proppar är hela (!), och därefter lägga en pappersremsa på varje element, och köra ugnen en liten stund.
Remsorna skall normalt bli brända, men om några remsor inte har påverkats alls, vet du att du har ett avbrott i den sektionen, och du kan du leta efter avbrottet bland dessa element.

Om alla pappersremsor blir brända, har du inget avbrott, och då kan du konstatera att elementen är ordentligt slitna, om det går långsamt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-08-03 21:40 av Bo§e
Bols
0

#1: tack för tipset. Det ska vi testa

Bols
0

#2: har nu testat med papperslappar och ser ut som att slingorna på väggarna funkar medans den på botten av ugnen inte funkar. Kan inte se ngt brott med ögat och och allt ser bra ut på baksidan. Kan det vara ngn elektrisk komponent som gått sönder eller är det mest sannolikt att slingan är av någonstans?

Alla säkringar är ok

Bo§e
0

Du har någon form av avbrott, men det beror på hur slingorna är kopplade sinsemellan. Vad heter ugnen?

ler
0

Ja elementet kan vara bränt av där det går genom ugnsväggen eller så kan det ju vara kopplingen?

Bo§e
0

Ja, det kan brinna av på svåråtkomliga ställen som kan vara knepiga att hitta, åtminstone vid en snabb titt….

Att enbart bottenelementen skulle utgöra en enskild sektion, är ovanligt. Därför vore det intressant att veta vilken ugn det är.

Sintring
0

Kan det vara så att ena fasen i kontaktorn inte släpper fram ström?

Bo§e
0

#7: Ja, det är fullt möjligt, men mindre vanligt än elementavbrott.
Med ett universalinstrument kan man lätt mäta sig fram till orsaken.

Bols
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: det är en Nabertherm N 210E från 2005. Vi har bytt slingor en gång. Drog lite försiktigt från baksidan men allt verkar sitta fast

En fråga. Varför går två av faserna genom boxen med kylflänsarna medan fasen till bottenslingan går direkt in i ugnen?

• Redigerat 2026-08-12 11:25 av Bols
Bo§e
0

#9: Svårt (för mig) att dra några slutsatser. Ser knepigt ut.
Har du ägt ugnen sedan den var ny, eller har den haft någon tidigare ägare (som kan ha "grejat" med den på något sätt)….?

Du har fått ett PM.

Bo§e
0

Jag ser bara två solid-state-reläer.
Skall där inte vara 3 st, dvs ett per fas….?
Kanske sitter det tredje reläet någonstans utanför bild…?…de brukar dock sitta i en grupp.
Bara en fundering….

• Redigerat 2026-08-12 19:31 av Bo§e
Bols
0

#11: bara två av dem. Detta sitter vid sidan

Bo§e
0

#12: Kontaktorn till vänster kan vara säkerhetskontaktorn, som alla Nabertherm-ugnar har.
Men om så är fallet, varför går en kabel därifrån, direkt till ett element…?

Och, varför 2 solid-state-reläer i en 3-fas-ugn….?
Skenan de sitter på, slutar ju där, så där ser inte ut att ha suttit ett tredje relä….

Litet gåtfullt (i alla fall för mig 🤔), så jag vill inte spekulera vidare.
Bra om du följer upp det hela med någon av de kontakter du fick.
Förklaringen kan vara enkel….eller avslöja något konstigt….

• Redigerat 2026-08-13 14:13 av Bo§e
Ingvar60
0

Hej. Det är rätt kopplat, Y-kopplat.
L1 och L2 är kopplat till dom elektroniska reläerna och vidare
till varsin elementgrupp.
L3 går direkt till den tredje elemetgruppen.
Kontaktorn är på det viset ingen "arbetskontaktor", utan
ugnen styrs vid uppvärmingen, av reläerna. När reläerna är"till",
matas ju spänning även till till L3,
Kontaktorn blir på sätt o vis en säkerhetskontaktor, efterssom
den inte arbetar intermetent.
Hoppas det blir förståligt.
Ett bra instrument att felsöka med, är en tångampermeter.

Bo§e
0

Hej Ingvar,

Ja, jag kunde inte släppa frågan, och funderade också vidare, och kom fram till samma sak som du….🙂 (skissen)
L3 agerar både "säkerhetskontaktor" och strömanslutning till den tredje elementgruppen, medan L1 och L2 aktiverar uppvärmningen.
När endast L3 är ansluten, händer inget….
Såklart….🙃
Då är ju allt ok så långt.

• Redigerat 2026-08-13 15:11 av Bo§e
Ingvar60
0

Visst är det härligt Bosse att klura lite, och
försöka så gott det går att förklara….:)

Bo§e
0

Passar på med en följdfråga: Om L3 av någon anledning stänger av, medan L1 och L2 är "på", fortsätter inte L1 och L2 att värma…?….eftersom de jobbar mot en gemensam nollpunkt…?

Kan det vara så att "spolarna" i L1, L2 och L3 ligger i en serie, så att L3 kan stänga av "spolkretsarna" i L1 och L2…?
Det skulle göra L3 till en fullt fungerande säkerhetskontaktor, med förmåga att bryta/sluta alla tre faser….

• Redigerat 2026-08-13 15:48 av Bo§e
Ingvar60
0

Jo, så är det, då är det en krets på 400 V mellan L1 och L2.
Vad kan det vara för fel då? Antingen avbrott på elementet,
dålig anslutning till elementet, eller fel på kontaktorn, för
matningen just till L3.
Har för mig att den ugnen inte har element i rygg och dörr,
annars kan man fundera lite på kopplingarna där.
En tångampere-mätare vill jag verkligen göra reklam för….

Bo§e
0

Ja, med en tångamperemeter kommer man långt i sådana här felsökningar.

Det stämmer. E-serien har element i sidor och botten.

De möjliga felorsaker som du nämner är de absolut mest vanliga.
En mindre vanlig orsak, men som har förekommit mer än en gång, är en dålig anslutning i CEE-stickproppen eller i vägguttaget.

Ingvar60
0

Det kan det absolut vara, men enkelt att mäta om det finns
spänning på alla 3 faser med en voltmeter. Då mäter man
på kontaktorns inkommande ledningar…..och har man det,
går man vidare och mäter på kontaktorns andra sida, utgående
ledningar. PÅ denna ugnen med den kopplingen, ska man ha
spänning på båda sidor, under förutsättning att ugnen är
påslagen.

Bo§e
0

Det redan gjorda "papperstestet" visar vilken sektion och fas man skall koncentrera sökandet på.

Ingvar60
0

Hur är det nu, på vilka element är dom elektoniska reläerna kopplade.
Kommer inte ihåg utan att titta. Funderar på om det kan vara fel på något av dom.

Bo§e
0

Vet faktiskt inte, men tittar man på bilden, ser det ut som att bottenelementet är direktanslutet till "L3"….
Och papperstestet visade ju "negativt" på just botten….

Ingvar60
0

Det skulle vara bra med lite mer bilder, för att få en lite bättre översikt.
Man blir ju onekligen sugen på att komma och mäta lite….

Bo§e
0

Vore också intressant att veta om bottenelementet "smyger upp" en liten bit på sidorna, för att kunna skapa tre likvärdiga elementsektioner…?
Kan ju underlätta sökandet efter ett avbrott.

Ingvar60
0

Jo, så är det, dom går upp en våning på var sida.
6 elementfack på varje fas,

Bo§e
0

Ok, ja då får man titta efter elementavbrott även på den våningen…

Bols
0

#27: hej igen nu har jag mätt spänning och ström på baksidan

Väggslingorna (de två som fungerar) har nästan 230V mellan fas och N och båda har 11.3A mätt med tången runt fasen

Bottenslingan har 375V mellan fas och N och 0.0 A. Är det då riktigt att anta att slingan är av någonstans? Varför blir det så hög spänning (375V)?

Bo§e
0

Hmmm…om du får 0.0 A på den kretsen, har du avbrottet där.

Däremot förstår jag inte de 375 volten. Du kanske mätte från elementens mittpunkt till den "riktiga" nollan…

Vi ropar på Ingvar…🙂

Bols
0

#29: mätte mellan där slingan går igenom väggen och N på första kopplingsboxen men blir detsamma mellan slingans två ändpunkter där de går igenom väggen

Bo§e
0

Här är det lättåtkomligt för en snabbtest.
Om du, i tur och ordning, sätter tångamperemetern kring de tre kablarna vid pilarna (med ugnen igång), ser du genast var du eventuellt får 0,0 A, och då kan du bara följa den kabeln till den elementkrets som är defekt.

• Redigerat 2026-08-15 21:13 av Bo§e
Bols
0

#31: det var väl så jag mätte fast efter boxen till höger på bilden. Det är bottenslingan som inte har ngn ström men förstår inte varför spänningen är så hög

En annan sak: om varje fas har 11.3 A och 230V borde då inte total effekt på ugnen bli 3 x (230 x 11.3) =7 797 W ? På skylten står det 13 kW. Förmodligen något tankefel jag gör

Bo§e
0

Om du får 0,0A på den kretsen är det där du skall söka avbrottet.
Det mest troliga är ett elementbrott, men kan också vara reläet till den kretsen som är defekt. Mät om du får någon spänning mellan reläets utgående kabel och nollan, när ugnen jobbar.

Din beräkning stämmer, såvitt jag kan se, och det var verkligen ett lågt amperevärde. Det borde vara drygt 15A, eller någonstans i det området.
Då är frågan: Är det det säkert originalelement ?
Eller är de kraftigt slitna…? I så fall ganska rejält slitna…

Så "spånar" jag om din spänningsmätning:
Om du mäter från bottenslingans ena ände och plintens nolla, borde du få 0,0V om det finns ett avbrott.
Om du mäter från elementets andra ände mot samma nolla, borde du få en hög spänning, eftersom den änden är förbunden med elementens mittpunkt, som "matas" med de två "hela" faserna…

• Redigerat 2026-08-15 22:05 av Bo§e
Bols
0

#33: tja vi har bytt alla 3 slingor en gång. Kommer inte ihåg var vi köpte dem men har inte upplevt att effekten har varit dålig. Har bränt många glasyrugnar till 1220C utan problem men har kanske inte kollat tiden

Ska mäta igen som du föreslår imorgon