Krympmån
Hej! På leran jag vill använda (GS 931) kan jag läsa att den krymper 6% vid torkning och 7% vid den temp jag bränner i. Jag gissar att det inte betyder att den i slutändan krymper 13% (6+7) utan att det är krångligare än så. Nån som har ett smart sätt att räkna ut hur mkt den krymper? Utan att behöva göra en ’krymplinjal’ - det hinns inte med just nu..
Nej, 6+7 fungerar inte, rent matematiskt, och en totalkrympning på 7% tror jag heller inte riktigt på.
Det är litet knepigt, men det kan vara så att de menar följande:
Från våt till torr: 6% (skröjen = försumbar)
Brännkrympning: 7 % räknat från det mått föremålet har efter torkning/skröj (vid en viss temp.nivå)
G&S verkar konsekvent ange krympningen på det här sättet, men de hade gärna kunnat uttrycka sig litet tydligare…..
De anger ordet "brännkrympning" till skillnad från "totalkrympning" (som ofta anges annars.), vilket kanske betyder just den "andra" krympningen…?
De angivna procenttalen vid olika temperaturer, verkar peka åt det hållet….
Vad tror ni andra…..?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-05 18:41 av Bo§e
Om det syftar på 7 procent av det nya måttet den har efter att redan krympt 6 procent så räknar man den totala krympningen;
0,94x0,93=0,874
Föremålet är alltså 87,4 procent av ursprunglig storlek, eller har krympt 12,6 procent. Så ”nästan” 13 procent ändå 🙂
#2: Ja, just så. Att döma av de angivna siffrorna, tror jag att det är så de menar.
Man får dock komma ihåg att varje angivet krymptal avser en viss brännntemperatur, och med tanke på hur värmearbetet varierar i olika ugnar, kan man inte vara säker på att det kommer att stämma exakt, hemma hos varje keramiker.
Sådana här siffror är därför inte huggna i sten, utan får ses som "vägledande"…
Om man t.ex. tittar på Audrey Blackman Porslinslera, anges:
- Shrinkage during drying/firing: about 6% / 12% at 1280°
Om vi tillämpar ovanstående räknemetod, får vi en totalkrympning på 17,28% vid 1280°C, vilket förefaller helt rimligt….
Nej det varierar ju som Bosse säger så det bästa är ju att göra en stav på 10 cm och bränna den som det är tänkt och så mäta igen så får man det mest exakta värdet
#2: Tack! Det var en sån här uträkning jag sökte!
Tack också Ler och Bosse för era svar! Jag får inkludera en 10 cm stav i nästa bränning och imorgon chansa på 12,6 % total krympning.