Fritta 167
Hej!
Jag försöker få fram den kemiska analysen (eller Seger-formeln) för Cebex Fritta 167 Alkali-Bor (art.nr 17167). Det jag vet så här långt:
- Tekniska databladet från Cebex anger n/a på samtliga oxider — bara att den innehåller Na2O, K2O, CaO, Al2O3, SiO2 och B2O3
- Cebex själva säger att de inte har mer information från tillverkaren
- De värden som finns: mjukningstemperatur 645 °C, densitet 2,5, linjär utvidgningskoefficient 150 ×10⁻⁷/°C — den höga COE:n tyder på en riktigt alkalirik fritta (krackeleringstyp)
Så frågorna: har någon de gamla svenska frittabellerna där 167 står med? Eller vet någon vilken tillverkarfritta det egentligen är (Pemco-/Johnson Matthey-/Podmore-nummer)?
Den blir producerad i Spanien
Na₂O: 0,44 molK₂O: 0,08 molCaO: 0,48 molAl₂O₃: 0,23 molSiO₂: 2,90 molB₂O₃: 0,61 molSumma: 1,00 mol
Tidigare hette den Degussa Frit 90167
Tackar så hjärtligt!
=)
Ja det ser ju annorlunda ut, varifrån kommer den analysen?
Källan är Cebex (2004), de fick den (har jag för mig) i sin tur från Sibelco.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det skulle ju vara logiskt eftersom Degussa gick ihop med ett annat företag och bildade dmc2 som blev köpt av Ferro
Degussa och Cerdec Var det som blev till dmc2
Ja, även om jag inte är bekant med detaljerna, var det Degussa Metals Catalysts och Cerdec AG, som formade namnet DMC2
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja just det, jag arbetade på deras laboratorium en kort tid medans det fortfarande fanns kvar i Höhr Grenzhausen det var ett fint ställe och jag har väldigt många recept från deras glasyrer, lite kul att ha i samlingen, jag har mycket från andra fabriker som jag har arbetat på också men det är ju inte något som jag använder men man vet ju aldrig om det skulle kunna bli aktuellt