Lock på ask
- Hur gör man med locken på små askar vid glasyrbränning? Locken var på asken vid skröj. Ska locken brännas separat vid glasyrbränning, även när man inte har glasyr på kontaktytor…frågade AI som sa att det uppstår vacuum eller dyl och att locken bränns fast..🤷🏼♀️
Jag har alltid locket på när jag bränner stengods, men det är viktigt att kontaktytorna är alldeles rena. Ibland har det fastnat ändå. Om jag då knackar på locket så brukar det släppa till slut.
Ibland har jag för säkerhet skull penslat en tunn blandning av aluminiumoxid och vatten mellan burk och lock.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Ok! Så locken kan vara på under glasyrbränningen! Vad bra. - Och ingen vacuum har uppstått, du kan sedan ta av locket utan konstigheter? 👍🏼
Som jag skrev så har de ibland suttit fast. Men hittills har ingenting blivit förstört (peppar, peppar), utan har lossnat till slut. Det är viktigt att det inte kan komma glasyr emellan. Se till att torka bort glasyren närmast kanten så att den inte rinner ner när den smälter. Och testa gärna aluminiumblandningen som jag föreslog.
Sedan tror jag inte att det beror på vacuum. Blir det verkligen så lufttätt när det gäller keramik? Det kan ju bero på annat, att det sitter för trångt tex.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ok, tack! Stengods blir det;
Japp, som Ulla skriver. Men det finns ytterligare ett sätt (beroende på hur locket ser ut), som visas på den här kluddiga skissen.
Locket placeras på en kon (drejad), som skall vara gjord i samma lera som locket, och skröjad, dvs i samma stadium som locket.
Då krymper de parallellt i glasyrbränningen, och locket förblir runt nedtill.
Glasyren skall förstås vara avtorkad på lockets nederkant. Pensla gärna litet plattengobe på konen, där locket skall ligga an.
Det här knepet fungerar även bra för att t.ex. bränna amplar m.m.
Konerna blir förstås "engångs", men man kanske kan hitta på någon kul uppgift för dem, så småningom…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-09-10 17:11 av Bo§e
#6: Va bra, tack!🙋🏼♀️
#6: Hej Bosse, ursäkta min enfaldighet☺️men varför blir konerna bara engångs, de kan man väl använda flera gången?🤔
#6: När de väl har varit med om en bränning, har de ju krympt (tillsammans med locket), och det kan ju inte upprepas.
De kan ju inte gå från skröjat till sintrat en gång till.
Ett sätt att återanvända konerna är att de får bli tork-koner för saker som har svårt att hålla sig runda under torkningen. Dvs det som vissa använder plastkoner till.
Ett annat sätt är att använda konerna att testa glasyrer på, och kanske senare göra något kul montage av dem….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#9: Aha, ok☺️