Luftbubblor i glasyr
Vet att jag läst om det här innan men hittar inte den diskussionen!
Har haft problem senaste tiden med att det blir små bubblor (små spruckna bubblor , liknande en krater)i glasyren efter bränning! Har för mig att jag kan ändra i programmet på nåt vis så man slipper dom! Det märkliga är att första året med min ugn så hade jag aldrig problem med det men nu senaste halvåret så är det bubblor i nästan allt !
Bubblorna som du beskriver, beror nästan alltid på underbränning.
Om du höjer programmets temperatur 5-10 grader kommer de antagligen att försvinna.
Men, varför har förändringen skett…? Det kan finnas fler orsaker, men vi börjar med några av de vanligaste:
- Om du har bytt element, kan det vara förklaringen (ugnen har blivit litet snabbare).
- Om det gäller en hemmablandad glasyr, kanske du har bytt ut något av råmaterialen…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Eller vägt fel eller glömt något material?
#2: Ja, det också…
Och för att nämna en mindre vanlig orsak, men som hänt mer än en gång, finns möjligheten att elleverantören kan ha uppgraderat en närliggande transformator, vilket då höjt den tillgängliga spänningen (under belastning), vilket överraskande kan göra en ugn litet snabbare, ungefär som när man byter element.
"Don't Panic" (Douglas Adams)