Keramik iFokus

Keramik

Etikett: raku
Läst 244 ggr
Querty
1

Tunnbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå alla lerfantaster. Undrar om någon kan ge mig lite mer kött på benen. Då jag ej har tillgång till ugn så är mina föremål ej skröjbrända jag bränner i tunna. Detta blir ett sårbart tillstånd. Därav undrar jag om någon kan ge tips på skröjbränna utan ugn? Så göremål blir lite tåligare vd tunnbränning. Önskar inte få dem sotiga vilket är risk vid tunnbränning. Har ni förslag vore jag så tacksam. Vet ej vad detta går under är inte ren Raku men påminner om 🤗

ler
1

Jag förstår inte riktigt frågan, har man ingen ugn så kan man ju inte bränna. Men har du en tunna som du kan bränna med gas så går det bra att förglöda. Men det kräver ju att tunnan har isolering och ett lock, annars så kan du bränna med torrt gräs till att börja med och så lite små grenar och bränna tills du har glöd, man kan komma upp till 850 grader och det räcker

Bo§e
1

Ja, det går att bränna i en tunna eller i en grop, eller t.o.m. på plan mark.
Här är ett utdrag ur en gammal text som kanske kan vara till hjälp.

Oavsett metod, är den största utmaningen att få värmen att stiga tillräckligt långsamt. Här finns inga genvägar…!

Om man vill undvika/minska sotpåverkan, kan man t.ex. placera en blomkruka över föremålet, för att undvika direktkontakt med glöden.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-10-01 18:42 av Bo§e
Querty
0

Tack för respons. Jag gjorde min första tunnbränning i helgen. Hade 7 st föremål och det blev både positivt då alla 7 höllt. Däremot blev det 2 missar jag hade endast torkat ur tunnan inte bränt. Så det blev mycket sot. Den andra missen var stt jag inte hade polerat föremålen få de redan var torra innan den info. Dessa två "missar" gjorde stt alla mina tänkta effekter nästsn uteblev. De blev som bilden jag lade in mer som min slitna bruna soffa.
Så - nu gjorde jag min andra bränning med hjäkp av AI 😎 det blev inte bra. Enligt AI skulle jag ha mycket mer eld bränsle i botten där jag endast hade sågspån tidigare. Förtydluga att det ej var skröjbränt så ifrågasatte all bränsle och lpta allt brinna i 2-3 tim utan lock. Så gjorde jag ej första gången. Men nu enligt AI var det biktigt för att få effekter och mindre svärta.
Efter 20 min la jag ändå på locket till hälften hörde hur det small flera gånger 😱
Skickade iväg till AI att det här stämmer inte jag lägger locket på. Fick sen ursäkt för dåliga råd och blir så less på att jag inte följde min magkänsla från start.
Nu fick jag en bränning med 7 nya föremål där 5 av de 7 var trasiga 😔
Lade med 2 av föremålen från första bränningen av nyfikenhet. De var dessa två som var de enda som var hela.
Nu - för nya försök efter det ledsamma blir min fråga "hur skröjbränna utan ugn" kanske var de två som gick en andra gång egentligen bara skröjbrända? Hur som de var de enda dom höllt. Kanske sja jag bränna allt två gånger så med försuktighet ta den första som skröj.
Eller vad finns för alternativ 🤔
Hoppas ni förstår turgången

Querty
0

#1: vet ejbom mitt svar inte kom in här utan bredvid. Ny här…

Querty
0

#2: Ja det var så som det står i din bilaga jag gjorde första gången nör alla föremål höllt. Nör jag sen tog hjälp av AI och absolut skulle elda på av bara den med ved både under, bredvid och över - då gick allt åt helskotta (förutom de två tidigare brända föremålen) Allt var inslaget i foliepaket bägge gångerna med div. preparat. Det går inte med ej skröjbrända saker. Första bränningen tömde jag inte tunnan förrän efter 2 dygn. Andra dåliga var klar på 6 tim. Räknar då tunnan blev kall

Querty
0

#1: tror min förra kommentar till dig kom utanför. Bill bara poängtera att jag har ingel gasol/gas

Ulla
0

Hur vill du att resultatet ska bli? Har du någon bild att visa?

Förresten, välkommen hit!
Det är inte svårt att lära sig hur sajten fungerar. Man kommer snart in i det när man klickar runt litet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

#5: Ja, uppvärmningstiden betyder allt. Det får helt enkelt inte gå för fort, vilket är svårt att avgöra utan mätinstrument.
Det krävs trial-and-error, och tålamod, tills man kommit på tricket.

Uttryckt i siffror kan man litet förenklat säga: Max 100°C/h upp till ca 600°C, och därefter får det gå hur fort det vill…

Här är en bild av en kanna från Kenya (en present från en kompis som bodde där). Den är bränd på plan mark, ungefär enligt principen "brasan" i textbilagan i #2.

PS Jag tycker att ditt alster (#0) är fint…👍

Querty
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#7: Tack. Ja det finns så otroligt många vackra resultat framförallt från ren Raku. Alla mina 7 föremål blev bruna med små effekter. Som jag skrev hade jag inte bränt ur tunnan inte polerat så preparaten fick nog inte fäste 🤔
Få se om ett par lånade bilder kommer med och så mina rätt trista blev lite bättre sen efter bivax

Querty
1

#8: Stort tack. Ja varför skulle jag ändra på något som fsktuskt lyckades första gången. Kanske hade även effekterna kommit då tunnan var urbränd andra gången. Att tokelda går absolut inte.
Det vsr en snugg kanna. Faktisk tycker jag om masken nu 🤗
Nu blir det natt så lite paus

Ulla
0

#10: Masken passar att vara svart. På fotot ser den nästan metallisk ut.

_
_

Querty
0

#7: Tack Ulla är nu in och kikar igen. Förstår inte alla stavfel går igenom ändrar sen är det ändå fullt med stavfel. Tror jag ska bränna mina nästa föremål två gånger i tunna ( framöver kanske gräva även en grop) för att få första som skröjbränd? Skulle gärna sätta gasol till för bättre odds. Men lite läskigt med gasol krävs ner kunskap. Nu söka lite mer info.
Trevligt att detta finns visste inte 🤗

Querty
0

#8: Köpte till min andra bränning en IR termometer på Biltema som går upp till 800 grader. Vet ej om jag gör fel men riktade den mot elden och visade då 600 g? Så som skröjbränning kanske göra som första mycket spån bränsle näver ved mest på toppen. Såg att lägga blomkruka över men då blir det väl än svalare under den. Tror inte det hade blivit så sotigt när tunnan var urbränd. Såg inte ut så på sllt trasigt

Bo§e
0

När keramiken glöder med samma färg som den omkringliggande glöden, kan man säga att det är "klart".

Querty
0

#14: Tack men mina har varit i foliepaket hela tiden. Men får jag till en bättre tunna med isolering med så kanske folien smälter eller lägger in utan folie. Ser nu inlägg bygga Raku ugn av tunna. Riktigt bra beskrivning så kikar där lite till 🤗

Bo§e
0

#15: Folien smälter redan kring 660°C, så om den inte smälter, har det inte varit tillräckligt varmt för att godset skall kunna kallas bränt.

Bo§e
1

Jag vet inte vilken sorts lera du använder, men vanlig "fet köpelera" som är avsedd för drejning, har inte optimala egenskaper för den här sortens bränning,
Om leran magras, med t.ex. sand, klarar den de termiska spänningarna vid skröjbränningen mycket bättre.
Man kan knåda in ganska mycket sand i en plastisk lera, viket också förändrar texturen på godset. Här får man prova sig fram.
Obs! Knåda inte in torr sand, vilket bara torkar ut leran. Blöt sanden innan du knådar in den.

Litet kuriosa:
De afrikanska krukmakarna blandar ofta djurspillning (kodynga) i leran, vilket inte bara höjer plasticiteten, utan också ökar lerans porositet (högre glödförlust), som 1: Gör godset mer termiskt tåligt vid primitiv bränning, och 2: Gör krukorna mer tåliga då de används till matlagning över öppen eld.

🙂

Querty
0

#17: Tack för all fin info. Jag som ny köpte tyvärr röd lera som tyvärr var helt hård lade i vatten och mjuknade så några blev i röd lera. Men sen med mer info. köpte jag vit stengodslera 254 för både drejning och figurer. Så det är mest stengidslera. Lade inte ner hela själen i mina första figurer då jag kände att det kanske var 50% chans stt de skulle hålla. Var också nyfiken på effekterna - som nästan uteblev. Så till andra bränningen la jag ner mkt tid på mina alster som då gick sönder tyvärr. Försöker lära mig dreja under tiden så var lite glad åt de senare.
Jag har hästar bor på landet med 3 av fyra sidor av tomt - går kor. Har också kvar av hönsen som jag ev. tänkte kasta ner i tunnan. Så fint lösa om de afrikanska arbetet med djurspillning i leran. Kanske ska blanda in lite i några saker för att se 😁
Läser nu om rakuugn av oljefat ksnske blir det framöver. Men bränner jag i min tunna som den är nu så får det bli fom första gången . Mycket spån mindre av öv. bränsle inget under bara något litet på sidorna och så det mesta på toppen. Egentligen borde jag klä tunnan även utan gasol men blir nog för varmt då 🤔
Tack för all info 👍

Querty
0

#17: Tack för sandtipset. Kanon 👍

Querty
0

#16: aha då blev det inte ens skröjbränt vid första bränning i tunnan när alla föremål var hela. Kanske göra som första gången men utan folie så det blir som skröjbränt då. Går kanske att elda på lite mer då vid en smdra bränning och få med folie? Kan det vara ett sätt att fp det bränt tro

Querty
0

#1: Tror mitt tidigare svar inte kom fram då jag tkg bort tecknen #1: visste ej de stod som svar. Nåja kan det vara ide att isolera min tunna för nu är den oisolerad men med lock som läggs på efter en stund

ler
0

#21 nej inte om du bara vill bränna ved då behövs det inte, men om du vill bränna med gas liksom en Raku ugn då behöver du isolering

Querty
0

#22: Tack då får den vara oisolerad. Hade tanke på att bygga till gasol men jag är än så länge för oerfaren med tanke på säkerhet. Tack bränner vidare 🤗

ler
0

23 nej du behöver inte oroa dig för att bränna i en rakuugn det är varken svårt eller farligt 😊

Bo§e
1

#20: Vid skröjbränning, oavsett metod, kan du elda hur hårt du vill, när du kommit över ca 600°C.

När avsluta skröjbränningen?
Om du inte har något mätinstrument, kan du avgöra den ungefärliga temperaturen genom att titta på glöden.
När keramiken och glöden omkring har "rätt" färg, kan du avsluta bränningen.
Du bör komma upp kring 850° (eller åtminstone 800°C), för att godset skall kunna anses som "hyfsat" bränt.

Färgkartan visar hur det ungefär skall se ut.

Querty
0

#25: Fick ingen respons av min dotter ( hon jobbar inte alls med lera) Hon sa du vet att det kan explodera 😱 Men så många som använder gasol borde det vara ok 🤔

Querty
0

#25: Stort tack för all info. Köpte en IR termometer men vet ej om jag gjorde rätt. Den ska gå upp till 800grader C. Höllt den i början av bränningen mot lågorna som då visade 600. Ska tända en tunna om en stund och då mer koncentrera mig på glöden. Gör som jag gjorde i första bränningen med mkt spån inget ved i botten och massa på sidorna. Utan något litet på sidor och annars allt näver ved på toppen. Nu blev jag peppad att försöka igen. Har brytit ihop och tar nu nya tag efter den andra bränningen med AI -hjälp.
Tar bara några få föremål
Tusen tack 🙏

Bo§e
0

#17: Jag vet inte hur lämplig en IR-termometer fungerar i de här sammanhangen.
Den mäter väl bara ytan på det som syns. och vid en sådan här bränning ligger ju keramiken "inkapslad" bland allt bränsle, och IR-termometern "ser" inte objektet som skall mätas.

Tänk så här:

• 100°C/h upp till ca 600°C. Detta är den svåra biten, och det är viktigt att hålla koll här. Om sakerna sprängs, beror det på att det gick för snabbt under den här fasen.
  • Från ca 600°C kan du elda så snabbt du vill, upp till sluttemperaturen, och då är ovanstående färgskala mer pålitlig än en IR-termometer.

Så ser en lyckad skröjbränning ut.

• Redigerat 2026-10-04 15:10 av Bo§e
Querty
0

#24: Tänder nu som först blir lite sent men peppad. Tror jag får ha locket på halvdsnt ganska snart. Den middlyckade enligt AI skulle det vara utan lock i ett par timmar. La ändå locket på efter 20 min då jag hörde hur det smällde flera gånger. Blev väldigt aggresiv eldning. Har mest toppmatat med bränsle och spån under och över fötemålen. Så nu blir det både spännande och läskigt. Får gå som första gången på magkänsla. Täckte då hålen efter några timmar var nog för tidigt då all folie var hel - men det höllt. Tätade också locket med lera samtidigt.
Nu har jag gjort hålen större så sks försöka gå efter temp och sen glöd. Läskigt men såå skoj och givande med lera rätt nytt för mig. Hålla handen 🙏😊

Querty
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#0: En lite uppdatering om någln följer.
Sjuttom också. Men nya bränningen går inte bra. Det tog sig alldeles för fort och eldade på rätt rejält. Kanske var det för mycket spån och denna gång rätt mycket av min torkade näver. Försökte rikta min IR termometer in i hålen i nederkant. Efter bara en halvtimme försökte jag dämpa elden med locket helt på och därefter lera runt skarv. Satte för hålen. Tog efter en timme bort lera och det för hålen. Så tunna som ryker efter en timma film och glödande hål drygt en timma. Efter nästam 2 5 timma bort med locket fota ner i tunna som då brann litegrann. Tror nu mina 5 paket är bara kross med det snabba förloppet. Men enligt färg på glöd och färgkarta som Bosse bjld på så blir där varmt. Hade kunnat vara bra - om jag bara hade det skröjbränt 🤔
Inte måls 👿 på väggen men förväntar mig inget helt gods. Eftersom det är lite laborerande så är jag nu inställd…
Få se när tunnan kallnat 🙏

Bo§e
0

Ge inte upp…👍
Till slut hittar du ett sätt att köra tillräckligt långsamt de första timmarna.
En blandning av övning och magkänsla, som till slut förvandlas till kunskap.

Tror inte att du har så stor glädje av IR-termometern till den här sortens bränningar. Den "ser" ju bara ytan, och kanske missleder mer än den gör nytta…?

Om keramiken kommer upp i skröjbränningstemperatur, smälter folien bort, och är inte till någon hjälp.

ler
0

Man får se på vilket bränsle som har lågt brännvärde så som hö och liknande, det kan vara en fördel att använda sådant de första 150 graderna så att man i alla fall får ut det fria vattnet

• Redigerat 2026-10-04 21:17 av ler
Ulla
0

Heja på! Jag håller tummarna. Kul att få följa dina försök.

_
_

Querty
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#31: Tack men idag börjar jag kika mig omkring om annat alternativ. Av de 5 blev 3 hela knappt (spricka i liten skål) Den stora skålen hade extra lager folie och där satt all folie kvar liksom på grodan. Så den är nog rätt rå. Trist med effekter hade denna gång ingen kopparsulfat då den är giftigare än vad jag visste innan. Inga banan eller kålblad då de var förbrukade. Hade järnvitrol himalaysalt rosa och på grodan stålull som bara blev svart. Grodan tappade en fot. Ja det var ett försök. Givetvis gick den jag tyckte var rätt fin sönder. Där hade jag i bakhuvudet som AI hade sagt att det mest ömtåliga ska stå längst överst som tex röd lera. Så var rädd om den och fick stå ovanpå. Men förnuftet när man ser hur det brinner så borde nog det minst ömtåliga stå överst. Blir mest eld där. Hade det brunnit försiktigt så hade det kanske varit så 🙄
Få se om det blir en senare bränning till de på tork om ett par dagar med lite justeringar 🤔

Querty
0

#32: Ja är nog inte det optimala att lassa på massa fin björknäver och småved. Hade lite hö med förutom tidningar. Ska som du säger ta mer hö mindre näver - om det blir någon mer bränning 👍

Querty
0

#33: Tack snälla. Hade så mycket hopp efter första bränningen då allt höllt. Men var inte så lätt att bara justera för att få bättre bränning och fram med effekter. Man blir lite ledsen när det är trasigt och givetvis glad när det fungerar. Blir lite kluvet då man vill göra det fint från början och inte ha med känslan äh vet ju inte om det håller. Är lite knepigt med detta sätt. Försöker lära mig dreja vid sidan om. Till jag kommer vidare med det får det allt ta sig rätt i tunnan ✊️
Än så länge är de lite försökskoppar. Men ska sjutton få till ett krus framöver 😅
Tack för pepp 🙏

Querty
0

#34: Trista pjäser men tror inte jag lägger på bivax nu efteråt. Utan bränner om den stora som nog är mer rå än bränd 🫠

Bo§e
0

#37: Se dem inte som trista pjäser, utan som experiment.
Litet långsammare i början, och litet högre sluttemperatur, så är du framme…!
Grodan är uttrycksfull och fin, tycker jag… Den får mig att tänka på den här "musen", som egentligen är ett misslyckat päron 🙂, men som på skoj blev konverterat till en liten testpjäs…😮

Jag håller inte med om att röd lera skulle vara mer känslig vid sådana här bränningar. Det handlar mer om hur "fet" eller "mager" leran är, oavsett färg. Ju fetare, desto känsligare.
Om du magrar leran (t.ex. med fin sand), ökar chanserna att lyckas.

🙂

ler
0

Ja precis så tänker jag också, man kan ju använda tegelkross och sågspån i leran också

Querty
0

#38: Tack Bosse för pepp. Köpte sand vet inte om det blev rätt men köpte en påse fogsand i lördags. Efter att du nämnd att knåda in sand i lera. Så står en skål på tork med sista rödleran och sand. Nu har jag mest stengodslera 254 att ta av. Ja får tända väldigt försiktigt vid nästa bränning.där föremål är torra om ett par dagar.
Det var då ett sött litet päron till mus 🤗

Bo§e
0

#40: Glöm inte att blöta sanden innan du knådar in den. Går mycket lättare, och torkar inte ut leran…🙂

Ulla
0

#40: Hinner det verkligen torka på ett par dagar?
Jag tycker förresten att din mittersta lilla skål ovan är riktigt fin. Om du polerar med bivax så fördjupas färgerna något. Jag är ofta missnöjd med saker som jag gjort, men har lärt mig att efter ett tag, när jag glömt bort hur jag förväntade mig att det skulle bli, så kan jag se allt med nya ögon. Då kan jag uppskatta resultatet. De här äggen tex tyckte jag först var jättetrista. Nu tycker jag istället att de är fina.

_
_