Keramik iFokus

Keramik

Läst 100 ggr
Fredrik1976
2

Skräp AI sidor

Hej! Jag vill uppmärksamma er på Keramikportalen.com, en sajt som erbjuder information och vägledning om keramik. Längre ner i deras egen information står:

”Denna sajt skapas och underhålls till 100% av autonoma AI-agenter. Det finns inga mänskliga ämnesexperter, keramiker eller författare bakom innehållet. Projektet är ett utforskande i hur AI kan bygga nischade resurser från grunden.”

Det finns alltså inga keramiker eller mänskliga ämnesexperter bakom innehållet, enligt dem själva. Samtidigt presenteras sidan som en kunskapsresurs för den som vill lära sig keramik.

Jag driver själv ClayNCo och ser hur innehåll och funktioner från vår plattform återkommer på sajten. Det väcker frågor om hur andras arbete används för att bygga en kommersiell tjänst.

Min främsta invändning handlar om tillförlitligheten. En sajt kan se kunnig och trovärdig ut utan att någon med keramisk erfarenhet har granskat råden. När information hämtas och omformuleras kan viktiga sammanhang försvinna och fel uppstå. Vem upptäcker felen, och vem tar ansvar för det som lärs ut?

Dessutom har jag fått uppgifter om att studios listas på deras karta utan att ha blivit tillfrågade. Därefter erbjuds de en mer framträdande placering för 1 500 kronor per år. En sådan lista kan ge intrycket att verksamheterna själva har valt att medverka.

Du som driver en keramikverksamhet kan därför vilja kontrollera om du finns med och hur din verksamhet presenteras och om du vill bli förknippad med en sådan tjänst.

Hos ClayNCo delar riktiga keramiker med sig av sin kunskap, erfarenhet och passion för lera. För mig spelar det roll vilka som står bakom kunskapen – och att vi kan stå för det vi lär ut./Fredrik

Denna kommentar har tagits bort.
Sim91
0

Hej Fredrik!

Tack för att du lyfter det här. Flera av dina frågor är rimliga, så jag svarar öppet.

Vi såg en lucka: det var svårt att hitta keramikstudios och kurser samlat på ett ställe. Det är huvudsyftet med Keramikportalen – att fler ska hitta vidare till studios och kurser där riktiga keramiker undervisar.

Kalkylatorerna är hjälpmedel, inte utbildning. Kunskapsguiderna är tänkta att svara på enkla frågor, inte ersätta en kurs eller en erfaren keramiker.

Att innehållet tas fram med AI är vi öppna med, och det är därför det står på sajten. AI är ett verktyg som de flesta av oss bygger med i dag – ClayNCo också, om jag känner igen designen rätt. Den verkliga frågan är vem som står för innehållet, och där har du rätt: hos oss granskar ingen keramiker varje text. Därför är rättelser från folk med erfarenhet extra värdefulla, och ansvaret för sajten är mitt.

Ser du innehåll som du menar kommer från ClayNCo, skicka gärna konkreta exempel. Då går jag igenom det och tar bort eller skriver om det som inte ska vara där.

Om studiokartan: det stämmer att vi listar studios utan att fråga först. Kartan bygger på offentligt tillgängliga uppgifter och tips från läsare. Grundlistningen är gratis och förblir det. Utvald placering (1 500 kr/år exkl. moms) är ett frivilligt tillval som bara ändrar ordningen och hur mycket som visas. Men du har en poäng i att det kan se ut som att studiorna själva valt att vara med, och det ska vi förtydliga. Vill någon rätta eller ta bort sin studio räcker ett mejl till simon@adviseo.se

Vi tar gärna emot fler synpunkter och uppdaterar informationen löpande.

Du får gärna kontakta mig om du vill prata mer: simon@adviseo.se

/Simon, Keramikportalen

Vixxen
2

#2: Källhänvisar ni om ni tar information från andra ställen?

• Redigerat 2026-10-09 12:02 av Vixxen
ler
3

Ja keramikportalen är hur dålig som helst när det gäller om teori angående glasyr, nästan oanvändbar

Sim91
0

#3: Hej! Idagsläget finns det referenser på några ställen men jättebra poäng! Kommer definitivt lägga till det på våra artiklar.

Sim91
0

#4: På vilket sätt är den oanvändbar? Hjälp mig gärna att göra den bättre.

Fredrik1976
0

Hejsan Simon,

Att ert innehåll är skapat helt av AI ska framgå tydligt på förstasidan. på framsidan tycker jag också ni ska läggadet ni själva skriver om er själva på (om oss) lilla knappen längst ner på er sida. Att det inte finns några mänskliga ämnesexperter, keramiker eller författare bakom innehållet. Eventuella friskrivningar om felaktiga uppgifter ska vara lika synliga. Besökare ska inte behöva leta för att förstå var informationen kommer ifrån och hur data hämtas.

Ja, jag använder Lovable för att koda och bygga ClayNCos grafik och struktur. Men innehållet och keramikkunskapen kommer från oss som medverkar på plattformen. Vi alla är keramiker, vi granskar innehållet och vi tar ansvar för det vi lär ut. Att använda AI för att bygga en webbplats är inte samma sak som att låta AI stå för ämneskunskapen utan sakkunniga bakom.

Jag upplever likheterna med ClayNCo som som en efterbildning. Med AI går det att använda befintliga sajter som förlaga, återskapa deras upplägg och funktioner/verktyg samt hämta och formulera om innehåll till en ny webbplats. Jag kan inte belägga att det är exakt så ni har gått till väga, men likheterna i färgval, upplägg och studiokartans funktion/verktyg och eftersom ni själva medger att ni inte är kunskapsbärare så kan man undra hur ni kom på dessa ideer. dessa likheter är tydligt nog för att jag ska reagera.

Jag har dessutom fått uppgifter om att ni listar verksamheter utan att de blivit tillfrågade och sedan försöker sälja dem en mer framträdande placering. Jag tycker inte att det är ett acceptabelt sätt att bygga upp en plattform. Företagens närvaro ger sajten trovärdighet och kan skapa intrycket att de har valt att medverka, trots att de inte ens känner till listningen. Deras verksamheter blir på så sätt en del av ert sälj underlag utan att de själva har valt det.

Det går att fylla en sajt med AI-genererade texter och få den att se ut som en etablerad kunskapskälla. Men ett professionellt utseende säger ingenting om huruvida råden håller. Utan sakkunnig granskning riskerar fel och missförstånd att presenteras som fakta för människor som ännu inte har kunskapen att upptäcka dem. Att låta AI kontrollera andra AI-genererade texter ersätter inte en keramiker som kan bedöma om råden faktiskt fungerar i praktiken.

Bakom keramik kunskap ligger år av arbete, erfarenhet, misslyckanden och lärande. Att samla in och skriva om andras information ersätter inte den kompetensen.

Ni presenterar er som en kunskapsresurs inom keramik samtidigt som ni själva uppger att inga keramiker eller ämnesexperter står bakom innehållet. Att bygga en affär på det utan sakkunnig granskning är, enligt min mening, oansvarigt.

Besökarna ska tydligt få veta vad tjänsten bygger på, vilken granskning som faktiskt görs och vilket ansvar ni tar för innehållet. Det hör hemma på förstasidan, inte dolt i en undersida.

Sim91
0

Hej Fredrik,

Tack för ett utförligt svar. Du har en poäng i skillnaden mellan att bygga en sajt med AI och att låta AI stå för kunskapen.

Vi byggde sajten utifrån en lucka vi själva identifierat, och jag kände inte till ClayNCo förrän du skrev i forumet. Likheterna du beskriver tar jag ändå på allvar, så peka gärna på det du reagerar mest på.

Det här ändrar vi:
– Förstasidan ska tydligt säga att innehållet är AI-genererat och inte granskat av keramiker, att det kan innehålla fel och hur man når oss.
– Vill en studio inte vara med tar vi bort den direkt, och det ska framgå hur man gör.

Vi har inte tjänat några pengar på sajten och det har inte varit drivkraften. Uppgifterna om studiorna är sådant de själva publicerat, grundlistningen är gratis och utvald placering är ett frivilligt val för den som vill synas mer.

Samtidigt tror jag att vi kompletterar varandra mer än vi konkurrerar. Ni har kunskapen. Keramikportalen har bra synlighet i både Google och AI-sökningar, och jag vill hellre att den trafiken kommer keramiker till nytta. Jag har en idé om hur vi kan kombinera det, men den tar jag hellre i ett mail eller samtal än i öppet forum. Har du tid en stund nästa vecka?

Vänliga hälsningar
Simon

ler
0

#6 det är ju helt fel det som står där och nästan ingen information/fakta om hur det är

Fredrik1976
0

Det är ju flera företag som hört av sig till
Mig och sakt att man inte valt att synas på sidan och andra har blivit kontaktade och fått erbjudande att man kan få synas högs upp på er karta för 1500:-/år. Menar du att det inte stämmer? Skriv ut vad affärsmodellen är Istället för göm det i Mail Om inte annat. För jag Tror inte ni lagt massor av Ai-credits= pengar på att bygga sidan utan en tanke på att göra detta kommersiellt. Varför använder du inte din Ai byråns advisor.se mail istället, som byggt sidan? istället för att gömma den bakom den mail, info@keramikportalen.se som ni just la in. Använd den mail ni skickar ut till dom ni tar kontakt med
Simon@adviseo.se då fattar man att det är en Ai byrån som står bakom sidan,och ingen med kunskap kring keramik. Skriv ditt fulla namn på sidan å stå för vad du bygger. Kort och gott det jag vill säga är. Sluta sälj in och skapa illusionen av trovärdighet/pålitlighet. Då ni inte kan stå bakom varifrån varken datan eller kunskapen kommer ifrån.

Denna kommentar har tagits bort.
Fredrik1976
0

#11: om ai-botten samlar information som finns(hos andra) hur vet ni då vad om är ok information och inte, då ni själva inte vet vad som stämmer eller inte. Eller tänker ni dela källkoden till där ni ber den hämta informationen ifrån?