Keramik iFokus

Keramik

Läst 52 ggr
FruZika
0

Ventilation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fråga ventilation
Jag har satt en fläkt i garagedörren.
Går det att ha den del som jag håller i som ”huv”, skruva dit den i ugnens runda rör vid övre ventilationshålet, koppla på röret och leda det mot fläkten? Det är en intellivent-fläkt så klarar inte alltför höga temperaturer. Finns det ändå chans att kunna leda ångorna dit; kanske beroende på hur långt röret är?

luddolera
0

Det är bra om "huven" du håller i inte fästs för tajt på ugnen, det är fördelaktigt om det också blandas in frisk luft från övriga rummet i det som når fläkten. Sen vet jag inte vilka temperaturer din fläkt klarar, min erfarenhet är att det brukar bli ca 40-50 grader vid fläkten, men Nabertherm skriver t.e.x. att man kan förvänta sig upp mot 200 C. Jag hade nog tittat efter en fläkt som är klassad för förjhöjda temperaturer.

Sen behöver ju luften som dras ut med fläkten komma nägonstans ifrån också, har du bra tillförsel av frisk luft till lokalen någonstans ifrån?

FruZika
0

#1: det finns en ventil i andra delen av rummet, så där kommer det in friskluft.
Ja just temperaturen är knepig att förutse. Jag bestämde hem en fläkt frpn Östgrens (?) men det var en kanalfläkt som jag under inga som helst omständigheter förstod hur den skulle kunna installeras på ett vettigt sätt i dörren.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är fläkten av plast..? Kanske inte så lyckat, men kan fungera om luften som når fläkten är tillräckligt uppblandad.

Ångorna från det smala röret är, som #1 nämner, väldigt heta, och den behöver blandas med rumsluft för att inte fläkten skall skadas..

Samtidigt behöver hela rummet ventileras, eftersom en ugn strålar mycket värme kring sig (som ett bastuaggregat), särskilt mot slutet av en stengodsbränning.
För att styrutrustningen skall kunna mäta temperaturen korrekt, bör rumstemperaturen inte tillåtas stiga över 40-45°C, och detta skall fläkten klara av.

Möjligen kan du göra som på skissen, förutsatt att röret från ugnen inte kommer för nära fläkten (så att luften från ugnen och rummet får en chans att blandas innan den når fläkten).

Tror att du kan prova dig fram till en bra lösning, om du håller koll på både fläkt och rumstemperatur.
Ångorna i det smala ugnsröret är alldeles för heta för att släppas in i fläkten utan att de först blandas med rumsluft. Särskilt om fläkten är av plast….😬

Ett annat alternativ vore att utesluta det lodräta röret från ugnen, och låta fläkten ta hand om alltsammans, med spontant blandad rumsluft och ugnsångor.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-10-11 14:10 av Bo§e
FruZika
0

#3: tack!
Det är så det funkar nu, fläkten går när jag bränner. Men det blir så satans kallt när all uppvärmd luft sugs ut. Även sommartid blir det aldrig mer än 23 grader i garagets, trots glasyrbränning. Men det är läskigt att det luktar så så jag skulle vilja underlätta för ångorna att sugas ut. Jag kanske helt enkelt bygger ihop något och sätter en termometer uppe vid plastfläkten. Ska absolut se till att ångor blandas med luft för att få ner temperaturen!