Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3860 ggr
LeWE
0

gipsformar

Undrar om det finns nån i sthlms-trakten som kan åta sig att göra nya gipsformar åt mig. Jag har formar som börjar bli slitna o behöver göra nya, är inte så bra på gips (man måste väl inte kunna allt!!). Är tacksam för tips.

Ulla
0

Vad är det för slags gipsformar du vill ha?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Lizzie
0

Jag bor söder över men skulle också vilja skaffa några gipsforma.

Gärna till vinkanna.

LeWE
0

Jag har gjort formar på formakademin för 10 år sen, behöver nya! de är ganska slitna vid det här laget. Det är tallrikar, assietter o soppskålar som jag formar på drejskivan samt en mugg som jag gjuter. Är mycket nöjd med formarna så jag vill gärna hitta nån som kan göra fler. Jag har själv ingen svarvplatta så det är svårt för mig att göra fler (har försökt..utan svarv…men det blev inte bra!!) Skulle vara glad om jag hittar nån som är bra. Jag har moderformen.

zzaga
0

LeWE

hur gör du dina talrika? Jag är sugen på att göra talrika delvis drejade och delvis i form.

avalon
0

Cebex i Göteborg (tror det var göteborg) har nån expert som gör gispformar.

Bruzapetra
0

Hejsan

När jag gick på formakademin gick där också en man som heter Janne … ja jag kommer inte ihåg efternamnet nu, på modellörslinjen. Jag vet att sist jag hörde nåt om honom så jobbade han i gustavsbergslokalerna som keramisk modellör och han är riktigt duktig. Så där kan du ju alltid kolla.

Hoppas det kan ge nåt:)

zzaga
0

Jag hittade den här annonsen , kanske kan vara något? :

GJUTFORMAR TILLVERKAS.
Jag heter Jonas Staf och tillsammans med min fru Aska så har vi nyligt satt igång ett keramikföretag som heter Nygård Keramik & Hantverk. Jag är nu på jakt efter keramiker som kan tänkas anlita mig för att tillverka kompenserade gjutformar. Om intresse finns hör av dig.Har tidigare arbetat på IFÖ Sanitär som modelltekniker, samt 4 års utb. 
Jonas Staf, Nygård 221, 830 02 Mattmar. Tel. 0640 - 411 52.    

från: http://www.stoneware.net/stoneware/anslagstavla/anslagstavla.htm#saljes

lotta2
0

Jag kollade också upp kostnaden för att få ett par gjutformar gjorda men kostnaden avskäckte…Svindyrt var det …Fast om man har moderformen så borde det ju inte vara så dyrt?

Hanna--
0
Bruzapetra
0

Annonsen som saga lagt in är en nära vän till mig som jag kan rekommendera varmt! Har även han läst 4 år på formakademin. Ham bor dock i Mattmar i jämtland så då får du skicka formarna om du inte vill ta en tur upp i vackra jämtland vill säga:)

LeWE
0

Tack så jättemycket för alla tips!

zzaga: Jag har en form i gips, tallrik eller assiett som jag centrerar på drejskivan sen centrerar jag leran i formen och "formar" med händerna ut leran i formen. Yttermåtten blir lika på tallrikarna men man har "drejkänslan"!! (kanske dåligt formulerat) på tallriken kvar.

Man kan använda sig av en indrejningsmaskin men det innebär en del investeringar och dessutom tar den en del plats i verkstan.Dessutom bör man kanske använda sig av den tekniken i större skala om det ska löna sig.

zzaga
0

LeWE

Åh, vad fint det låter. Och dyrt:/ Det funkar naturligtvis inte utan en indrejningsmaksin?

lotta2
0

Lewe, gör du tallriken upp och nervänd då, eller drejar du det rättvänd i form direkt? Verkar ju mycket intressant…

LeWE
0

Jag drejar i rättvänd form direkt, fäster formen på drejskivan som en gipsbats o drejar direkt i den. Jag använder mig inte av indrejningsmaskin, fast det skulle nog vara enklare!! och dyrare samt ta mer plats i verkstaden.

lotta2
0

Lewe,Det är intressant att du drejar i rättvänd form, hittills har jag bara sett folk som drejar upp och nervända former. Har du någon skåra för fotringen också, eller sätter du på en efteråt?

zzaga
0

Vad spännande…

Det är precis så jag vill göra ju!

Hur funkar det med gipsformarna? Blir de inte fort slitna undertill där man fäster dom?

Och årets korkade fråga: är det svårt?

[karamell]
0

Några år senare…………… Är det någon som har provat ovanståeende gps modellörer och kan rekomendera någon av dom???