Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1108 ggr
Rozzy
0

för elever

Ja nu startar jag igång en liten ny kurs för nya innom keramiken.

Det är ju så man har sina former och figurer man alltid brukar visa.

Idétorka

Jag skulle uppskatta lite nya förslag, för även om det bara är övningar i tumma, ringla, kavla och skulptera så är det kul om inte allt blir samma stuk på. ingen av eleverna tror jag kommer fortsätta med keramik som levebröd men det är många som kommer hamna inom något kreativt yrke.

Förra terminen så var det höst och ruggigt, det är lite vad man tar till vara på jag visade lycktor, ljussläckare, äpplen, pumpor, drakar vi bakade pepparkakor och pepparkakshus. 

Esteterna fortsätter denna terminen, men de som har tillval har jag helt nya, men man vill ha en lite mer vårig känsla för båda grupperna.

Esteterna vill nog ha nått att bita i jag förbereder för Raku till våren så det är bra om dwe får fixat lite som passar för detta.

pluppan
0

trädgårdskonst kanske…

bra med Raku, det brukar imponera

minx
0

Jag tycker ni ska göra fågelhus. Perfekta presenter och så otroligt många möjligheter att testa sig fram i teknik och dekor.

Rozzy
0

Fågelhus, sätter man upp dem i träden som prydnad eller ska det vara för boende familjer?

Rozzy
0

Jag älskar trädgården, men vad ska man hitta på?

Jag har såån idetorka!

Ps: Detta hör egentligen inte alls till änet men det visar hur galen man är. Jag skulle väl kunna fjäska lite med er här, jag är med i en tävling på bildredigering i fokus månadens tävling bildmanupilation januari, bidrag nr 2 "vart ska du åka på sermestern?" Tro det eller ej men jag tog mig till final. Det skulle vara kul om ni kikade på denne gröne unge och se vad ni tycker. Ärligt tarlat är "tillspejsade" bilder inte min grej och det är första gången jag testade något i denna stilen så döm mej ej för hårt. detta är ett sätt att få testa lite galna ideer och en bra sak för att lära känna ett nytt program för mig. Jag tyckte det var en söt unge i alla fall från början och det var det enda som fanns innan jag började!

minx
0

Fågelhus- Man kan väl göra som man vill antingen fågelmatare eller rena fågelholkar.

susanne.k.wall
0

Söt liten grön krabat Rozzy, lycka till och hoppas du vinner!

minx
0

Ett till förslag… SMYCKEN!!

Hubert
0

Ett som jag tyckte var kul i skolan var ett exempel på offenlig konst i en entre till ett hyreshus. Vi fick bygga modeller i skala och göra delar i naturlig storlek som prov på färg och form! Trappuppgången fanns på riktigt och vi gjorde besök för att mäta och fixa. Visning sedan för fastighetsbolaget.

feiner
0

Jobba med relieffer, där har du ytterligare en teknik. Som sedan ska sättas ihop till en helhet.

Arbeta ex.abstrakt och jobba ihop dem. De kan ha en gemensam beröringspunkt och utöver det jobbas fritt. Så när de sätts ihop och monteras på väggen så blir det en helhet. Man kan också låta gruppen komma med ett gemensamt tema att jobba kring. Låt eleverna disskutera och bestämma det, precis som det ges tillfällen under tiden att prata om samarbetet.

Min tanke är att teknik och eget utvecklande är viktigare än resultatet. Att ge utrymme för att formulera sina tankar och pröva sig fram. Det blir svårt om uppgiften blir för resultatstyrd. 

Hälsningar från en gymnasielärare på estetprogrammet Glad

Rozzy
0

Ja nu blir jag mer inspirerad.

Tack

carriz
0

de kan ju göra något som de skulle vilja ha i sitt nya hem (när de flyttar hemifrån) tankar om framtiden.. Valfri teknik

lottapastationen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tycker alldrig det är problem med vad folk vill göra, folk har olika intresse och smak,jag låter mina elever göra vad dom vill och dom har hittills varit nöjda. tycker inte heller man ska styra för mycket. Man ska känna att detta är kul och att man mår bra av det och resultatet är inte så viktigt iegentligen.

Rozzy
0

Vilken mysig Nisse på bilden!

Smycken är nog väldigt intressangt för några av dem.

När jag låter de nya jobba helt fritt stoppar en som är helt nybörjare, för de har ingen aning om vad man kan göra med materialet och hur man hanterar det. Och de som går andra terminen har ändå inte hunnit lära sig allt grundläggande man vill ju att de ska utvecklas få kvalitet på sakerna men den personliga prägeln sätter de skälva.

Sen är det ganska svårt att inte ha en liten struktur på lektionen eller ett gemensamt mål vad de vill åstakomma över terminen.

Ett mål över terminen kan tex vara att göra ett sammanhållet set med minst två delar så form, färg och funktion håller i hop. 

Ett annat problem som dyker upp for mig om jag inte styr upp det är att jag får visa för femte tolfte gången hur man glaserar tex för jag inte haft en gemensam genomgång, det hopplöst att visa alla de teknikerna på en gång och då är det kul att visa på något som "blir något" relaterat i verkligheten inte bara beskrivet med ord eller ritat på tavlan det är ju inte dumt att inspirera samtidigt. Så vid varje lektionsstart visar jag alltid praktiskt något hur man går till väga på olika tekniker med angobe tex. Sen är det upp till dem om de vill göra detta eller göra något helt annat. Men utan denna start varje gång skulle jag skapa röra och jobba tiodubbelt.

Av de som är med andra terminen nu så sitter några med större projekt det plockar fram sitt arbete med en gång och sen jobbar de och lyssnar samtidigt på min genomgång, för fullärda är det långt ifrån. En genomgång tar allt mellan 5-45 min, men vi har hela eftermiddagen till vidare arbete och många som inte gör min uppgift kan ängna hela eftermiddagen i att bläddra i böcker för att komma på något eget vilket jag inte missunnar dem.

Oftast är de som är mest begåvade innom teckning som hamnar där, de måste helt enkelt komma på nått stort, så det kan ta ett tag innan det kläcks en ide.  Ibland får man säg tex detta är bara en kort genomgång och övning ni hinner göra den enkelt och anspråkslöst för att bara prova på tekniken går lika fort att göra medan jag gör den så vet ni hur tekniken funkar. 

Så gör jag tex med kavlade vitlöksrivare med olika tekniker i att lägga engobe. För annars får de så kallade stortänkarna alldrig fixat någonting mer än att tänka vilket är viktigt det med.

Kunskap skapar kreativitet och keramik kräver bred kunskap.

Små begränsningar skaper ochså kreaktivitet och kan fungera som en trigger att utveckla något engagerande inte minst sagt för den erfarne som kört fast. Även en grön konststuderande har sin duk på 30x45 och modell som ska målas av en klar begränsning men säger man gör nått bara så kan eleven känna sig vilsen om den inte ens vet hur man anv materialet. Det personliga utrycket och utveklingen av dennes förmåga är det viktiga och det kommer med egen praktisk övning.

Vissa av eleverna trivs att kanske jobba i ett gemensamt projekt

som en relief särskilt om de får utveckla detta tillsammans. andra vill bara göra praktiska saker till hemmet. Andra vill jobba enskilt där tvingar jag dem inte.Men kunskapen går att variera. Det var en kul ide att göra nått till trädgården/balkongen det kan man inspirera till mycket och borde passa alla någongång.

Jag vill inte heller ha ett gäng kopiatörer utan säger alltid att jag visar er så ni vet hur detta funkar och sen får ni göra hur ni vill och när det passar.