Bubblor i glasyren?
Hej
Har precis tagit ut en stor spargris (köpt skröjbränt) som jag har målat helt runt om med underglasyr och sedan doppat i överglasyr. Jag har målat tre lager underglasyr och låtit torka emellan varje. Har glaserat insidan sedan en vecka tillbaka. Doppade i överglasyr när allt var torrt - precis som man ska. Men jag har säkert tio stycken glasbubblor som bildats på sidan nedertill. När jag spräckte dem blev det fula kratrar kvar. Nu måste jag bränna den igen. Men frågan är om det kommer att återbildas glasbubblor på andra ställen. Kan någon som har erfarenhet av ett liknande scenario eller kunskap om glasyrer och hur de påverkas av olika behandlingar svara på min undran vad detta beror på?
Vet du vad det är för lera? Har köpt av denna lera flera ggr? Det är av betydelse att veta vilken lera man använder, eftersom man behöver lära känna leran och veta hur den beter sig. Och det är av vikt att veta hur leran skröjats. Dvs hur högt i temp och hur länge. Ditt problem kan bero på för kort skröjtid. Jag hade förlängt skröjtiden vid den typen av problem du beskriver. Men, det finns en rad andra orsaker det kan vara också… så svårt att veta när man inte vet vilken ler, vilka program för bränning och vilka glasyrer, dvs vilket innehåll det är i dem.
Det bästa för dig är nog att kolla med dina leverantörer, dvs de som du köpt dina saker/material av. Förhoppningsvis kan de hjälpa dig reda ut detta.
Och till sist, ingen ide att bränna igen tycker jag… gör nytt. Att försöka fixa något som redan spruckit är svårt, för att inte säga oomöjligt. Men, förstås, om du tänker dig ett annat utseende, en annan lösning än den du hade från början så kanske en till bränning kan vara kul.
Lycka till!
Om jag förstår det rätt så har du köpt något som redan är färdigskröjat och som bara ska dekoreras med tex glasyr.
Jag tycker det låter som om glasyren inte är riktigt utbränd längst ner där den ligger tjockast. I så fall kan det bli bättre om du bränner om den, men jag har också råkat ut för att andra fel uppstått när jag bränt om.
Hur stor är förresten risken för att en glasyr blir överbränd när man bränner om? Ni som vet bättre?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Har sett ett liknande problem ibland det dycker upp sporadiskt. Ofta händer det på små detaljer som ansikten, fast det verkar som när man sprejar transparant så dyker det sällan upp men en penselmålad yta blir den lite knottrig eller småbubblig.

Kan vara att glasyren har runnit lite och blivit väldigt tjock nertill.

Jag tycker oxå det låter som om glsyren blivit blåsig eftersom den ligger för tjockt. Inte säkert att det blir bättre av att bränna om, men om du inte gillar den nu så kan det ju vara värt ett försök.
Tror som sagt att det är för tjockt från början..kanske en del smälter ut vid ombränning..jag skulle försöka..men säkert inte helt bra resultat,,alltid lär man sig något..