Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4067 ggr
ssss
0

gasol till raku

jag vet att jag har provat att rakubränna mina saker med gasol för jättelängesedan, jag har för mig att jag hade någon slags plåttunna, där jag la in sakerna och stoppade in gasolslangen in genom ett hål, på dentiden ägde jag en termometer som jag använde och kunde se när det kom upp i 900 grader, men nu står jag utan både temp och min vedeldade ugn som jag har annars, är det någon som kan förklara hur jag kan gå till väga, dels om man är utan temp och vad man kan ha sakerna i under uppvärmningen, skulle gärna vilja få plats med flera saker samtidigt

zzaga
0

Det du behöver är någon form av isolerad behållare (vanligtsvis är de gjorda av lecablock, oljefat, eller nät med isolering på insidan). Det fins färdiga set att köpa för runt 5000 -7000 kronor.

Du behöver en gasolbrännare, slang, gasoltub, tång, värme isolerade handskar, rakuglasyrer, siliminatplattor, siliminatpelare el. liknande så att famman inte kommer i direktkontakt med godset, du behöver även reduktionskärl, reduktionsmaterial (papper, spån, löv el. liknande), svamp eller stålull för tvättning samt en hink med vatten.

Någon temperaturgivare behöver du egentligen inte. Genom hålet i toppen (du behöver ett hål nära botten och ett i toppen) tittar du ner på dina saker för att se om glasyren smält ut (ser glansig ut).

Här kan du hitta mer info om Raku (engelska) http://www.claystation.com/technical/firing/raku.html

/Z

ssss
0

tack snälla zzaga

om man sätter in en skål tex i ett gammalt oljefat då måste man ha ett lock och det är där man har ett hål för att kolla grejorna? tar det ca en ½timma från det man har satt in saken tills glasyren smält ut?

zzaga
0

:)

Om du vill göra en Raku ugn av ett gammalt oljefat så gör du såhär:

köp keramiskisolerull 2,5 mm tjock.(om du tittar på denhär länken så hittar du mer info om just isoler ull: http://www.keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=29f1249a-b591-4f7b-a3b5-c7baee38ea12 )

Sen måste du göra ett hål nere i ugnen som är ungefär 6-7 cm stort där du sedan placerar brännaren.

locket på oljefatet måste också isoleras och måste också ha ett hål så att det blir ett genomflöde av syre i ugnen. (handtag av något slag är också bra att fästa på locket).

Botten måste naturligtvis också isoleras.

Sen placerar du siliminat pelarna i botten, sätter en platta ovanför där du sedan lägger dina föremål som du vill bränna.

Här kan du se en bild på en rakuugn: http://reginacoupar.com/art/raku/kiln.htm Av någon anledning har de gjort så att just den här rakuugnen går att öppna på sidan.

Det beror lite på vilken typ av rakuugn du har hur lång tid det tar innan glasyren har smält ut. I rakuugnar av lecablock (som är mer otäta och oftast står ute när det är fuktigt) tar natruligtvis längre tid än en gasolraku. Med en gasolraku tar det ungefär 45 min för första bränningen och sedan ungefär 20-30 minuter för varje bränning där efter.

ssss
0

ok nu fattar jag, men man kan alltså inte bränna i en tunna utan den här keramiska ullen

zzaga
0

Nej , av två anledningar:

Det blir varmt, väldigt varmt du måste upp i en 900-1000 grader innan glasyren börjar smälta ut  (tänk på att din vanliga köksugn går upp till 300 och det är ju ganska så varmt…) anledning två är att det blir aldeles för dyrt att elda utan isolering + att det förmodligen är fullkommligt livsfarligt…

Ett billigare alternativ är att bygga av lecablock och elda med ved… mysigt och tar lite längre tid:)

pluppan
0

spricker inte lecablocken av värmen?

jag har tidigare murat upp med vanligt tegel (ej eldfast) och efter några bränningar så sprack ugnenGenerad

har planer på att göra en ugn i en tunna

har tidigare hört att det är lite klent med bara 2.5cm isolering-stämmer det?

men om det funkar med lecablock så kan jag ha dom i botten(har ett antal över ladan)¨

om man murar med lecablock, ska man isolera insidan då också?

tja, många frågor-tacksam för svar

zzaga
0

Ibland kan något enstaka spricka, men det brukar inte hända allt för offta.

Det kan nog stämma att vanligt tegel inte tål samma temperaturväxlingar som lecablock , lecablocken är ju lite mer porösa och har lite annan sammansättning än tegel.

Jag ringde och pratade med en kille på Holgerelfast han rekomenderade 2.5 cm tjock isolering till Raku, de har även olika densitet så det kan kanske vara värt att fråga lite om det också.

Det borde funka med lecablock i botten… prova kan man ju alltid:)

Nej du behöver inte isolera insidan om du bygger med lecablock. Du behöver inte heller mura fast lecablocken utan bara staplar dom på varandra. Jag har hört av vissa att de "murar" med vanlig lera för att få det lite tätare.

Ulla
0

När jag gjorde min rakuugn av ett oljefat så tog jag två lager av isoleringen och la dem omlott. Den keramiska filt som jag använde krymper litet, så man får se till att ha det i minnet och inte vara alltför snål. Eftersom det blivit så populärt med Raku så har det säkert kommit nya sorter sedan dess med olika densitet som zzaga skriver. Men det kan ju var bra att veta vad man ska fråga efter.

Lecablocken spricker efter en tis användning, men eftersom man bara staplar dem på varandra så är de spruckna blocken lätta att byta ut. Alla är ju inte lika utsatta för elden.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ingvar
0

Mina rakuugnar bygger jag utan lock. Eftersom tunnan inte väger så mycket, lyfter jag med två handtag upp hela ugnen och släpper då inte ut så mycket värme, utan placerar ugnen över sättplatta och keramik bredvid. Jag har altså dubbla sättmaterial och flyttar över ugnen från den ena till den andra. Spar tid och energi. Det är förståss gött att vara två vid hanteringen.

ingvar
0

Just det ja. Fiber är mycket farligt att använda, men nu finns en ny generation fiber som inte tas upp och lagras i kroppen.