värme vid drejning?
Hej
Har suttit och tittat lite på filmer på youTube. På en film använde keramikern en brännare när han höll på att dreja. Har även sett de som använder en hårfön vid drejskivan. Varför gör man detta?
Undrar en som aldrig blivit riktigt kompis med drejskivan.
Elta
Man kan använda en värmepistol, fön etc vit drejskivan när man ska lyfta av en grej. Det ger lite bättre stabilitet så att inte tex skålen slår sig. Om man drejar stora saker kan leran behöva torka till lite för att det ska vara möjligt att fortsätta innan leran säckar. Jag har sett de som tänder en liten eld i en stor kruka för att sedan fortsätta… och jag har sett de som använder en lampa som de drar ner ifrån taket så den kommer i krukan för att få den att torka lite. Man får vara på sin vakt och inte torka för mycket då stör man torkningsprocessen och prylen torkar för fort och det är risk för sprickor.
Jag har en varmluftspistol, eleverna använder den flitigt och jag med när jag ska visa dem saker.
Det är för leran ska torka till lite eller bera stadga sig antingen för man ska dreja stort, eller man ska lägga ut eller ta in en stordel, som kan ha risk att falla, leran kan oxå fått förmycket fukt i botten av godset och man har en känsla an sladdrighet det är elevernas största problem -att föremålet lossnar vid botten.Man kanske vill lyfta av något snabbt utan att skada det,man vill dekorera med urskärningar med en gång och vill inte att bös fastnar i botten på krukan när du skurit och sen blir det ju skurna kanter utan skägg om leran är i rätt tork läge går det bara borsta av den.
Sen är det ok att köra par varv om man drejar med sken det sista, då behöver man inte alls så fuktig lera.
Om man har något annat utanför drejstolsvärden så kan värme vara bra; man behöver tex torka till tunna kavlade porslinsfat man ska sätta en fotring på utan att den rasar igenom. Kavlade väggar som är sladdriga så går det montera dem rakt och snyggt. eller annat man bygger som rör sig och vickar hela tiden. Man kanske väntar på en engobe som ska torka. Den är bra till sånt man ser torkar ojämt och har tendens att spricka.
Du kanske har brottom med att bränna något i ungnen torka på bara.
Jag jobbar med elever och deras uppfinningsrikedom kräver fart på produktioner de gör inte femti tekoppar utan tar sig an en enda.

Tack så jättemycket för snabba och bra svar. Jag har lovat mig själv att bli flitigare vid drejskivan och kavlar gör jag redan ganska mycket, så nu får värmepistolen helt enkelt byta verkstad.
Japp så ska det låta!
Byte verkstad….. liksom stavmixaren, några litermått, skear, en degskrapa, bågfilen, några borr, några hinkar, några ståltrådsrullar och avbitaren, trälimmet, några penslar…, varmluftpistolen, bara några småsaker altså och så gnäller de?

Precis! Maken undrar ibland var barnen har gömt en del köksredskap och diverse verktyg från "hans" verkstad. Tur att han inte är i min verkstad så ofta:-)
Ja steglös borrmaskin att dra upp glasyrer med den är inte billig, en kompressor en slipmaskin en vinkelslip; sa du det fanns en verkstad man kunde hämta prylar i?
Jag förstår mig inte på männen och deras verktygsbehov inte ska de ligga och skräpa i en snickarbod.
Tänkte på det där med att stora saker lätt blir ovala när man lyfter av dem från drejskivan: ett tips är att fukta ovankanten på krukan lite extra, klippa till en någorlunda passande sida av en dagstidning och lägga den så den fastnar på kanten som ett lock (måste vara lite större än själva krukan). Det ger lite extra stadga. Jag brukar låta pappret sitta kvar en stund efteråt också. Bara ett litet tips!

Tack för tipset. Jättebra! Känner väl igen problemet även om jag inte drejar särskilt stort.

jag använder också värmepistolen flitigt, särskilt på mina kurser då deltagarna enbart är här några timmar och vill hinna klart. Gasolbrännare tycker jag låter lite läbbigt däremot.