Hemsidesåsikter!
Hej, nu är min hemsida något så när klar. www.helenalindberg.se
Jag vill ha massor av åsikter och synpunkter, främst på själva sidan. Brister och vad som är bra. In i minsta kommatecken för den som är hågad. Eller bara mer svepande allmänomdömen. Om jag gör som ni tycker är en annan sak, men jag värderar alla synpunkter.
Har en del åsikter själv, men de behåller jag än så länge för att inte påverka er. Men kan berätta att jag gjort den själv, jag är absolut inte något proffs på det här. Fotat har jag också gjort och är inte proffs på det heller. Syftet med sidan är bara att presentera mig själv och min keramik, ett skylfönster snarare än en affär.
Välkomna!

Hur hittar jag sidan? Googlade men fick inte fram nåt. Kan du hjälpa mig så jag får kika…

Samma här. Din adress på din hemsida här funkar inte.
Vilken spännande keramik du gör!
Sidan faller mig i smaken då jag föredrar det enkla avskalade.
Underbar glasyr den tunna turkosa som blir fyllig i håligheter. Gör att jag vill börja labba med nya glasyrer och att använda papperslera är något som länge stått på "att göra" listan. Får se när plats och lust infaller.
Tillbaka till ditt önskemål.
Att ha bild på dig är kul, blir personligt så. Jag skulle vilja testa att spegelvända bilden eller välja att sätta den på vänster sida. Då ser det mer ut som om du kikar in på din sida än ut i ingenstans. Men det är väl småsaker och bara min känsla.
Kul att sätta upp en sida med projekt som inte ännu är klara. Det gör mig nyfiken på att gå in igen för att se om det övergått till "färdig produkt".
//J
Det funkade för mig att hitta sidan, bara kopiera detta
Fast, jag gör en länk när jag ändå är igång…
//J
Hej!
Gillar jättemycket stuket på både sidan och dina saker! tycker strukturen är bra altså en enkel menu att välja ur och lagomt mycket bilder och text. Tycker du verker vara väldigt bra på att fota också även om du kallar dig oproffs.
En sak stör mig och det är att jag måste skrolla ner för att se nedre halvan på varje sida.

Hej Helena,
Jag tycker också att din hemsida är fin och jag gillar det rena uttrycket. Fin keramik och bra bilder!
Tycker dock att det ser lite konstigt ut med menyraden flytande mitt på sidan. Jag skulle lägga den precis i nerderkanten av huvudbilden.
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Tjusigt, tjusigt.

Ljus och behaglig sida. Trevligt med porträtt på dig. Verkligen snyggt fotat. Gillade inte heller scrollandet.

#1 och 2
Visste inte hur jag länkade.
Tack för alla åsikter. Jag lyssnar och lär.
hej helena!
bra hemsida du har gjort, jag blir avis. du ville ha lite synpunkter så här kommer mina:
jag tycker också att det skulle vara bra om du satte bilden av dig själv till vänster.
"överdelen" är för hög tycker jag så att det blir mer skrollande än nödvändigt (nu sitter jag med en laptop vilken har en mindre skärm iochförsig)
skulle vilja att bilderna är klickbara så att man kan få upp en större bild för att titta på fina detaljer speciellt för de arbeten du gör känns det viktigt
under info hade jag satt pratinformationen centralt och cv till höger i den mindre spalten. vore trevligt med en bild på dig när du arbetar här också. rolig information om dig. vore roligt om du skrev lite om hur du tänker dig med ditt keramikarbete och mer om hur du arbetar med det
det var bra det du skrev om kannorna, gör gärna så med ex. kaklet också
tja, gör hur du vill med mina synpunkter för kom ihåg att det är DIN hemsida och du själv ska var nöjd med den
hej hopp från pluppan

Hej!
Jag gillar oxå din sida, den är ren och på så sätt lyfter du fram det du vill visa, nämnligen din keramik.
Håller med #3 och 10 att det vore trevligt om du "kikar in på din sida" istället för bortom den.
Ett tips när du länkar till en annan sida, att den öppnas i ett nytt fönster så att din sida inte "försvinner".
Kul att du visar arbeten som inte är "färdiga", det vore spännande att få följa utvecklingen av dessa.
Håller själv på med en hemsida (gör den inte själv) så jag vet hur många beslut det är att fatta och pill med massa små detaljer.
Lycka till!
/j

Fin och ren sida, håller med om att ditt foto skall flyttas till vänster sida eller spegelvändas, bilderna skulle också kunna vara klickbara, så att man kan se detaljer. Eftersom du inte har ngr priser med kunde det kanske vara bra att sätta ut en meiladress och inte bara hemadress med telnr. Idag vill många meila en fråga istället för att ringa.
Jag har själv arbetat lite med papperslera som skisser, men jag aldrig vågat bränna, ryker det inte väldigt mycket?

Fin sida! Och jag tycker du skriver roligt och personligt om dig själv, det uppskattar jag. Håller med om fotot och meny raden som skulle vara fin direkt nedan bild istället…
Håller också med om det personliga på stora sidan och utbildningar längs vänster kant, de är inte lika spännande som du! Tycker du gjort ett gott jobb:)

Måste ju tillägga är jag också är lite småförälskad i din turkosa glasyr. Jag använder också en del spets i min keramik och ser ju hur fint den flyter in i trycken:)

Keep up the good work, på ren svenska!
Är jätteglad över alla kommentarer. Kommentera gärna sådant ni reagerar över även om flera andra redan har gjort det så vet jag om det är något många reagerar på.
Fotot på mig är lite av en nödlösning, så länge. Har inte photoshoppat på länge och helt glömt bort att det går att spegelvända…Har inte varit nöjd med det.
Skulle gärna ha gjort klickbara bilder, men när jag skulle länka till förstoringarna så ville de inte bli hittade. Det får nog vara så här ett tag.
Scrollandet: kollade på en kompis hemsida med mycket scrollning och det störde inte mig. Får se hur jag gör, blir kanske svårt med bildstorleken jag valt (se ovan).
Att länka en sida så den öppnas i nytt fönster har jag ingen aning om hur man gör, får forska i det.
Menyraden har legat kant i kant med huvudbilden under arbetets gång, tar ev tillbaka det om många reagerar.
Det kommer mer text om de olika delarna, kaklet etc. Ville få ut sidan för att få lite synpunkter.
#12 Har inte upplevt att papperslera ryker väldigt mycket, men brukade gå från verkstan i min gamla verkstad.
Ska kolla på det där med att byta plats på CV och det personliga.
Ev kommer en mejladress, är det fler som reagerat på det? Prislista blir det inte i dagsläget.
Tar nog hemsidesledigt över helgen och grunnar på era åsikter, bra med lite distans.
Och tack för allt engegemang och allt beröm!
Tack för din öppenhet. Jag håller med många och speciellt pluppans kommentarer överenstämde med mina reaktioner!/louise
Fin enkel lättöversiktlig sida. håller inte med om scrollandet. Det stör inte mig. men en sak som ingen nämnt tror jag, skummade bara kommentarerna är att du inte har en mejl till dig själv på sidan.
Fina saker förresten. / Mia Tua

"Förmodligen kommer jag under några år framöver behöva kombinera keramiken med något annat yrke" Min rekommendation; ta bort detta citatet. Varför skall en ev kund eller beställare få reda på att du inte kan leva på keramiken än. Låt dem tro att du är proffs!!!!
"Eftersom verkstaden inte är klar så inriktar jag mig på att få den i ordning". Även detta hade jag tagit bort, då det låter negativt.
Håller med om att det vore bra om du minskade överdelen så att man inte behövde skrolla lika mycket.
Det var mina kommentarer- men jag gillar att den är enkel o ren samt så är dina bilder bra enl. mig.
Självklart måste du ha din mejladress på sidan. Hellre det än att du har F-skattsedel.
Bra jobbat Helena!!!!!!!

Super fin hemsida och fina alster men jag vill se meeeeer!!!
Helt rätt i tiden, dina kannor kommer att gå som smöret..

Fin ren och snygg sida! Håller med om att scrollandet skulle vara bra att slippa, menyraden någon annanstans än på mitten och flytt av ditt foto + vore trevligt med klickbara bilder, man blir så nyfiken på att se dina saker i lite större format! Fina och spännande grejor du gör! Jag gillar renheten i din sida och på det du gör! Snyggt! … mejladress ett måste!
Mycket fin!! Lättöverskådlig och enkel att navigera. Och att keramiken var spännande och jättefin gör ju inte saken sämre. Kul med menyraden på mitten, tycker att den avdelar fint och hjälper till med strukturen.

Jättefint, Helena! Enkel men spännande, man vill verkligen "klicka" på bilderna för att "komma in " i keramiken. håller med de flesta övriga att scrollandet är lite störande, att meiljen inte är med förmodar jag är en miss. Em prislista vore bra så man får en hint om priserna, kan ju vara så att en del har pris andra får man ta kontakt med keramikern själv. Ren och snygg, inte massa blidder som inte hör dit, kul med inte färdiga projekt, det startar ju upp en massa tankar, kan oxå vara en grej att kolla sidan igen för att se om det blivit något mera färdigt. Som sagt detta kommer inte att vara det sista berömmet du får! Lycka till/Marika
Ang emailadress…
Jag har lagt in min e-mailadress som en bild, då slipper jag spam som kan dyka upp efter att någon "plockat" upp adresser m hjälp av nåt program.
Har man adressen som en bild så kan de inte hitta den på det sättet utan alla måste skriva in den manuellt.
//J
Enkelt, rent och fina bilder på fina grejer, förstasidan är så härligt turkos/orange, men för mej "spretar den isär". Jag skulle gilla mera av färgerna och fotona , ha med bilden på dej (vända den inåt)) nånstans och texten kvar fast inte så att den "delar" bilden. Scrollandet var lite jobbigt…specielllt när bilderna låg "på längden".
A.M.L

#18 Mycket tänkvärda kommentarer av dej Vävra. Det tycker jag också är viktigt - att vara proffsig! Jag gillar uttrycket " fake it until you make it.." Kunderna behöver inte veta hur du klarar dej ekonomiskt. Låt dem tro att du är proffs!!

#25. Jo, att nån behöver annat jobb e kanske inte direkt nån bra marknadsföring. Skönt att nån höll med mig.

#24 Jag förstår inte riktigt vad du menar, framför allt med: " texten kvar, fast inte så den delar bilden". Är det att menyraden ligger som den gör? Eller är det att det finns en tunn linje som delar sidan? Förklara gärna närmare för jag tycker det är viktigt. Vad är det som gör att den spretar isär? Hoppas du läser detta snart, eller om någon annan tror sig förstå (dumt kanske att gissa vad någon annan menar).
Tänker inom kort sätta mig och göra vissa korrigeringar utifrån vad ni här hjälpt mig med. Jag niger och tackar igen och igen och igen och…

Jag tycker din sida är bra, fina saker du gör!

Jätte fin och ren sida. Jag är stormförtjust i det du gör med spets och så. :o) Jag håller med föregående skrivare att huvudet borde flyttas ihop så att navigeringsraden ligger dikt an huvudbilden. Minska bilden på dig och bredda den så att ditt namn och så vidare blir lika högt som huvudets bild. Men om du har tänkt att den vita ytan under bilden ska användas som en banner där text kan variera tycker jag den ska vara mer tydlig som en sådan (jag hoppas du förstår vad jag menar).
Om du inte ska sälja direkt via nätet tycker jag du kan skippa F-skatt och istället lyfta fram mail. Alla sätt som gör det lätta att få kontakt med dig ska vara lätta att hitta. Kanske en flik i navigering som heter ”Kontakt” eller något liknande.
Strålande jobbat!
Det är trevligt om höjden på vidan är såpass att man inte behöver skrolla.
# 27 oj, jag har inte varit här på ett par dar…och nu är jag pågång att packa ihop till en liten utställning i Kärna bibliotek, (utanför Gbg) så här ska jag inte alls vara egentligen…det är bråttom nu. Men jag ska förklara bättre när jag får en stund över ikväll, kul att få tänka efter och tycka!
A.M.L
Nu är det kväll och en liten lugn stund innan läggdags…det är menyraden som jag tycker delar bilden, den tunna linjen delar ju också, men den delar informationen från den stora välkomnande färgbilden och det känns meningsfullt.
Och så funderade jag hur jag skulle ha prövat istället…det där med smak är ju så otroligt olika…bara kul att få tänka och möblera lite…
Jag skulle nerifrån, ha lagt menyraden underst, sen en liten vit remsa (lika bred som menyraden?) därovanpå den gröna bilden, och högst upp apelsinfatet (centrerat, nu ligger det lite till vänster, det ser lite konstigt ut) och båda bilderna skulle gärna få vara större. Välkommen under apelsinfatet. Lycka till med din hemsida, mitt eget hemsidesarbete går väldigt väldigt långsamt…och flytta på bilder kan jag bara göra i fantasin, vid datorn är jag hjälplös.
A.M.L