Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1649 ggr
poja
0

Äta lera

Haitis fattiga befolkning överlever på kakor bakade utav lera, salt, fett och vatten.

Bruzapetra
0

Låter som en delikatess:) Nä, det låter ju jättekonstigt! Jag får spatt när jag får i mig lera från fingrarna bara! Jag är expert på att gegga ner mig och min kaffemugg som jag dricker kallt kaffe ur hela dan:) Är det inte farligt att få i sig?

pyromanen
0

kallt kaffe är nog farligare :)

Rozzy
0

Kan det vara ett Bantningstips; men då får man nog skippa fettet?

koko
0

Mineraler innerhåller det ju i alla fall.
Barkmjöl innehåller ju inte heller så mycket värdefullt annat än bukfylla. Man måste bli tung i magen!!

Rozzy
0

Den är väldigt basisk eller?

pyromanen
0

min ex-svärfar växte upp på ett småbruk i Småland på 1920-talet och var periodvis med om att de inte hade mat så det räckte utan fick gå hungriga i säng. Han har berättat att han brukade mumsa på bitar av kalkbruk som han bröt loss från murstocken i köket, fast att hans mamma blev arg så att han fick göra det i smyg!

Rozzy
0

Att vara hungrig jämt påste vara en svår plåga.

LenaStina
0

Lånade en väldigt bra bok på biblioteket, "Krukmakare" tror jag att den hette. Den presenterade ett antal krukmakare från olika länder hur de hade arbetat i generationer. Jag minns att det någonstans stod att en krukmakare får i sej ett ton lera under sin livstid. Dessa krukmakare började ju som barn och höll på till de dog…….. det kanske var skrivet med viss överdriftFundersam.

Vet inte vem som var författare, men väldig intressant bok var det! Kan kanske kolla upp om någon vill veta.

troll
0

Är det kanske Anja Notinis bok? Fantastiska bilder! När vår hund, som har 50% New Foundland i sig, ligger i vekstaden med mig hela dagen förvanlas han från svart till grådaskig sen kommer barnen hem och kramar om honom och borrar in näsan i den lurviga pälsen…så nog får man i sig en del…

/Marie

LenaStina
0

#9 Ja, det är hennes bok. Jag googlade på hennes namn och fick upp den här sidan

http://home.swipnet.se/anjanotini/krukmak.htm

Låna den om ni kan. Varje krukmakare beskrev både sitt liv och ganska detaljerat om sin keramik. Det var många fina bilder på gamla rynkiga gubbar och deras verkstäder.

lotta2
0

Jag älskar den boken, jag lånar den ofta på biblioteket. Jag är oerhört förtjust i att läsa om keramiker både i äldre tider och även i nutid så den gillar jag mycket.  Härliga gubbar på bilderna, och just som Lenastina säger härliga bilder…